K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 03-06-2010, 23:01   #1
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Mange tak til phhmw, helenekr og buster for gode råd og vejledning til mit bisidderjob. Og jo, jer tror, jeg er velforberedt. Har nu læst hendes sag igennem, fundet fejl og bestilt de sagsakter, der mangler, både fra sygehus og kommune.

Er der stadigt ingen, der har noget på lovgivning om tid til træning/behandling i forbindelse med arbejdsprøvning?

Jørgine

Sidst redigeret af Jørgine; 03-06-2010 kl. 23:04.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-06-2010, 23:22   #2
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Der er ikke noget sted i lovgivningen beskrevet noget med hverken tid til træning eller behandling i forbindelse med en arbejdsprøvning. Grunden er nok, at det ikke er noget man har krav på, og omvendt, heller ikke kan bruge til hvilepude.
Samtidig er kassebeholdningen i de forskellige kommuner meget forskellig, hvorfor en lov slet ikke kan bruges på området.

Det med træning og behandling under en arbejdsprøvning, er noget man skal forhandle på plads via handleplanen, så der kommer balance mht arbejdsprøvning, behandling og træning så det hele kommer til at gå op i en højere enhed.
Dog er det ikke altid lige let at få enderne til at mødes, hvorfor der bliver klaget en del på området. Enten fordi arbejdsprøvningen udmatter personen, eller træningen kommer i vejen for arbejdsprøvningen, eller fordi træningen ikke er den korrekte forhold til diagnoserne (kommunerne sender jo afsted på samlebånd) og det er ikke altid at det er til steder der har specialviden inden for pågældende diagnose......

Ved ikke lige som dén smørre hjalp, men det er det tætteste jeg kan komme.....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 09:59   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Kan kun sige at det er vigtigt at klargøre for kommunen at man forventer at der i forbindelse med arbejdsprøvning forventes en kontrakt hvor der står nedskrevet følgende ..

Hvad er formålet med afprøvningen
Hvilke lov og § er man der efter
Hvor mange timer er der aftalt
Er der aftalt skånehensyn


det er jeg gået ud fra de gange jeg har været bisidder partsrepræsentant og også i min egen sag, det gør det hele lidt nemmere og ikke så nemt for kommunen at "glemme" aftaler ..

held og lykke med "jobbet"
  Besvar med citat
Gammel 04-06-2010, 15:35   #4
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
helenekr og heidien.

Tak for jeres orientering om, at der ikke findes lovgivning på området.

Jeg synes, det er lidt specielt, når kommunen spørger hendes speciallæge om evt. en skånsom arbejdsprøvning kan komme på tale. Hertil svarer speciallægen, at muligheden for afpøvning forelægger, hvis der kan findes tid ud over behandling, træning og hvileperioder - og med alle skånehensyn opfyldt.

Hun bliver så abejdsprøvet i henhold til speciallægens anvisninger, og sagsbehandler indstiller til pension, fordi hun vurderes for dårlig til flex.

Sagen bliver afvist hos pensionsteamet, fordi hun ikke er afklaret nok.

Her kunne en lovgivning have været på sin plads, men måske har pensionsteamet ikke nærlæst betingelserne for arbejdsprøvning.

Jørgine
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 02:58   #5
hjernet
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2007
Indlæg: 76
Styrke: 17
hjernet er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Jørgine Se meddelelser

Jeg synes, det er lidt specielt, når kommunen spørger hendes speciallæge om evt. en skånsom arbejdsprøvning kan komme på tale. Hertil svarer speciallægen, at muligheden for afpøvning forelægger, hvis der kan findes tid ud over behandling, træning og hvileperioder - og med alle skånehensyn opfyldt.
Jørgine
Måske kunne kommunen fastholdes på at de selv ser behov for skånehensyn.
At man skal til behandling osv., kan vel ikke komme bag på nogen, når lægen skriver det.
Hvis man skal søge pension, vil det nok være bedst at søge efter §18, hvor alt skal undersøges.
Vil behandling føre til afgørende forbedring af arbejdsevnen, eller vil det bare forsinke en opslidning? Det er nok et vigtigt spørgsmål at få svar på, fordi det vil fortælle kommunen om flexjob er den bedste løsning eller om FP er det bedste - også fordi der jo skal være "tid" til at have lidt overskud til fritidsting...
hjernet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 08:23   #6
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
ja, muligvis er spørgsmålet om, at tilstanden er stætionsnær og/eller med forværring over tid.

Eller vil der være en forbedring over tid,
I givet fald, vil den forbedre arbejdsevnen eller livskvaliteten.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 14:52   #7
Sandie75
Hvor skulle jeg ellers være
 
Sandie75s avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-01 2010
Indlæg: 185
Styrke: 15
Sandie75 er ny på vejen
Måske kender jeg grunden... Indenrigsministeren har sendt en erklæring ud til alle kommuner om, at de helst skal undgå at give folk flex og pension i 2010.
Sandie75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-06-2010, 23:43   #8
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Hej Jørgine

Du skal selvfølgelig få kommunen til at give et skriftligt tilsagn om, at den står inde for hvilken af de behandlinger og den træning der IKKE er nødvendig at få/lave i den tid arbejdsprøvningen tager

Mit princip: Giv kommuner alt ansvaret, og få det endelig på skrift(ellers er det intet værd).
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 10:26   #9
Jørgine
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 20-01 2009
Indlæg: 491
Styrke: 16
Jørgine er ny på vejen
Hej Multe.

Ja, men kommunen har afprøvet hende fuldstændigt efter bogen i forhold til de lægepapirer, der ligger i hendes sag.

Derefter har sagsbehandleren indstillet til pension efter §18 og 20.

Pensionsteamet afviser at påbegynde en pensionssag, fordi de vurderer, at hun ikke er nok afprøvet. Sagsbehandleren er rystet. Jeg ved ikke, hvor "gammel" hun er i faget, for hun lyder meget ung.

Nu har jeg ikke været med fra starten i sagen, men denne sagsbehandler har vist været på sagen siden oktober sidste år.

Men som tidligere skrevet, har jeg måske fundet en formulering i hendes sag, der kan misforstås, hvis man ikke også nærlæser lægepapirerne. Jeg har igen fornemmelse af, om pensionsteamet læser hele sagen igennem, eller de kun læser det, der står i indstillingen sammen med ressourceprofilen.

Tak for respons.

Jørgine

Sidst redigeret af Jørgine; 07-06-2010 kl. 10:29.
Jørgine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-06-2010, 11:48   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
pensionsteam læser papir, som fanden læser biblen.

Enhver afgørelse, er pålagt, at det er kommunes ansvar at alt relevant dokumentation, er til stede(læst).

Kommuner(pensionsteam) misforstår, fordi de skal spare.

Enten angriber man sagen oppefra eller også bruger man en masse krudt, på pilitesser.

(strengt sagt, men jo mere tidskrævende, massefylde en sag får, jo sværer at gennemskue. Og endnu vigtigere, hvis borgeren er beskæftiget med dette, går tiden jo, heldigvis).

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Bisidder.. Chas Alt det andet 3 07-02-2012 23:08
Bisidder Diddii Alt det andet 1 06-12-2010 11:23
Bisidder Gunell Alt det andet 2 08-02-2010 15:25
Bisidder frklarsen Dit og Dat 2 18-11-2009 23:00
Bisidder... Kjersti Alt det andet 2 07-07-2008 22:28




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:43.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension