K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-06-2013, 16:11   #11
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af einstein Se meddelelser
Vi har jo Nationalbanken og det er da en slags statsbank
Det har du jo principielt ret i ... omvendt er det ikke en bank som du og jeg direkte kan åbne ind- og udlånskonti og kort-konti i ... dvs. for den almindelig dansker er Nationalbanken ikke en mulighed som direkte forretningspartner.

Her må den almindelig dansker ty til en proxy (mellemmand).

En funktion som lige netop de eksisterende banker udfylder.


Nationalbanken, de nu nedlagte Kongeriget Danmarks Hypotekbank og PostGiro (der af omveje blev "spist" af Danske Bank), hvor de to sidste størrelser er det tætteste på en egentlig statsejet bankdrift som danskerne i gradbøjninger kunne lave forretninger med.

Omvendt kunne man overveje at give fx ATP et lovgrundlag for at drive egentlig "folkebank" for danskerne, men med reduceret ret til gearinger af indlånskapitalen ift. de gearingsregler der i dag er gældende for de private banker - fx kunne man reducere gearingen til en faktor 1.25 eller 1 (der så reelt ikke er en gearing).


Citat:
... og guess what!
de laver falske penge på samlebånd som de derefter "låner" ud til de private banker!!! som igen låner dem videre til borgerne ,dette er den direkte årsag til vores inflation og komplet ustabile økonomi ,med andre ord STATEN LAVER FALSKE PENGE OG FÅR DEM HVIDVASKET HOS DE PRIVATE BANKER!!
Det er lidt mere nuanceret end din fremstilling.


Der er grundlæggende 2 faktorer i spil.

1) Inflation

2) Fractional-reserve banking


Ad 1: Inflation - eller rettere kontrolleret inflation - er ud fra bestemte præmisser ønskelig.

Hvis ikke der blev konstrueret inflation, så ville man typisk få rimelig svært ved at "trække penge ud af madrassen".

Altså hvis 3 døde og klargjorte suppehøner og andet af interesse kostede det samme i penge-måleenhed i dag som på din oldefars tid, så var der ingen grund til at sende pengene "ud og arbejde" for som minimum at bevare realværdien - teorien er således, at kontrolleret inflation vil øge den økonomiske dynamik.

Inflationen styres grundlæggende af nationalstatens førte pengepolitik og udbuddet af "rigtige" "byttemærker" (AKA: penge slået med afsæt i loven).


Ad 2: Fractional-reserve banking er "the dark horse" i styringen af inflationen.

Fractional-reserve banking går i sin "enkelthed" ud på at (private) banker gearer indlånskapitalen.

Gearingefaktoren er bundet op på kravet til bankens reserve - dvs. jo mindre krav til reserve des større gearing er der mulighed for.

Omvendt hvis kravet til reserven var fx 50% ville banken "kun" kunne geare udlånet med en faktor 1,5 ... altså låne dobbelt så meget kapital ud som de har indlåndskapital.

Det er således de private banker, der "trykker flere penge" (uden lovhjemmel), som der reelt ikke er værdier for ... det cirkus udgør almindeligvis (indtil boblen brister) for bankerne et væsentlig bidrag til bankens indtjening & værdivækst.

Problemet med den "forretningsfilosofi" illustreres tydeligt ved fx Danske Banks vaklen under "finanskrisen", hvor Kongeriget Danmark (og dermed alle skatteborgeren) kautionerede for Danske Bank, frem for at lade det der ikke kan stå falde.

Fractional-reserve banking er en meget udbredt national & international de facto måde at drive bankdrift på ...


Og for at vende tilbage til udgangspunktet, kan man sige, at for en "folkebank" bør der være et skærpet krav til at holde gearingen af indlånskapitalen på et begrænset niveau.

Citat:
Oprindeligt indsendt af halse Se meddelelser
Efter hurtigt at have skimmet det igennem ser det da helt fornuftigt ud.
Det havde jeg egenligt også ventet , da Coop butikkerne er sigtet mod den den jævne dansker.
Og det med en bank til den almindelige jævne dansker, det er noget som danskerne kunne have gavn af - både som en faktor for økonomisk dannelse og som et godt forretningskoncept, hvor parternes udbytte af samarbejdet gøres mindre asymmetrisk.


Citat:
Jeg har allerede givet Danske Bank sparket. I sidste uge kom turen så til Nordea , for min aktiehandels vedkommende. Jeg valgte netop Nordnet som du linkede til.
DB salgsrådgivere har næppe meget råderum for forhandling i disse tider - de har bare at udføre de retningslinjer der kommer oppe fra.

Dvs. rentespænd imellem ind- og udlånskapital og gearing er ikke noget de kan rokke meget ved.

De fleste danskere vil kunne få et bedre tilbud andetsteds - særlig hvis Coop Bank ser til at få lukket dørene op i en fart ...

Der er så de gældsstiftende danskere, der måske er blevet lidt gidsler i deres eget lånebehov og derfor får lidt svære ved at shoppe rundt - men de kan jo gøre forsøget ...

Citat:
Det er meget muligt jeg vender nordea ryggen , også på de sidste tilbageblevne områder.
Det startede jo godt med: Andelsbanken i sin tid ... så blev den et A/S og så rullede lavinen imod sammenlægningsafgrunden ...


Vi kørte en el af driften hos Andelsbanken i fordumstid ... indtil vi med deres undren flyttede hele l*rtet fordi en dum banksælger ikke havde fundet ud af, at man ikke pi*ser på gode kunder, selv om de ikke går med slips til hverdag ;-)

Men så kunne de jo synge: Ach du lieber Augustin :-)


Aktuelt er det vel samme løbebane Danske Bank fiser ud af ved at jage almindelige danskere på porten, ved lade indlånskunderne betale gildet for bankens alt for risikovillige gearing ... IT Factory og det irske eventyr springer frisk i hukommelsen 8-(


Citat:
Bortset fra aktiehandel er mine behov helt elementære. Lønkonto , betalingsservice , Visa/Dankort og netbank.
Men dine sidste behov for lønkonto/nemkonto MasterCard/Visa/Dankort kan Coop Bank jo nemt klare ... når de engang får snøvlet sig færdig til at åben butikken ... så må du indtil efteråret bide negle eller parker kapitalen i det omfang det er muligt hos fx Nordnet.

Noget af ventetiden kan du evt. fordrive med at se genudsendelsen på DR2's 3 afsnit af "Sikken en fest" - 1. afsnit kommer på DR2 mandag d. 24. juni 2013 kl. 21:30.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2013, 17:52   #12
einstein
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-01 2012
Indlæg: 175
Styrke: 13
einstein er ny på vejen
vrøvl!

citat "Det er således de private banker, der "trykker flere penge" (uden lovhjemmel), som der reelt ikke er værdier for "

private banker trykker IKKE penge eller udsteder penge ,det er kun nationalbanken der må det ,de private banker låner penge af nationalbanken!
det som du kalder Fractional-reserve banking er bedrageri da banken låner falske penge ud som nationalbanken har trykket som fysiske penge eller udstedt som elektroniske penge og derefter udlånt til de private banker (med renter) som aldrig kan tilbagebetales da renterne slet ikke findes, ikke engang som falske penge!!

Sidst redigeret af einstein; 22-06-2013 kl. 18:02.
einstein er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-06-2013, 18:51   #13
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Jow-jow ... så er nok vi nogle stykker der vrøvler ... ;-)

Du bemærkede de to " " ?

At slå "kongelig mønt" er kun tilladt Industriministeren i samarbejde med Danmarks Nationalbank, jfr. Møntlovens §2, stk. 2.


Fractional-reserve banking er ikke noget jeg har opfundet ... det er en del af princippet som world wide banking typisk opererer efter ...
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-06-2013, 17:00   #14
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Apropos møntudstedelse. Danske Bank er via datterbanken Northern Bank autoriseret til at udstede pengesedler i Nordirland. Pengene er gangbare i hele Storbritannien.

Danske Banks logo vil pryde 10 og 20 pundsedler.

Citat:




Nej, du har ikke drukket for meget, hvis du pludselig ser Danske Banks logo flakse rundt på den pengeseddel, som du står og skal betale med på pubben i Belfast.

Danske Banks logo pryder fremover 10 og 20-pundsedler i Nordirland.

Det oplyser Danske Bank i en meddelelse.

Må trykke egne pengesedler

Det besynderlige fænomen har faktisk rødder tilbage til 1929, hvor Bank of Ireland, Northern Bank, First Trust Bank og Ulster Bank i Nordirland været autoriserede til at udstede sine egne pengesedler.

Nu har Danske Bank på godt og ondt - og klart mest ondt, hvis man spørger Danske Banks aktionærer - overtaget Northern Bank.

http://finans.borsen.dk/artikel/1/26...ngesedler.html

Sidst redigeret af halse; 25-06-2013 kl. 17:11.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-08-2013, 18:20   #15
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Coop Bank A/S - halvårsrapport.

Nåh så kom første halvårsrapport fra Coop Bank A/S (30. august 2013).

Du kan læse den her: https://bank.coop.dk/media/57453/COO...AR13_final.pdf


Coop Bank A/S har i øvrigt slået dørene op for tilstrømning af gode privat kunder .., så hører du til i den kategori, så kik evt ind på: https://bank.coop.dk/ og se om Coop Bank har nogle tilbud du kan bruge.

BTW: Coop Banks motto: Dine penge - din bank ....


Disclaimer: Jeg er ikke ansat i Coop Bank eller Coop Koncernen iøvrigt.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU

Sidst redigeret af TimeGuest; 31-08-2013 kl. 18:26. Årsag: Tilføjet Coop Banks motto
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2013, 14:33   #16
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Jeg er heller ej ansat i COOP - og var vist den der introducerede COOPbank-info på k10.

Synes man stadig ikke, at COOP lugter af 'rigtig' bank, er der en her, som alle de venner jeg har fået til at flytte over i, er lige så begejstrede for som undertegnede - og jeg arbejder heller ikke for Finansnetbanken: https://www.finansnetbanken.dk/

Læg mærke til at der på forsiden står "OPRET dig som kunde" - ikke "ANSØG om at blive kunde".

Den er bare billigst på alle måder - 0 kroner i 'abonnenemt'- og ALLE har ret til at få en NEM-konto i et hvilket som helst pengeinstitut - pengeinstituttet du flytter til er bare ikke tvunget til at tage din gæld med i overflytningen.

Den kan man så passende lade stå i sit 'gamle' pengeinstitut, og så lade sin indtægt fremover gå ind i f.eks Finansnetbanken, og derfra flytte over på gældsafdragene.

Det er beklageligt, at mange borgere tror, at lånene/gæld og en lønkonto/Nemkonto SKAL følges ad.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2013, 16:12   #17
hejhejhej
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-12 2012
Indlæg: 163
Styrke: 12
hejhejhej er ny på vejen
@l.s

tak for tippet, jeg gik ind på pengepriser.dk og indtastede mine oplysninger, og finansbanken passede fint til mig, jeg er træt af nordea
hejhejhej er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2013, 01:59   #18
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Læg mærke til at der på forsiden står "OPRET dig som kunde" - ikke "ANSØG om at blive kunde".
Det er så spørgsmålet, om man skal lade sig anfægte ret meget af det salgssnak.


Finansnetbanken (som forretningen åbenbart hedder p.t.) har en noget omtumlende fortid og har tilsyneladende ikke været helt god til kernekompetancen: at drive en finansiel virksomhed på fornuftig vis, idet projektet bla. har været rundt omkring Finansiel Stabilitet op til flere gange, overgået til Sparekassen Lolland A/S, der krakkede og senest blevet opkøbt af Jyske Bank, der vel er det, som nogen ville kalde for en "gammelbank".


Citat:
Den er bare billigst på alle måder - 0 kroner i 'abonnenemt'- og ALLE har ret til at få en NEM-konto i et hvilket som helst pengeinstitut - pengeinstituttet du flytter til er bare ikke tvunget til at tage din gæld med i overflytningen.
Det er ikke på overbevisende vis i Finansnetbanken, at man skal finde "byens bedste tilbud" på indlånsrenter ... i hvert fald ikke iflg. deres egen prisliste.


Citat:
Den kan man så passende lade stå i sit 'gamle' pengeinstitut, og så lade sin indtægt fremover gå ind i f.eks Finansnetbanken, og derfra flytte over på gældsafdragene.
Man kan jo gøre lige hvad man har lyst til ... og det kan "gammelbanken" også, fx bevæge kunden til toppen af det annoncerede rentespænd på udlånskonti ... i Danske Bank er det over 20 %.

Hvis vi bare lader 100.000 forrente med fx yderlig 5 % som "gammelbankens" "surhedstilbud" til kunden, der er "løs på tråden", er det også en slags penge, der sikkert kan mærkes i den månedlige økonomi, hvis indtægtsniveauet er beskedent.


Citat:
Det er beklageligt, at mange borgere tror, at lånene/gæld og en lønkonto/Nemkonto SKAL følges ad.
Med mindre kunden har indgået en uopsigelig skriftlig aftale herom med "gammelbanken", så kan kunden jo altid lave om på, hvor og hvordan kunden handler sine penge.

Omvendt kan "gammelbanken" tilbyde "samlerabat" eller "utroskabs-gebyr", som et passer dem ... og er kundens betalingsevne af en sådan karakter, at ingen gider overtage kundens lån, så må kunden bare betale den pris "gammelbanken" fastsætter uden at kunden har en reel mulighed for at bevæge sig ret meget i retning af en forhandlingssituation.

Og banker kan fra tid til anden være ret usympatisk tunge at danse med ... hvis man skal tro på de historier, som man høre ude i det virkelige liv.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2013, 16:54   #19
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af hejhejhej Se meddelelser
@l.s

tak for tippet, jeg gik ind på pengepriser.dk og indtastede mine oplysninger, og finansbanken passede fint til mig, jeg er træt af nordea
velbekomme!

Finansnetbanken er præcis den type organg man eftersøger, når man ikke har noget at rutte med:

En gratis NETBANK, hvor du kan rykke rundt på de få ører du har, stort set hele døgnet via din pc/tlf..

Og fordi det udelukkende er en NETbank, betaler jeg ikke en klejne for at hæve i alle mulige andre bankers automater, og betaler kun det samme som andre bankers gebyrer, når jeg hæver i en automat i udlandet.

Da banken 3-4 led tilbage hed EIKbank, fik man svimlende 4% i rente fra allerførste 25-øre man havde indestående.

De tider er forbi allevegne.


Hvis nogen kender til andre netbanker hvor man betaler 0 kroner for diverse muligheder samt VISA/Dankort, OG får en procentsats i rente fra allerførste indestående krone (de fleste pengeinstitutter giver 0% i rente af de første 25.0000 kroner du har stående) vil jeg meget gerne høre om dem.

Jeg har kun én interesse for øje omkring bankvalg - min egen!
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2013, 17:12   #20
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
https://bank.coop.dk/produkter-og-priser/

Fx 0 kroner for VISA/Dankort og 0,5 % fra første 25-øre ... til dig der ikke bruger mere end du har ... og ellers kan du få en kredit oven i hatten (såfremt du kan kreditgodkendes).

Dertil: En gratis NETBANK, hvor du kan rykke rundt på de få ører du har, stort set hele døgnet via din pc/tlf. ... og Coop Bank anvender BEC's løsning til deres netbank.


Er du derimod typen med store gældsposter og/eller handel med værdipapirer må du enten efterlade den del i "gammelbanken" eller finde et alternativ til den del.
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Alternativ til Stolpegård Melis Alt det andet 4 05-03-2013 09:30
Et alternativ til fleksjobreformen supersus Politik og Samfund 7 23-04-2012 15:42
Alternativ risengrød Stueplanten Dit og Dat 7 18-11-2011 05:07
Alternativ til psykolog Stueplanten Dit og Dat 5 24-03-2011 10:59
Købt eller Solgt?? Skal jeg gine eller gæde? Rikke H Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 29-01-2008 02:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension