K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-08-2010, 22:08   #31
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Puha Hopper, hvor længe har du været på sdp ? Og hvorfor er du ikke bare røget videre mod ftp. i forbindelse hermed ?

Fra bogen Sociale Ydelser citerer jeg:

Kontant hjælp og samspillet med forsikringsydelser:

Tab af erhvervsevne:

Udbetaling af ydelser ved tab af erhvervsevne fra forsikringsselskab eller pensionskasse betragtes som løbende indtægter eller formue. Beløbet indgår derfor, når kommunen beregner kontanthjælpen.


Ved ftp. modregnes de iht. til reglerne omkring indtægter, er det anderledes, må din advokat jo lade dig vide, men jeg tror det næppe, desværre.

Kh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 22:54   #32
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Citat:
Udbetaling af ydelser ved tab af erhvervsevne fra forsikringsselskab eller pensionskasse betragtes som løbende indtægter eller formue. Beløbet indgår derfor, når kommunen beregner kontanthjælpen.
Hvor har du læst det henne?

For sorø kommune modregner ikke i kontanthjælpen, da jeg søgte sagde hende der laver kontanthjælp at dé ikke modregner løbende ydelser...
Man skal bare bevise at pengene kommer fra erstatning med løbende ydelser.

Jeg ved med 100% sikkerhed at løbende ydelser ikke må modregnes kontanthjælp, sdp osv.
Men jeg vil da mene at ftp går inder under det sammen, syntes sku de regler er lidt krænket på det her område...

Citat:
Puha Hopper, hvor længe har du været på sdp ? Og hvorfor er du ikke bare røget videre mod ftp. i forbindelse hermed ?
Ja det er en længere forklaring, men du få lige en meget kort en...
Jeg fik en arbejdsskade for 7 år siden, siden da har jeg kæmpet for at komme tilbage, reviledring, trænet i 3 år i ryg træningscenter.
Seneste her i November var jeg i i arbejdsprøvning, hvor han ikke kunne finde resorcer der kan bruges på arbejdsmarkedet, jeg var inde hos en professor på rigshospitalet der sagde at jeg kun har 1/3 erhversevne tilbage, og den eneste behandlingsmulighed var (Øfeldt behandlingscenter) for at jeg kunne komme tilbage til arbejdsmarkedet, han sagde iøvrigt også at jeg ikke skulle afprøves/undersøges mere.
Jeg har prøvet det behandlingsted af, og mine smerter er kun blevet værere.

Og nu står jeg så her, alle er på ferie men min advokat kommer tilbage på mandag, og enten får vi min sagsbehandler til at indstille mig til en pension, eller også søger vi den selv, jeg har papir nok til at få en ftp...

Jeg er desværre en af dem som sagsbehandleren ikke tror på, selvom jeg har været til 20 special læger rundt omkring på sjælland, som alle siger at den er stationær og der ikke er noget at gøre;-)

Jeg har iøvrigt også fået en mr-scanning, så jeg har også diagnosen ;-)
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-08-2010, 23:07   #33
JJC
Hvor skulle jeg ellers være
 
JJCs avatar
 
Tilmeldingsdato: 23-01 2008
Lokation: Holsted
Indlæg: 150
Styrke: 17
JJC er ny på vejen
Hej Enteneller

Du har såmænd ret de modregnes, men igen det afhænger af den enkeltes/families økonomi og hvilke beløb vi snakker om.

Vi havde negativ kapitalindkomst så jeg bliver ikke trukket i pension som jeg var så bange for.

Jeg har såmænd lige så meget til mig selv som da jeg var i flexjob, nogle får mere og andre får mindre sådan er livet jo ud fra nogle af de valg som mange af os har taget gennem årene (selvvalgt eller ej)


Det bedste er at få kommunen til at regne det ud eller en der har forstand på dette, hvis man ikke selv kan på f.eks. borger.dk.

Mvh Jan
JJC er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 08:29   #34
rts
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2008
Indlæg: 70
Styrke: 16
rts er ny på vejen
Vejledningen om førtidspension, indtægter, der ikke indgår i indtægtsgrundlaget.

Uddrag af punkt 45:

"Kapitaliserede erhvervsevnetabserstatninger og godtgørelser for varigt men, der ydes efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade medregnes ikke i indtægtsgrundlaget, da de ikke indgår i den skattepligtige indkomst. Eventuelle renteindtægter fra erstatningerne medregnes derimod i indtægtsgrundlaget, da de indgår i den skattepligtige indkomst."

Som det ser ud her, vil de løbende erstatninger blive modreget i førtidspensionen.
Jeg er selv førtidspensionist og min løbende ydelse bliver modregnet i pensionen.
rts er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 08:35   #35
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af rts Se meddelelser
Vejledningen om førtidspension, indtægter, der ikke indgår i indtægtsgrundlaget.

Uddrag af punkt 45:

"Kapitaliserede erhvervsevnetabserstatninger og godtgørelser for varigt men, der ydes efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade medregnes ikke i indtægtsgrundlaget, da de ikke indgår i den skattepligtige indkomst. Eventuelle renteindtægter fra erstatningerne medregnes derimod i indtægtsgrundlaget, da de indgår i den skattepligtige indkomst."

Som det ser ud her, vil de løbende erstatninger blive modreget i førtidspensionen.
Jeg er selv førtidspensionist og min løbende ydelse bliver modregnet i pensionen.
Hej rts,

Modsiger du ikke lidt dig selv ? I teksten står der at arbejdsskade erstatninger ikke medregnes i indtægts grundlaget - og derfor ikke bør fradrages pensionen, lidt som du også skriver i overskriften. Til sidst skriver du dog at løbende erstatninger modregnes ftp. Jeg er lidt forvirret !!

Kh. EE

I øvrigt, min TAE indgår som skattepligtig indkomst, jeg betaler skat heraf. Er der mon også forskel på de erstatninger man får fra arbejdsskadestyrelsen og dem man får fra ens pensionsordning ? Jeg får "kun" fra sidstnævnte.

Sidst redigeret af Enteneller; 04-08-2010 kl. 08:38.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 09:49   #36
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
Tror det er lige meget om det er arbejdsskade eller pension, i bund og grund er det en forsikring der udbetaler begge steder....

Men ja der findes mange love der modsiger hinanden...

De paragrafer jeg er i besiddelse af, modregnes løbende ydelse ikke i kontanthjælp og sdg, og andre offentlig ydelser...
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 10:06   #37
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
det er rigtig du ikke bliver modregnet på sygedagpenge

hvis du foreksempel modtager en løbende ydelse som jeg gør
samt har mere end 10000 kr i banken
så kan du slet ikke modtage kontanthjælp
grunden til jeg ingen indtægt har fra kommunen
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 10:45   #38
hopper
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2009
Indlæg: 322
Styrke: 15
hopper er ny på vejen
De regler jeg sendte tidliger, er møntet på min kontanthjælp.
Det vigtigste er at man skal bevise at man modtager løbendeydelse, altså kontrakt og lønseddeler på det.

Så må de ikke modregne...

Hvis jeg var dig vil jeg enten printe den lovgivning ud som jeg har skrevet, og så medbringe den på kommunen eller lægge sag an...
Eller måske hyre en advokat, det kan være en god investering ;-)

Jeg har været inde og læse reglerne om kontant hjælp og faldt bl.a over det her:

Citat:
Formue

§ 14. Kommunen kan ikke yde hjælp, hvis ansøgeren og ægtefællen har formue, som kan dække det økonomiske behov. Kommunen ser dog bort fra beløb på op til 10.000 kr., for ægtefæller 20.000 kr.

Stk. 2. Der ses desuden bort fra den del af en formue, der er nødvendig for at kunne bevare eller opnå en nødvendig boligstandard, eller som bør bevares af hensyn til ansøgerens og familiens erhvervs- eller uddannelsesmuligheder.

Stk. 3. Der skal tillige ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade efter


1) lov om erstatning fra staten til ofre for forbrydelser,

2) lov om erstatningsansvar eller

3) lov om arbejdsskadesikring.


Stk. 4. Beskæftigelsesministeren fastsætter nærmere regler om, i hvilke andre tilfælde der skal ses bort fra erstatning for tab af erhvervsevne, der udbetales som følge af personskade.

Stk. 5. Kommunen ser endvidere bort fra formue, som skyldes beløb, der er udbetalt som godtgørelse for varigt mén og ikke-økonomisk skade samt ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser, foreninger m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.
Den her siger at du godt må have en formue hvis det er på baggrund af en skade...

Citat:
§ 33. Der foretages ikke fradrag i hjælpen for:


1) Invaliditetsydelse, invaliditetsbeløb samt bistands- og plejetillæg efter lov om social pension.

2) Godtgørelse efter § 83 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

3) Vederlag som tilforordnet ved valg.

4) Ydelser fra godkendte sociale fonde, stiftelser m.v., der er fritaget for beskatning hos modtageren, jf. ligningslovens § 7, nr. 22.

5) Børns indtægter og indtægter, der vedrører børn, bortset fra tilskud til pasning af egne børn efter § 38 i lov om social service.

6) Værdien af kost m.v. under indlæggelse på sygehus eller lignende behandlingsinstitutioner. Hvis sygehusopholdet har varet i mere end 3 måneder, kan der dog foretages fradrag svarende til den besparelse, der er en følge af indlæggelsen.

7) Transportgodtgørelse for dokumenterede udgifter til nødvendig transport ved udførelse af lønnet arbejde og ulønnet, frivilligt arbejde.


Stk. 2. De erstatninger for tab af erhvervsevne, der omtales i § 14, stk. 3 og 4, godtgørelse for varigt mén og godtgørelse for ikke-økonomisk skade samt indtægter, der hidrører herfra, trækkes ikke fra i hjælpen.

154)
Løbende erstatninger i henhold til arbejdsskadesikringsloven antages også at være omfattet. Ansøgeren skal kunne dokumentere, at indtægterne stammer fra sådanne godtgørelser eller erstatninger, som omfattes af reglen.
Du kan læse mere her: https://www.retsinformation.dk/Forms...id=113596#Kap4

Sidst redigeret af hopper; 04-08-2010 kl. 10:48.
hopper er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 10:48   #39
rts
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-11 2008
Indlæg: 70
Styrke: 16
rts er ny på vejen
Jeg mener ikke jeg modsiger mig selv:
Vær blot opmærksom på at der er stor forskel på KAPITALISEREDE erstatninger og LØBENDE erstatning.

Kapitaliserede erstatninger (engangsbeløb) modregnes ikke, hvorimod de løbende erstatningsydelser kan modregnes i en førtidspension.
rts er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-08-2010, 11:18   #40
custer
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2010
Lokation: Holstebro
Indlæg: 115
Styrke: 14
custer er ny på vejen
løbende ydelser

Du skriver at løbenende ydelser ikke må modregnes i sociale ydelser !
Gælder det kun ydelser som følge af en arbejdsskade ? Eller gælder det også ydelser fra en forsikringsordning, f.eks. en invalideforsikring ?

Måske er jeg lidt naiv, men det er jeg tit om osndagen
custer er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:36.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension