K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-02-2011, 20:31   #1
Alvin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Lokation: Fredericia
Indlæg: 4
Styrke: 0
Alvin er ny på vejen
Fra revalidering til førtidspension

Hejsa.

Jeg har en veninde som jeg desperat prøver på at hjælpe. I starten troede jeg at hendes fagforening var en ven, men det er ikke meget de kan svare på, så jeg tænkte at det kunne være en god ide at få input herindefra.
H er uddannet kosmetolog, men måtte stoppe med sit job da hun fik meget kraftige smerter i begge arme. I et par år med småjobs og på sygedagpenge fik hun hele tiden at vide at det var seneskedehindebetændelse.
Efter lang tids tovtrækkeri fik hun bevilliget revalidering, og startede på uddannelse som socialrådgiver, da hun og hendes sagsbehandler mente det kunne gå an uden at give smerter i armene.
Som tiden gik (det første år) blev smerterne værre, og langt om længe indvilligede hendes læge i en grundigere undersøgelse af armene, og konstaterede at det ihvertfald ikke var seneskedehindebetændelse. H var nødt til at melde sig syg fra uddannelsen, og startede en udredning på sygehuset. Det har nu taget næsten et år, og der er stadig uklarhed om hvad hun fejler, omend lægen mener det tyder på fibromyalgi.
Hun er nu kaldt til møde vedrørende hendes revalidering, og jeg mistænker at de vil stoppe den, og overføre hende til kontanthjælp. Det regnes for sandsynligt at hun vil have svar på de sidste prøver fra sygehuset i løbet af de næste 2 måneder.
Jeg undres så over om hun kan overføres til kontanthjælp fra revalidering (jeg ved godt der skal en partshøring ind over)? Revalidering er givet fordi sagsbehandleren var enig i at hendes jobsituation var umulig pga. sygdom, derfor skulle hun have en anden uddannelse. Kontanthjælp gives jo ikke til syge, så vidt jeg ved.
Er hun berettiget til sygedagpenge? Hun har jo ikke haft tilknytning til arbejdsmarkedet i et år nu, så jeg tvivler. Og sygedagpenge vil jo i teorien betyde at de mener hun er mere rask nu end da de bevilligede revalideringen, så vidt jeg kan tolke reglerne.
Hvad sker der hvis hun søger førtidspension? Mens hun afventer afgørelsen, hvad kommer hun så under? Og hvis ftp'en afvises, hvad skal hun så forvente bagefter?

Det er nogle lidt kringlede spørgsmål, men på forhånd tusinde tak for hjælpen.

Alvin
Alvin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2011, 22:10   #2
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hejsa!!!

Velkommen til!

Jeg er ked af at jeg ikke har gode nyheder

Når man får revalidering er det meningen at man skal tage uddannelsen på normeret tid, og for at kunne klare det, får man revalideringsydelse og evt. tilskud til udgifter.
Udgangspunktet er, at man efter endt revalidering, vil kunne blive selvforsørgende.

Som det lyder, så har både din veninde og sagsbehandleren troet, at hun ville kunne klare uddannelsen til og arbejdet som socialrådgiver, og derfor er det helt korrekt, at hun er blevet bevilget et revalideringsforløb.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Alvin Se meddelelser
Hun er nu kaldt til møde vedrørende hendes revalidering, og jeg mistænker at de vil stoppe den, og overføre hende til kontanthjælp. Det regnes for sandsynligt at hun vil have svar på de sidste prøver fra sygehuset i løbet af de næste 2 måneder.
Det vil jeg give dig helt ret i; altså, at revalideringsforløbet formodentlig vil blive stoppet.
Det giver god mening (lovgivningsmæssigt), eftersom revalideringsforløbet er bevilget ud fra, at din veninde kunne følge uddannelsen og blive selvforsørgende.

Nu er situationen en helt anden:
Din venindes lidelse er forværret, så hun pt ikke kan klare studierne og hun er sygemeldt på ubestemt tid.
Fremtidsudsigterne for hendes helbred er uklare - det er uvist, om hun vil kunne vende tilbage til studiet; for ikke at sige om hun overhovedet vil kunne klare arbejdet som socialrådgiver på sigt, eller om hendes tilstand er stationær eller i værste tilfælde vil forværres.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Alvin Se meddelelser
Kontanthjælp gives jo ikke til syge, så vidt jeg ved.
Det har du helt misforstået.
Kontanthjælp søges, når man står uden indtægt. Alle kan søge - men desværre kan ikke alle få:
Har man formue over 10.000 kr. kan man ikke få.
Har man en ægtefælle der har indkomst ryger man under for reglen om ægtefælleforsørgelse.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Alvin Se meddelelser
Er hun berettiget til sygedagpenge?
Nej. Sygedagpenge er for folk der har arbejdet uafbrudt i 13 uger, og i løbet af den tid mindst 120 timer.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Alvin Se meddelelser
Hvad sker der hvis hun søger førtidspension? Mens hun afventer afgørelsen, hvad kommer hun så under? Og hvis ftp'en afvises, hvad skal hun så forvente bagefter?
Din veninde vil næppe få førtidspension. Og jeg må indrømme at jeg er undrende overfor at I overvejer det.
Førtidspension får man først, og KUN, når det er hundrede procent fastslået at man INGEN arbejdsevne og ikke FÅR nogen arbejdsevne.

Hendes sag er ikke belyst:
Hun er helbredsmæssigt uafklaret og hun er uafklaret med hensyn til arbejdsevne.
Førtidspension fås først efter et hav af arbejdsprøvninger der viser at man ingen arbejdsevne har i noget erhverv.
Det tager årevis - på nær for et fåtal hvor det er ABSOLUT indlysende at man ikke kan komme tilbage på arbejdsmarkedet.

Derfor vil sagsbehandleren sige det samme som jeg, og dermed vil sagsbehandleren og dennes kolleger som i fællesskab indstiller til pension ikke gøre det. Fordi der mangler alt for meget i sagen, så der ikke er nogen grund til at gøre det.

Man har dog altid mulighed for selv at søge førtidspension på foreliggende grundlag (det der allerede er i ens sag) efter Lov om social pension §17, men som sagt så vil hun ikke få den.

Hvis hun søger førtidspension ryger hun HELT sikkert på kontanthjælp.
For så har hun aktivt givet udtryk for, at hun ikke vil kunne klare uddannelsen - og dermed revalideringsforløbet.
Men jeg tror stadig at hun ryger på kontanthjælp under alle omstændigheder.

Har man nedsat arbejdsevne kan flexjob komme på tale, men det tager også tid, prøvelser og kræver helbredsmæssig afklaring. Det er som oftest der man starter: Er det umuligt at klare sig på ordinære vilkår i noget erhverv, så kan man blive arbejdsprøvet og visisteret til flexjob. Faktisk helt ned til under 10 timer om ugen!!!! (Helt absurd).
Har I talt om muligheden for flexjob?? Du skriver ikke rigtig hvad hun gerne selv vil og har af forestillinger om fremtiden.

Personligt har jeg været på kontanthjælp i 6 år på grund af psykisk sygdom der forhindrer mig i at indgå på arbejdsmarkedet.

Jeg afventer nu formodentlig at blive indstillet til førtidspension af min sagsbehandler, da diverse aktiveringstilbud og arbejdsprøvninger ikke har ført noget godt med sig, og både psykiater og kommunens lægekonsulent siger at jeg ikke kan få det bedre.

Men på trods af at jeg har været uden for arbejdsmarkedet i 6 år, i lange perioder kun kommer ud af min lejlighed når jeg skal købe ind, jeg som oftest har brug for 12 times søvn i døgnet, er stærkt medicineret med psykofarmaka, meget let udmattes af indtryk, er meget lydfølsom og lider af angst, depressioner, spiseforstyrrelse m.m., så kan jeg ikke være sikker på at blive bevilget førtidspension.
Men jeg håber.

Prøv at læse rundt omkring her på K10 - så finder du ud af hvordan virkeligheden med hensyn til at få bevilget flexjob og førtidspension ser ud.

Sidst redigeret af annagw; 17-02-2011 kl. 23:01.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2011, 22:16   #3
zolskin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2008
Lokation: her&der, kbh
Indlæg: 197
Styrke: 16
zolskin er ny på vejen
Hej *s*

Under revalidering kan man godt sygemeldes op til 6 måneder, hvis det er realistisk at jobplanen kan følges efterfølgende.

Ellers er hovedreglen, at der ikke kan ydes revalideringsydelse, hvis jobplanen afbrydes.

Sygedagpenge afhænger jo af om hun er berettiget til dagpenge? men det kan de godt finde ud af på jobcentret. Hvis man er det, så vil man godt kunne få sygedagpenge efter afbrydelse af en revaplan.

Din veninde kan jo evt lufte ideen om førtidspension på det foreliggende grundlag - afhænger af de lægelige papirer og hvordan kommunens lægekonsulent vurderer dem...og det er meget forskelligt

Hvis hun kommer på sygedagpenge og der gives afslag på pension ud fra det foreliggende, så vil hun miste sygedagpenge og komme på kontanthjælp.

Håber der kommer en god løsning for din veninde!
zolskin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2011, 22:20   #4
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af zolskin Se meddelelser
Under revalidering kan man godt sygemeldes op til 6 måneder, hvis det er realistisk at jobplanen kan følges efterfølgende.
Hun har været sygemeldt i over et år

Citat:
Oprindeligt indsendt af zolskin Se meddelelser
Sygedagpenge afhænger jo af om hun er berettiget til dagpenge? men det kan de godt finde ud af på jobcentret. Hvis man er det, så vil man godt kunne få sygedagpenge efter afbrydelse af en revaplan.
Man kan da ikke være berettiget til dagpenge efter flere år væk fra arbejdsmarkedet...?????
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2011, 22:46   #5
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Hej igen Alvin.

Har lige læst mit svar igennem, og jeg syntes, at jeg lyder ret hård i det.
Det er ikke meningen - jeg har nogle dage hvor jeg skriver ret ryk-vist og det er så bagsiden ved skriftsprog; at tonen hurtigt kan lyde forkert.

Jeg håber, at din veninde har en god kontakt med sin sagsbehandler så de kan føre ordentlige samtaler - hvis du kan overskue det, så kan du tage med hende til mødet næste gang og støtte hende.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2011, 23:17   #6
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Annagw jo det kan man såmen godt.
Der ligger en principafgørelse der siger at hvis man bliver langtidssyg under en revalidering OG man inden for de seneste 5 år har haft optjent retten til sygedagpenge, ja så er man berettiget til syge dagpenge.

Og husker jeg ikke helt galt tæller de timer man har haft under ens revalidering, men hæng mig ikke op på den del.

Hvis jeg husker det, vil jeg godt rode efter den afgørelse i morgen, spark endelig til mig hvis jeg glemmer det (for det gør jeg sikkert)
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2011, 23:41   #7
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
Virkelig??? Det er jeg vitterlig overrasket over at høre.
Hvordan i alverden hænger det sammen med reglen om 13 ugers forudgående arbejde og ikke mindst ugebegrænsningen på sygedagpenge?

Så beklager jeg mit svar, Alvin. Det var ikke mod bedre vidende
Jeg følger med på sidelinien og bliver oplyst.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2011, 02:17   #8
ladybird
Hjemmevant på K10
 
ladybirds avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-11 2010
Lokation: fyn
Indlæg: 253
Styrke: 14
ladybird er ny på vejen
man skal have dagpengeret i en akasse og kunne finde 1924 timer indenfor op til 5 års periode for at kunne opfylde beskæftigelses kravet.
En revalideringsperiode tæller ikke timer, men dagpengeret giver ret til sygedagpenge hvis man ikke er faldet for varighedsbegrænsningen inden revaforløb. Ellers kan det kun gives ved sygdom på ny diagnose/grundlag.
__________________

En noget forvirret mariehøne som stadig prøver at finde mening med kommunens forvaltning af lovgivningen.
ladybird er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2011, 06:27   #9
Alvin
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2011
Lokation: Fredericia
Indlæg: 4
Styrke: 0
Alvin er ny på vejen
Hejsa, og mange tak for svarene.

Der er absolut ingenting at beklage, Annagw, alle svar hjælper, og jeg er jo sådan set godt klar over at der er størst risiko for at hun ryger på kontanthjælp. Hun har ikke selv overvejet førtidspension, men jeg mener hun er derhenne hvor det kan være nødvendigt, for hun har kæmpet med sin sygdom i snart mange år, og når hun ikke engang kan klare at gå i skole er der ikke meget håb før hun får en afklaring med lægerne.
Jeg vil lige checke med hende hvorvidt hun har optjent ret til syge dagpenge indenfor de sidste 5 år, der er jeg lidt i tvivl.
Jeg skal nok lige vende tillbage med mange flere spørgsmål, vi skal kigge hendes papirer igennem i weekenden.

Igen, mange tak for hjælpen indtil videre.

Alvin
Alvin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2011, 09:13   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Rode rode afgørelser...
Jeg aner hat om hvordan i linker til dem, så i får journal nr´et

7200260-09
Citat:
Resumé:
En lønmodtager var ikke berettiget til sygedagpenge, fordi hun ikke opfyldte beskæftigelseskravet. På tidspunktet for ansøgning om sygedagpenge ville hun ikke have haft ret til arbejdsløshedsdagpenge, selv om hun ikke havde været uarbejdsdygtig.
Altså man skal have optjent retten til arbejdsløshedsdagpenge for at kunne overgå til revalidering


Man skal have været tilknyttet arbejdsmarkedet de sidste 13 uger før man sygemælder sig, og som jeg forstår teksten tæller tiden som revalident med i de 13 uger, i det der i måsen der af står at personen IKKE haved været tilknyttet grundet manglende praktikplads.

7000410-08

Citat:
En borger, der ikke havde været tilknyttet arbejdsmarkedet de seneste 13 uger, før hun meldte sig syg, opfyldte ikke beskæftigelseskravet og var derfor ikke berettiget til sygedagpenge.

Sagsfremstilling:
Borgeren havde været under revalidering indtil den 30. september 2007, hvor hun ikke kunne få nogen praktikplads (fordi hun på grund af sin sygdom ikke kunne arbejde på fuld tid). Kommunen stoppede revalideringsydelsen.
Her er tale om en som ikke havde opfyldt retten fordi vedkommende grundet manglende deltagelse i sin reva (ingen praktikplads) ikke havde 13 ugers beskæftigelse inden ansygningen og sygedagpenge, dvs den tid man deltager i revalideringen tæller altså med.

Jeg har ikke kunnet finde den afgørelse jeg søger, jeg ved der ligger en der er mere klar i mæglet, altså ny langtidssygdom på reva = sygedagpenge og optjeningsperioden går 5 år tilbage. Dog kan vi jo så ud fra afgørelsen lidt oppe regne ud at personen, har deltaget i sin revalidering lige ind til sygemælding OG ansøgning om sygedagpenge, for uden ville de 13 uger jo ikke være opfyldt.

Men 2600619-09 lugter lidt der hen af, for normalt er optjeningsperioden kun på 3 år, med en § der siger den kan forlænges til 5

Og til alle jer der ikke ved hvor i finder alt det her henne så er det på http://www.ast.dk
peg på fanen afgørenser og gå ned til søg i database.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fra revalidering til førtidspension bachs Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 20 11-08-2013 08:05
Førtidspension til Revalidering MARKORSK Alt det andet 1 26-02-2013 20:12
Førtidspension og revalidering? Rosemarianne Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 57 21-06-2010 15:37
Sygedagpenge-førtidspension-revalidering MineBørnsMor Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 29-07-2009 22:49
Revalidering eller førtidspension CHL Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 22-07-2009 21:52




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:47.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension