K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-12-2007, 15:09   #11
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af dalidali Se meddelelser
Er der nogen af Jer andre, der ved om det kan passe at det koster det samme for arbejdsgiveren, om man er på job eller sygemeldt??
Hej
Kommunen betaler tilbage til arbejdsgiveren for de dage, du har været syg. Sådan mener jeg det er. Når jeg har været syg, får jeg et skema fra min arbejdsplads og et skema fra kommunen, hvor jeg skal udfylde, hvor mange dage jeg har været syg og hvilken sygdom osv ...
Det undrer mig egentlig lidt, at jeg først er blevet bedt om at gøre det efter, jeg er blevet ansat i det offentlige. Sidste år arbejdede jeg i det private. Der udfyldte arbejdsgiveren skeamet og sendte det ind hvert kvartal.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2007, 15:26   #12
dalidali
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2007
Indlæg: 23
Styrke: 17
dalidali er ny på vejen
Hej Curls.

Det kunne godt lyde som om at din tidligere arbejdsgiver ikke har "gidet" at have bøvlet med at udfylde refusionspapirene hvis du har haft sygedage.. Det min chef siger nu er at han kun får refunderet sygedagpengebeløbet som hvis er omkring 92 kr pr. time, og at han skal betale den difference der så er mellem dette beløb og min løn på de ca 130 kr i timen. Og at det så i den sidste ende kommer til at koste det samme. Han har været i kontakt med min sagsbehandler, som har forklaret ham det..
__________________
Hvis verden er sand, er der en grund til, at ting ser ud, som de gør
dalidali er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2007, 15:34   #13
Naima
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-12 2007
Indlæg: 31
Styrke: 17
Naima er ny på vejen
Hej dali dali

Tak for dit hurtige svar. Jeg tror også jeg vil melde mig ind i H.K Jeg er ked af at høre om din dårlig erfaring med fleksjob. Ja, jeg har søgt fleksjob og skal nu i arbejdsprøvning ved ikke hvor meget jeg kan klare der jeg har dårlig ryg. Jeg har skæv ryg som blev opereret i 2003 og nu er stiv. Den begrænser mig i ret meget f.eks kan jeg ikke sidde ned ret længe af gangen.
Jeg håber du får det bedre.
Hilsen Naima
Naima er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2007, 15:47   #14
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Sygedagpengeloven

Loven kan læses her:

http://borgerguiden.lovportaler.dk/S...ov20060563#k19

Citat:
Kapitel 19
Arbejdsgivers ret til refusion af sygedagpenge
§ 54. En arbejdsgiver, der udbetaler løn under sygefravær fra arbejdet, er berettiget til at få udbetalt de sygedagpenge, som lønmodtageren ellers ville have ret til fra kommunen vedrørende samme arbejdsforhold, dog højst med et beløb svarende til den udbetalte løn for samme tidsrum.
Citat:
Kapitel 17
Beregningsgrundlaget
§ 46. Sygedagpenge beregnes på grundlag af lønindtægt og anden indtægt, der erstatter lønindtægt, jf. stk. 2, og selvstændig erhvervsindtægt.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler om,1) hvilke indtægter der skal henregnes til lønindtægt og hvilke til selvstændig erhvervsindtægt, og
2) beregning af sygedagpenge på grundlag af arbejdsfortjenesten ved selvstændig virksomhed, herunder om anvendelse af indtægtsoplysninger fra skatteforvaltningen.


§ 47. Sygedagpenge til lønmodtagere, der er fuldt uarbejdsdygtige på grund af sygdom, beregnes på grundlag af det ugentlige timetal under sygefraværet og den timefortjeneste, som lønmodtageren ville have været berettiget til under fraværet efter betaling af arbejdsmarkedsbidrag. Hvis denne indtægt i det enkelte tilfælde ikke er egnet til beregning af sygedagpenge, anvendes i stedet den gennemsnitlige indtjening inden for de seneste 4 uger før sygdommens indtræden. Sygedagpenge fra arbejdsgiveren beregnes dog kun på grundlag af indtjening hos den pågældende arbejdsgiver.
Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,1) i hvilke tilfælde den gennemsnitlige indtjening inden for de seneste 4 uger kan anvendes, jf. stk. 1,
2) i hvilke tilfælde der kan anvendes andre beregningsperioder end fastsat i nr. 1, og
3) at reglerne i stk. 1 og § 50, stk. 1, kan fraviges for lønmodtagere med skiftende arbejdstid.


§ 48. For personer, der har pådraget sig en arbejdsskade omfattet af lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade, men som ikke er fuldt beskæftiget ved erhvervsmæssigt arbejde, eller som normalt er uden erhvervsmæssig beskæftigelse, fastsættes den indtægt, sygedagpengene beregnes på grundlag af, efter et skøn.

§ 49. Sygedagpenge til lønmodtagere i fleksjob, jf. kapitel 13 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, beregnes på grundlag af det timetal gange den timefortjeneste, som er lagt til grund ved beregningen af kommunens tilskud til arbejdsgiveren.
Er der mon nogen som kan tolke §49 som jeg har fremhævet i rødt?

KimH

Tror jeg har fattet det:

Timetal må være 37 timer.
Timefortjeneste må være timeløn,- altså mindsteløn.
Altså bliver sygedagpenge refusionen også udregnet udfra mindstelønnen på området
__________________
Send In The Clowns

Sidst redigeret af KimH; 02-12-2007 kl. 16:26. Årsag: Løsning?
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2007, 16:43   #15
dalidali
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2007
Indlæg: 23
Styrke: 17
dalidali er ny på vejen
Hej KimH. Det var dog herlig du kunne finde det.. Som jeg læser § 49, så skal kommunen jo gå ind og sygedagpenge dække hele min løn.. For jeg får ikke mere end den mindsteløn, som HK satte da vi oprettede jobbet for ca 1,5 år siden. Det ville være en god nyhed oven på en træls tid, for jeg er sat i udsigte at jeg bliver fyret, da han ikke har råd til både at betale både mig - og en vikar.. :-) Tak for oplysningen

Til Naima vil jeg ønske dig held og lykke med jobsøgningen. Når du har fundet et godt sted, så vil det være godt at der bliver snakket om hæve/sænkebord til dig. Jeg er selv stivgjort og har haft meget gavn af at kunne skifte mellem at sidde og stå.
__________________
Hvis verden er sand, er der en grund til, at ting ser ud, som de gør
dalidali er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2007, 16:58   #16
dalidali
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2007
Indlæg: 23
Styrke: 17
dalidali er ny på vejen
Smile

Til Naima.

Hej igen. Du skriver at jeg har dårlig erfaring med fleksjob, og det kan du som også have ret i akkurat lige nu i forhold til min nuværende arbejdsplads, men jeg vil lige fortælle at jeg er utrolig taknemlig for at der er noget, der hedder fleksjob. Jeg har været i job siden 2000, og det har stort set kørt fint. Det har været meget nemt for mig at få job, de gange jeg har måtte skifte job, dels pga. en fusion og dels pga. en lukning. Det jeg har gjort når jeg har søgt job, er at jeg har skrevet en helt "almindelig" ansøgning, og har så helt nederst skrevet, nærmest som en bisætning, at jeg var visiteret til fleksjob, og havde ret til 2/3 lønrefusion af kommunen. Og selvfølgelig har der været stillet spørgsmål til dette ved jobsamtaler, men hvor jeg så har haft en aftale med sagsbehandleren om, at jeg kunne give hendes telefon nr, og så kunne de få yderligere information der.. Ved ikke om det er noget du kan bruge, men det har ihvertfald virket for mig :-)
Hilsen Dali
__________________
Hvis verden er sand, er der en grund til, at ting ser ud, som de gør
dalidali er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2007, 17:02   #17
rasmine
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2006
Indlæg: 10
Styrke: 19
rasmine er ny på vejen
Fuld ref. ved sygdom

Da jeg fik mit fleksjob fik min arb.giver også besked på ved ansættelsessamtalen med jobkonsulent, HK og mig at de fik FULD ref. ved sygdom.

Har da heller aldrig haft problemer og har da også af min chef til de årlige medarbejdersamtaler fået indtryk af at det IKKE har kostet dem noget hvis jeg har været syg, og de måtte have en til at dække min vagt, modsat hvis det er mine kollegaer der er syge.
rasmine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2007, 17:03   #18
Pedersen 69
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-10 2006
Indlæg: 40
Styrke: 18
Pedersen 69 er ny på vejen
ja de regner det ud ved at sige 116 x 37 x 4 uger og + de dage der er i en mdr.
jeg har ikke prøvet at være sygemeldt fra jobbet, men har hørt man skal ha været ansat 9 mdr. før arbejdsgiver betaler sygeløn.
Pedersen 69 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2007, 17:10   #19
dalidali
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2007
Indlæg: 23
Styrke: 17
dalidali er ny på vejen
Tak for dine oplysninger. Det undrer mig virkelig lige nu, hvordan min sagsbehandler kan informere chefen om det hun gjorde i torsdags... Der siger hun at det kommer til at koste ham stort set det samme som han plejer at betale, og at det vel også er rimelig nok, for han skal jo også betale hvis andre i virksomheden bliver syge... nå men jeg er hvis nødt til at ringe til sagsbehandlerens chef for at få det her afklaret.. :-) Og det er jo ikke ligemeget for mig økonomisk om jeg får fuld løn under sygdom, eller om jeg skal ned på sygedagpenge.. Og det bliver jo det der sker for min chef har sagt at han kan blive nødt til at fyre mig på grund af det...
__________________
Hvis verden er sand, er der en grund til, at ting ser ud, som de gør
dalidali er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-12-2007, 17:53   #20
KimH
Elsker at være her på K10
 
KimHs avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-03 2006
Lokation: Frederikssund
Alder: 65
Indlæg: 76
Styrke: 19
KimH er rigtig godt på vej
Under "Nyttige links" ligger Fleksjob pjecen 17. udgave:

http://www.clh.dk/?id=1337#c3293

Og her står blandt andet:

Citat:
Modregning af sygedagpenge i løntilskud
Hvis den ansatte i en periode modtager løn under sygdom, skal arbejdsgiveren orientere kommunen om dette. Løntilskuddet til arbejdsgiveren i sygdomsperioden nedsættes med et beløb svarende til det, arbejdsgiveren kan få refunderet efter lov om sygedagpenge.

Beskæftigelsesministeriet har vejledende udtalt, at formålet er at sikre, at en arbejdsgiver ikke har en økonomisk gevinst ved både at modtage tilskud til lønnen og dagpengerefusion. Bestemmelsen skal forstås sådan, at en arbejdsgiver ikke modtager løntilskud, hvis sygedagpengene overstiger løntilskuddet. Hvis løntilskuddet er højere end sygedagpengene, modtager arbejdsgiveren sygedagpenge og forskellen mellem løntilskud og sygedagpenge. Tilskuddet opgøres pr. sygedag. Løntilskuddet nedsættes med hele det beregnede sygedagpengebeløb. Modregningen kan dog højst medføre, at løntilskuddet bortfalder. Ankestyrelsen har ikke truffet afgørelse i sager om spørgsmål om modretning af refusion fra sygedagpenge i løntilskuddet.
Så jo,- det må vel gå lige op for arbejdsgiveren. Eller koste ham det samme om man vil.

KimH
__________________
Send In The Clowns
KimH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 02:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension