K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-10-2010, 22:30   #21
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
nej ikke hvad der sker/skete med mig men som jeg skrev hvad jeg hørte snakkede med osv da jeg blev aktivere var sygemelde flexjobber osv der blev aktiveret kan være komunen abre sender ud og håber folk ikke brokker sig hvad ved jeg ved kun min komunen lider af paranøje ligeppt'
Citat:
Så må vi håbe, du får ledighedsydelse tilbage igen...
gør ejg skam også kontanthjælp ikke meget men mon ikke ankenævnet slikker komunen i røven man kan da håbe de ikke gør det er jo en kamp mod de højere magter
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-10-2010, 23:17   #22
malofa
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2010
Indlæg: 378
Styrke: 15
malofa er ny på vejen
Hmm, jeg forstår ikke hvorfor sygemeldte flexjobbere med job skal være fredet ifht andre sygemeldte med job, som jo skal have et aktivt "tilbud" efter 6 eller 8 uger.
malofa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2010, 08:34   #23
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Så vidt jeg ved og har læst mig frem til, er du jo ledig fleksjobber, da du blev fyret fra dit job.... Derfor aktivering......

Hvis du læser matchmodellen, så er det kun LEDIGE fleksjobbere, der skal i aktivering, uanset om de er syg eller ej.

Ellers kunne jeg godt tænke mig, at du gav os en link til en lovgivning om, at sygemeldte i fleksjob skal i aktivering, for det kan jeg slet ikke se nogen formål med, når man jo HAR et arbejde.
Nu er det ikke mig personligt jeg omtaler, det møde jeg henviser til er stort fællesmøde for sygemeldte personer med/uden job, ordinær/fleks ansat, og der bliver reglerne om bla. aktivering fremlagt af en sagsbehandler og det er alle der bliver aktiveret hvis det skønnes nødvendigt, med mindre det vil forværre personens sygdom, og ens læge sygemelder personen fra aktivering.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2010, 09:33   #24
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Jeg blev opereret i ryggen den 1. okt. 2009. Jeg gik sygemeldt fra mit job vinteren over og engang i marts, blev jeg ringet op af min sagsbehandler. Hun fortalte om det projekt med at tilbyde et kursus til langtidssygemeldte. Hun gjorde dog også opmærksom på, at jeg ku sige nej, da lægekonsulenten havde henvist til, at jeg selv skulle afgøre det, da jeg var rygopereret (stivgjort).
Jeg havde dog intentioner om at vende tilbage til mit fleksjob og det ventede da også på mig, oplyste arbejdsgiver.

Umiddelbart, synes jeg da det lød som en god ide, komme lidt ud og møde andre osv. Fik også at vide, at der var behagelige stole at sidde på og, hvis jeg havde behov for at stå op, sku jeg bare gøre det.

Jeg mødte så op til 1.kursusforløb, der sku vare ca 1 måned. Tiden var ca 10 timer i ugen. Det var nu meget hyggeligt, jeg var dog den eneste fleksjobber. De andre på kurset, havde været i ordinære job og stod nu for at finde ud af, om deres sygdom ku gi dem fleksjob, pension, eller om de sku tilbage til ordinære jobs.

Kurset indeholdt flere forskellige emner, såsom motion og kost, love og regler, jobspor, jobsøgning osv.. Jeg ku godt se, at det ville konflikte med min situation, da jeg bare ventede på at være klar til mit fleksjob. Jeg fik en snak med lederen af kurset og forklarede hende min situation. Jeg ville føle det var spild af tid at deltae i flere af emnerne, såsom jobspor og jobsøgning. Hun forstod det og gav mig lov til a blive hjemme de dage emnerne var på programmet.

Jeg snakkede med firmaet jeg er ansat i og foreslog dem, a jeg i stedet for kursus, tog de 10 timer på jobbet, for at prøve mig selv af. Jeg henvendte mig til min sagsbehandler ved sygedagpenge og forklarede hende min plan. Hun ku dog ikke gi mig lov, uden at jeg sku delvis raskmeldes. Det ville jeg dog ikke gå med til, så enden på det, blev at jeg henvendte mig til hendes leder og forklarede hende situationen. Hun forstod mig udemærket og enden blev, at jeg, da 1. kursusforløb var slut, startede på jobbet i ca 10 timer og fik sygedagpenge imens. Sådan kørte det en måned, hvorefter jeg synes jeg var klar til at starte op på mine normaltimer, som er 20/uge.

Havde jeg være arbejdsløs og sygemeldt, synes jeg ideen var god med det kursus, for at komme videre og høre om muligheder. Men hvis man er i job og bare venter på at komme tilbage til det, synes jeg det er skod. Jeg spurte også om det ikke var muligt at dele kurserne op i ledige- og ikke ledige sygemeldte. De ville de meget gerne, men økonomien er ikke til det, derfor konflikter det, af regeringen pålagte, kursus for langtidssygemeldte.

Palle

Sidst redigeret af Pophår; 01-11-2010 kl. 09:36.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2010, 09:43   #25
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Har lige modtaget følgende svar fra sagsbehandler på Jobcentret i Næstved, og det jeg tidligere har skrevet i denne tråd bliver netop bekræftet af dette svar, synes jeg...

Mht. dit spørgsmål omkring aktivering når man er sygemeldt, så er det lige meget om man har et job eller ej.

Hvis man har en arbejdsgiver så er det oftest, at man bliver aktiveret ved en delvis tilbagevenden til arbejdspladsen indtil man kan raskmeldes på fuld tid.

I de tilfælde, hvor det ikke er muligt at vende tilbage til arbejdspladsen før man kan raskmeldes på fuld tid, kan der blive tale om anden form for aktivering.

Nogle tilfælde kan aktiveringen også være afklaring af arbejdsevnen, hvor personen bliver henvist til afklaringsforløb ved ekstern aktør.

Dette er en individuel vurdering i hvert enkelt tilfælde.

Der bliver ikke skelnet mellem om man er i ordinært job eller i fleksjob.

Sidst redigeret af Susanne2412; 01-11-2010 kl. 14:27.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2010, 13:38   #26
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Susanne 2412.

Da man arbejdspladsen modtager refusion fra kommunen eft. 4 uger SKAL kommunnen kontakte dig inden 8 uger fra første sygedag. Og de kan forsøge m. loven i hånden at aktivere dig i en eller anden form. Ikke et andet arbejde, men gymnastik ect.

Hvis din egen læge derimod skriver, at det er uhensigtmæssigt at du bliver aktiveret (kan måske give pote, men ikke sikkert, men udemærket at have som støtte til eget udsagn). Men vhis de alligevel ikke lytter kan de sende dig til f.eks. ekstern aktør, hvor du så skal have en indledende samtale, hvorunder du selvfølgelig har brug for pauser ect. således at den eksterne aktør kommer frem til at du er for syg til aktivering pt. Yderligere skal du jo selvfølgelig have klarhed over hvilken matchgruppe du er i, da dette er afhængig af din sygdom. Og også fortæller noget om aktivering samt hvor ofte de skal holde kontakt til dig.

Samtidig er det eft. 1.0kt. 2009 påbudt ved lov, at prak. læger ikke mere anvender sygemeldinger, men skal anvende en mulighedserklæring, hvilket vil sige at du, din arbejdsplads evt. sagbehandler/fagforening skal forsøge at finde en løsning på, hvordan du kan vende tilbage til dit arbejde. Timeantal, skånehensyn, optrapning til tidl. niveau ect.

Sikker på at du på indgangside her, kan finde både noget om matchgrupper, venstre side, samt mulighedserklæringer ect. godt at vide.

Har pt. ikke tid til at finde link og paragraffer til dig. Er du fagligt organiseret, så kontakt dem for hjælp!

Sidst redigeret af gunvor; 01-11-2010 kl. 13:46. Årsag: fejl
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2010, 14:26   #27
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Susanne 2412.

Da man arbejdspladsen modtager refusion fra kommunen eft. 4 uger SKAL kommunnen kontakte dig inden 8 uger fra første sygedag. Og de kan forsøge m. loven i hånden at aktivere dig i en eller anden form. Ikke et andet arbejde, men gymnastik ect.

Hvis din egen læge derimod skriver, at det er uhensigtmæssigt at du bliver aktiveret (kan måske give pote, men ikke sikkert, men udemærket at have som støtte til eget udsagn). Men vhis de alligevel ikke lytter kan de sende dig til f.eks. ekstern aktør, hvor du så skal have en indledende samtale, hvorunder du selvfølgelig har brug for pauser ect. således at den eksterne aktør kommer frem til at du er for syg til aktivering pt. Yderligere skal du jo selvfølgelig have klarhed over hvilken matchgruppe du er i, da dette er afhængig af din sygdom. Og også fortæller noget om aktivering samt hvor ofte de skal holde kontakt til dig.

Samtidig er det eft. 1.0kt. 2009 påbudt ved lov, at prak. læger ikke mere anvender sygemeldinger, men skal anvende en mulighedserklæring, hvilket vil sige at du, din arbejdsplads evt. sagbehandler/fagforening skal forsøge at finde en løsning på, hvordan du kan vende tilbage til dit arbejde. Timeantal, skånehensyn, optrapning til tidl. niveau ect.

Sikker på at du på indgangside her, kan finde både noget om matchgrupper, venstre side, samt mulighedserklæringer ect. godt at vide.

Har pt. ikke tid til at finde link og paragraffer til dig. Er du fagligt organiseret, så kontakt dem for hjælp!
Øh, jeg har altså ikke brug for hjælp, jeg prøver bare at understøtte det jeg tidligere her i tråden skrev om, men fik at vide ikke var rigtigt. Så jeg kontaktede en sagsbehandler på jobcentret og blev bekræftiget i at det jeg havde skrevet var rigtigt.
Man opfølger efter sygedagpengelovens § 15 stk. 1 uanset fleks eller ordinært job.

Sidst redigeret af Susanne2412; 01-11-2010 kl. 16:12.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2010, 15:12   #28
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Når man er ansat som fleksjobber på en arbejdsplads, bliver man normalt fulgt op hvert år. Det er klart, at der følges op, hvis man har været syg i længere tid.

For nogen sker det, at kontrakten mellem arbejdsgiver og kommune må annulleres, når arbejdspladsen ikke længere kan tilgodese fleksjobberens skånebehov. En fleksjobber har jo i forvejen en kronisk sygdom og har i forvejen inden visitationen fået afprøvet muligheder if. med at komme tilbage til arbejdsmarkedet.

For nogen fleksjobbere får de i forbindelse med opfølgninger på arbejdspladsen lavet ændringer i aftalen f.eks reducere arbejdstiden eller anden ændring for at få den sygemeldte tilbage på arbejdspladsen.

Men de bliver bare ikke "aktiveret" på samme måde som ledige fleksjobbere.
Ansatte fleksjobbere bliver fulgt op individuelt.

Hvis I ser på loven i Lov om social aktivpolitk, står der intet om sygeopfølgning til fleksjobbere i arbejde. Der bliver nævnt modtagere af ledighedsydelse....

I kan se § 74 a stk. 5 samt 12 b.
Desuden om opfølgning på i § 10 stk. 3 i samme lov.
Lov om aktiv socialpolitik: https://www.retsinformation.dk/Forms...x?id=127214#K7
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2010, 20:27   #29
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Sorry Susanne2412.

Det skulle selvfølgelig være til Hamselv, som en del af debatten herinde.

Sidst redigeret af gunvor; 01-11-2010 kl. 20:28. Årsag: forkert stavet
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-11-2010, 20:59   #30
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Sorry Susanne2412.

Det skulle selvfølgelig være til Hamselv, som en del af debatten herinde.
Bare helt ok
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Selvvalgt kursus aid Alt det andet 2 25-01-2016 16:39
Kursus le cuere Alt det andet 6 15-04-2013 22:26
kursus Fie Alt det andet 7 10-09-2012 13:58
Selvvalgt kursus desica Spørgsmål ang fleksjob 2 10-02-2011 07:27
Kursus andi1975 Alt det andet 1 22-01-2008 19:48




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 05:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension