K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-10-2008, 12:46   #61
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Så skete der noget nyt vedr. servicelovens § 100.

Den nye formulering i loven og en ny bekendtgørelse er i høring.

Bekendtgørelsen skal træde i kraft den 1. december 2008, og loven den 1. januar 2009.

Man kan læse begge dele her:

Bekendtgørelsen:

http://borger.dk/j2eebdk/app_hoering...p_docid=867986

Og loven her:

http://borger.dk/j2eebdk/app_hoering...p_docid=867962

Men husk, de er KUN i høring. Det er muligt, der bliver ændret noget, FØR de træder i kraft.

Vi må så bare holde øje med, når de er blevet vedtaget, om der er sket ændringer.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind  
Gammel 12-10-2008, 14:06   #62
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Fra bekendtgørelsen:
§ 10. Lovens § 100 omfatter ikke hjælp til egenbetaling efter andre bestemmelser i den sociale lovgivning.

Hvad betyder dette helt konkret?
Feks. Handicapkørsel; er temlig dyr; betyder det, at man ikke kan få hjælp til den egenbetaling der er, som jo er en merudgift?
Er der nogen der har et bud?

Slutteligt; betyder denne ændring(hvis den bliver vedtaget), at de der har fået den frataget eller afvidst, kan søge igen, eller at sagen atomatisk genoptages?
vh popiae
popiae er ikke logget ind  
Gammel 12-10-2008, 16:18   #63
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 17
velcro er ny på vejen
Hej Pia.
Det betyder at du ikke kan få dækket udgifter som merudgifter, hvis udgiften i stedet kan dækkes af anden lovgivning. § 100 er udelukkende en supplerende lov.

Et eksempel. Du kan ikke få dækket udgifter til rengøring af et privat rengøringsselskab, i stedet skal kommunen tilbyde dig kommunal rengøring.

Et andet eksemel som jeg selv er løbet ind i. Min socialrådgiver vil ikke acceptere udgifter til taxikørsel. Jeg ser af forskellige årsager næsten intet om aftenen. Det betyder at jeg ikke kan se at finde hjem med offentlig transport, hvis jeg har været ude. Men her mener socialrådgiveren at jeg skal benytte en tilkendt ledsagerordning.

Så kan man finde en anden lovgivning der dækker udgiften er det den som gælder.

Velcro.
velcro er ikke logget ind  
Gammel 12-10-2008, 19:13   #64
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Nu spørger jeg lige igen.
Så må det vel betyde, at såfremt man henvises til eks.vis handicapkørsel, som er temmelig dyr, at man kan få egenbetalingen dækket af merudgiften.
vh popiae
popiae er ikke logget ind  
Gammel 16-10-2008, 00:26   #65
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Ups... Pia... Der er vist ingen, der kender svaret.

Prøv at se her... måske der sker noget interessant:

Citat:
lovforslaget skal første-behandles i Folketinget den 22. oktober 2008
http://www.ft.dk/samling/20081/Lovfo...g/1/598750.HTM

http://www.ft.dk/Samling/20081/lovfo...ag/1/index.htm

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind  
Gammel 16-10-2008, 01:00   #66
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Nå, men det er jo lige om lidt!
Vi krydser finger for at den går igennem.
Jeg har læst den, og der bliver nemlig henvidst til, at praksis skal tilbage til før C-27-07.
vh popiae
popiae er ikke logget ind  
Gammel 16-10-2008, 20:52   #67
lena
Mit andet hjem K10
 
lenas avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2007
Indlæg: 612
Styrke: 18
lena er ved at flytte ind på K10lena er ved at flytte ind på K10
lovforslaget godt nok?

Bliver altså lige nødt til at lufte min tvivl, er forslaget godt nok? Som jeg læser det er svaret et rungende nej - men vil da glæde mig om jeg tager fejl.

Jeg har valgt at skrive nedenstående til Socialudvalget;

Citat:
høring omkring §100 - Stk. 2. Med varigt nedsat funktionsevne forstås en langvarig lidelse, hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at der ofte må sættes ind med ikke uvæsentlige hjælpeforanstaltninger.
-------------------
her er stadig - i mine øjne - en problematisk formulering, nemlig "hvis konsekvenser for den enkelte er af indgribende karakter i den daglige tilværelse". Problemet er at kommunerne/Nævnet vurderer hvad der er indgribende for borgeren. Dette mener jeg retteligt er umuligt for kommunen at se, idet forskellige personer har forskellige opfattelser af hvad der er af indgribende karakter. Formuleringen er simpelthen ikke sort/hvid nok, og det er umådelig vanskeligt at klage/anke over et kommunalt skøn, da et skøn altid er farvet af personen bag.

En alternativ vending kunne være "Med varigt nedsat funktionsevne forstås en langvarig lidelse, hvis konsekvenser af borgeren anses for at have indgribende karakter i den daglige tilværelse, og som medfører, at der ofte må sættes ind med hjælpeforanstaltninger for at kunne opnå en tilnærmelsesvis normal hverdag
Hvordan læser I det?


Lena (som kom hjem fra sommerhus før tid, da yngste datter fik klorætsning) af vandet
lena er ikke logget ind  
Gammel 16-10-2008, 23:30   #68
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg er enig i, at formuleringen godt kunne blive tydeligere.
Feks, kunne der gives eks på hvad indgribende foranstaltninger er. Ligesom man har valgt, at der er den personlige pleje se c-27-07.
Men når man konkret påpeger, at bestemmelsen skal fungere som før denne afgørelse, er vi dog på vej i den rigtige retning.
Der er henvidst til FNs handicapkonvektion, hvor det netop beskrives, at man skal kunne det samme som andre med tilsvarende alder. Bla skal man jo have mulighed for at kunne komme rundt, altså ud af sit hus.
At kommunen så vælger, at undlade at tage stilling, ihverksætte foranstaltninger for at imødegå dette, burde ikke være en undskyldning for afvidst §100, ej heller lægekonsulenter der tilsidesætter diagdoser, eller nedtoner problematikken.
men det er jo desværre den tilbagevendende problematik.
vh popiae
popiae er ikke logget ind  
Gammel 06-12-2008, 19:41   #69
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Endelig information om ændring af §100

Her er diverse om den nyeste ændring af §100.

http://www.ft.dk/Samling/20081/almde.../114/index.htm

Og her noget om UDKAST til ændringsvejledning:

http://www.ft.dk/Samling/20081/almde.../113/index.htm


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind  
Gammel 07-12-2008, 01:35   #70
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er umiddelbart et godt udkast vedr vejledningen.
Den er bedre dækkende end jeg havde turde håbe.
Hvad synes I andre?
VH popiae
popiae er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Målgruppe merudgifter... er psykiske lidelser omfattet af lovgivningen ? flexmania Alt det andet 28 10-05-2013 11:10
Håb for brøkpensionister der omfattet af EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 55 15-12-2009 11:54
Nye principafgørelser efter de nye regler om merudgifter Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 18-11-2009 12:10
Ikke omfattet af målgruppen jsn Spørgsmål ang fleksjob 6 22-05-2009 19:31
Frakendelse af § 100 paula Alt det andet 5 24-08-2008 18:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:32.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension