K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-05-2010, 10:14   #101
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Andersine du behøver nu ikke at forsvare dig selv i forhold til mig jeg er sikker på at rigtig mange ude i kommunerne gør deres allebedste når de sidder og behandler, jeg så et udvalgs møde fra folketinget hvor Betinna Post gav et eksempel på hvor mange sider der stod af vejledninger og bekendtgørelser når man skulle bruge en enkelt regel og i har jo ikke den tid til rådighed som vi andre har når vi sidder her og nørkler

Se blot alle de § vi kan få smidt ind her med bare den lille diskussion så jo kan godt se at det er omfattende...

Mit ønkse ville bare gå på at sagsbehandlere ikke følte sig så angrebet hvis borgeren sagde hov der er vist noget galt , og de så lyttede til borgeren i stedet for at føle sig angrebet og så går til modangreb (og tro mig det sker jeg har haft både sagsbehandler og jobkonsulent der mente at de skulle have bisidder med til møder med mig og tro mig det er ikke fordi jeg er truende )

Min sidste sagsbehandler var en gammel rotte i faget og tillig var hun selv syg , når jeg sagde til hende, jamen det er da sådan eller sådan så fatter ikke hvorfor du siger sådan , sagde hun med det samme... gud er det det, jamen så kan det være der er noget der er smuttet for mig, og gider du sende det til mig på mail der hvor du har læst det (sm-afgørelser feks ) og resten af samtalen blev så som om det var mig der vidste det jeg snakkede om ... og når hun var tilbage på kontoret sendte jeg hende det vi havde diskutteret...

Der er ingen der forlanger at i skal og kan huske alt det **** de hiver ned over hovedet på jer og os hver uge, men man forlanger og forventer at i møder det med et åbent sind (som jeg formoder at du gør, bare det at du er her siger jo en del, vi er ikke lige nemme alle sammen ha ha ) og så har jeg det sådan personligt at retssikkerheds loven går man aldrig galt i byen med ... og går man ud fra den så er man meget bedre stillet, jeg får gåsehud når jeg ser at feks KL mener at man bare kan fjerne ting i retssikkerheds loven for at gøre tingene nemmere for kommunerne .... sikke en glidebane at komme ud på http://www.k10.dk/showpost.php?p=103322&postcount=8

Nej sagsbehandlere er ikke små guder og de er ikke fejlfri så måske hvis de lyttede i stedet for at blive tøsefornærmet (som mange gør ) hvis en borger påtaler noget måske det er borgeren der ved bedst bare en gang i mellem
  Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 11:25   #102
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Det har du helt ret i, der er mange der nemt kan føle sig truet på deres faglighed 8af uransaglige grunde) og det er der jo ingen grund til!
man kan jo bare bede borgeren om som du siger, at sende det de mener de har læst et sted, og så kan det jo være at man enten siger, gud du har ret, eller må forklarer, hvorfor du ikke har det... Og det kan man da kun blive mere faglig stærk af!
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 11:39   #103
superkok
Banned
 
Tilmeldingsdato: 09-10 2009
Indlæg: 1.801
Styrke: 0
superkok er ny på vejen
probemet er jo en kan få en ting efter den paragraf en anden kan ikke .nogen kan få svageligtheds tillæg nogen kan sikkert ikke få fp efter ny ordning mener det er ca 800 kr md ikke mange der ved de kan få det
superkok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 12:36   #104
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej alle...

Jeg har nu kigget lidt på det popiae blev ved med at påpege - sygedagpengeloven § 15 og § 16.
Ved 1. opfølgning vurderer man, hvilken match, den sygemeldt skal være i.
Der står så ikke noget om, at sagsbehandleren selv kan bevilge genoptræning osv... Som Andersine85 siger, så kan hun kun vejlede folk videre. Så kan man henvise disse mennesker til at søge efter en anden lov. F.eks. genoptræning hører det under en anden lov, og netop med denne lov vedr. genoptræning sidder der andre og behandler disse sager om genoptræning.
Jeg tror, det er meget svært for jer, som ikke arbejder indenfor det offentlige, at forstå, hvordan lovene hænger sammen.

Jeg kan så sige, at helheden (også helbredet) kommer jo til udtryk i ressourceprofilen. Der er 12 punkter i arbejdsevnemetoden, som der skal ses på i vurderingen i forløbet. En af punkterne er netop helbredet. Så helheden kommer frem her.

Ifølge retssikkerhedensloven har borgeren også selv pligt til at gøre noget ved deres egen situation. Tjek kapitel 4 punkt 14:
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20693#K4

Jeg er helt sikker på, at Andersine85 gør sit bedste.

Der er ingen grund til at "angribe" offentlige ansatte. Der er et hav af love og regler. Jeg selv lærer noget nyt fagligt ofte, og gør jeg det, og er det en nyttig viden, så deler jeg det med mine kollegaer.
Der er ingen sag, der er ens. Der er tale om individuelle sager, som gør, at man af og til skaber sig en ny faglig viden.

Når man er syg, så bør man jo gå til lægen og få løst sine sygdomsproblemer. Man skal ikke gå til kommunen for at få løst et sygdomsproblem, den er ikke et hospital. Af og til oplever jeg på min arbejdsplads, at vi ikke kan behandle en sag, netop fordi borgeren ikke engang har været til lægen eller speciallægen...
Lægerne har også et ansvar for deres patienter, og borgeren selv bør sørge for sin egen situation.

Hav en herlig dag.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 13:23   #105
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Hej alle...

Jeg har nu kigget lidt på det popiae blev ved med at påpege - sygedagpengeloven § 15 og § 16.
Ved 1. opfølgning vurderer man, hvilken match, den sygemeldt skal være i.
Der står så ikke noget om, at sagsbehandleren selv kan bevilge genoptræning osv... Som Andersine85 siger, så kan hun kun vejlede folk videre. Så kan man henvise disse mennesker til at søge efter en anden lov. F.eks. genoptræning hører det under en anden lov, og netop med denne lov vedr. genoptræning sidder der andre og behandler disse sager om genoptræning.
Jeg tror, det er meget svært for jer, som ikke arbejder indenfor det offentlige, at forstå, hvordan lovene hænger sammen.
Det kan godt være at det er meget svært for os der ikke sidder i kommunerne men det fritager stadig ikke de kommunalt ansatte for deres ansvar og ja det er netop der hvor det er sagsbehandlers opgave at henvise til andet sted at det mange gange går galt, jeg har mere end en gang oplevet at ringe til en sagsbehandler og så få at vide at det jeg søgte kunne jeg lige så godt lade være at søge for det blev afslag...

Og når så jeg gik videre med det og fandt det rigtige sted blev det bevilliget .. og det er den jeg har det svært med og syntes at mange kommunal ansatte springer over hvor gærdet er lavest ...

Ja det kræver tid og ressourcer af sagsbehandler at få en borger igennem systemet hel... men det kræver bestemt også noget af borgeren at prøve at bevare den helhed de har når de kommer ind i systemet ...

Og det kan være at vi har svært ved at forstå hvordan lovene hænger sammen men ikke desmindre har det jo mere end en gang vist sig at os der ikke er i det offentlige har haft ret i vores påstande og den måde vi så det på og at vi har svært ved det , ja det gør jo så bare denne side så meget mere nyttig ikk

Citat:
Jeg kan så sige, at helheden (også helbredet) kommer jo til udtryk i ressourceprofilen. Der er 12 punkter i arbejdsevnemetoden, som der skal ses på i vurderingen i forløbet. En af punkterne er netop helbredet. Så helheden kommer frem her.
Det har du ret i og derfor er netop ressourceprofilen sådan en akilleshæl for mig , for mere end en gang ser vi jo at den ikke bliver lavet ikke bliver opdateret og ikke bliver taget alvorligt i det offentlige ... så når den er i orden så burde der ikke være noget problem (forudsat at den sendes til de rette mennesker og de læser de rette ting )
Så igen er borgern overladt til den aktuelle sagsbehandler og kommune og igen er det borgeren der trækkker det korteste strå da de ikke kan anke sjusk eller manglede ressourceprofil før den skal danne grobund for en afgørelse

Citat:
Ifølge retssikkerhedensloven har borgeren også selv pligt til at gøre noget ved deres egen situation. Tjek kapitel 4 punkt 14:
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20693#K4

Puha hvor har du ret i det ...

og derfor tager jeg den lige lidt hvert for sig

[B]
14. De grundlæggende principper i den sociale lovgivning og lovgivningen om beskæftigelsesindsatsen er,

- at borgerne har et ansvar for deres egen situation, således at den enkelte, eventuelt med særlig støtte, aktivt skal medvirke til at løse egne problemer,

jamen er det ikke også det folk gør når de henvender sig til kommunen ? det er jo den indgang og det sikkerhedsnet man er opflasket med, når man så opdager at kommune og behandler ikke lever op til det man er lovet (i velfærdssamfundet) så skal man til at finde alle de andre steder man kan få hjælp og det kan være svært ...
Især hvis man ikke kender noget til loven eller til hvordan det hele fungere..


- at borgerne og brugerne skal medvirke og have indflydelse,

Også det kan man få hvis man har en sagsbehandler der er indstillet på det, hvad er det man skal medvirke og have indflydelse i ? er det ens sag ? ja det er det og hvordan får man det hvis ikke det kommunale og offentlige varetager deres ansvar og deres arbejdsopgaver så som at lae helhedsvudering ressourceprofil, henviser til andre der kan hjælpe osv


- at mulighederne for hjælp skal ses bredt og ikke kun i forhold til den sociale lovgivning,


Igen helt rigtigt og derfor har jeg også være en af dem der har været så heldig at have en sagsbehandler der sagde til mig, ved du godt at den og den patient forening er eksperter i din sygdom ved du at du kan få hjælp til stress håndtering og du kan søge det efter det og det og at du kan søge hjælpemidler her og der... og at der er noget der hedder smertetaklingskurser osv osv .. igen uden det påstået sikkerhedsnet er det svært for en borger at komme vider vi er jo ikke født med den viden som kommunalt ansatte har ..

- at indsatsen tidligt i et hjælpeforløb skal målrettes, for at hjælpen i højere grad kan virke forebyggende,

Igen er vi fremme ved det kommunale for det er ikke til at komme udenom , jeg kan som syg borger ikke lave noget hjælpeforløb uden om kommunen jeg kan ikke selv lave en ressourceprofil , jeg kan ikke selv starte en arbejdsprøvning jeg kan ikke selv vide hvilke papir der skal bruges osv.. det er derfor sagsbehandlere er ansat og det er derfor det er der vi henvender os når det går galt for os, og havde vi røven fuld af penge ja så ville vi nok hyre en privat eller en advokat , men da folk som reglen ikke har råd til det må vi tro på at de kommunale ved hvad de laver og de vil os det bedste og de ikke handler i strid med retssikkerhedslov og moral og etik ..

- at fremme et rummeligt arbejdsmarked for at fastholde personer i beskæftigelse og forbedre mulighederne for at få en aktiv tilværelse, og

- at fleksibiliteten øges og der inddrages andre i forebyggelse og løsning af sociale opgaver, fx de faglige organisationer, de frivillige m.fl.


Igen enig men det kan altså ikke lade sig gøre uden et samarbejde med det offenlige og uden gode og kompetente sagsbehandlere.

Jeg tvivler ikke på at du har skrevet det her for at påvise at det er svært at være jer,men da du jo både er på den ene og på den anden side af skrivebordet ved du også at det kan være mere end svært at være borgeren, og hvordan skal det gå en borgere der slet ikke har evne eller psyke til at sætte sig ind i det stof, og dem er der immervæk nogen stykker af ikk

Citat:
Jeg er helt sikker på, at Andersine85 gør sit bedste.
Og det tror jeg ikke at nogen tvivler på , men Andersine kan lære og det kan vi andre også, vi skal jo ikke sidde og se på alt der skrives og bare klappe i hænder hvis det er sådan at vi ikke er enige i det der skrives og mange gange kan det hjælpe at vende en lov om og se hvordan den også kan bruges , for som med alt andet er der en forside og bagside...

Jeg får mange gode indput fra Andersine ting jeg ikke har tænkt på og ting jeg ikke vidste og jeg håber at Andersine også lære ting af at være her på siden, det ved jeg at mange andre sagsbehandlere gør og nogen jobkonsulenter ...

Så ikke et ondt ord om Andersine (hvad jeg også syntes klart fremgår af alle indlæg)

Citat:
Der er ingen grund til at "angribe" offentlige ansatte. Der er et hav af love og regler. Jeg selv lærer noget nyt fagligt ofte, og gør jeg det, og er det en nyttig viden, så deler jeg det med mine kollegaer.
Nu er det ikke alle der er som du eller har det som du og som bekendt er det bedste forsvar angreb, jeg tror at mange en sagsbehandler og politikker har fået en opvågning ved at kigge med her på siden , og uanset hvordan du vender og drejer det så er der brådne kar alle steder... så at angribe offentlige ansatte vil jeg ikke sige at det handler om ... for mig handler den her side om overlevelse og en mulighed for at komme igennem systemet som et nogenlunde helt menneske .. beklager at du ikke ser det på sammen måde.

men at der findes gode og dårlige sagsbehandlere det kan vi vist ikke blive uenige om og det er jo ikke sådan at det skal ende med sagsbehandlere som med læger, de åbner munden og vi lytter og måber... de er ikke små guder og de har ikke alle svar, og de kan ikke alle love og derfor er det helt ok engang imellem at prøve at få en dialog i gang så kan alle lære.

Citat:
Der er ingen sag, der er ens. Der er tale om individuelle sager, som gør, at man af og til skaber sig en ny faglig viden.
netop

Citat:
Når man er syg, så bør man jo gå til lægen og få løst sine sygdomsproblemer. Man skal ikke gå til kommunen for at få løst et sygdomsproblem, den er ikke et hospital. Af og til oplever jeg på min arbejdsplads, at vi ikke kan behandle en sag, netop fordi borgeren ikke engang har været til lægen eller speciallægen...
Lægerne har også et ansvar for deres patienter, og borgeren selv bør sørge for sin egen situation.
Selvfølgelig er kommunen ikke et hospital og det syntes jeg nu heller ikke overhovdet er noget der er henvist til i denne tråd, syntes mest den handler om lov og retssikkerhed ...

men håber da ved gud at du kan blive enige med mig om at når en borger sørger for sin egen situation så kan det ikke lade sig gøre med mindre der er et samarbejde med kommunen .....
og her snakker jeg selvfølgelig om når de er i lægekontakt ...

Citat:
Hav en herlig dag.
ILM
  Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 13:48   #106
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Heidien...
Jeg ved skam godt, at nogen borgere kan være dygtige til at finde love. Jeg har selv været en af dem, som fik ret i en sag i kommunen, inden jeg blev kommunal ansat.

Jeg har skrevet det sidste indlæg mest fordi, det samme emne om helhedsvurdering kom frem flere gange. Derfor satte jeg mig ind i det..... Når en eller flere herinde ikke selv har kunnet henvise til de forskellige love og regler, hvordan de hænger sammen, blev emnet bare ved med at komme.... Måske har du ikke selv lagt mærke til det. Alle spurgte Andersine85, og hun har svaret på det flere gange. Og svaret har de åbenbart ikke kunnet forstå, nogen af dem.
Måske forstår folk det bedre nu, hvor jeg har sat flere links ind osv....

Hav en herlig dag
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 15:31   #107
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg har på intet tidspunkt sagt/skrevet at sagsbehandler i sygedagpenge afd nødvendigvis skal være den der beviliger. Det har jeg IKKE taget stilling til.

Jeg har skrevet at der SKAL laves Helhedsvurdering og Sygeopfølgningsplan.
I den skal selvsagt stå hvordan borgeren kommer tilbage til arbejdsmarkedet eller bliver afklaret.
Hvis lægen skriver/anbefaler det ene eller andet skal dette selvsagt indgå i planen.
Får borgeren efterfølgende afslag på hjælp til dette. (ligegyldig i hvilken afd.) står de bedre i en klage, dels pga manglende hjælp, dels for afklaring.

Forstår ikke hvad der er så svært ved dette. Det fremgår jo klart af lovgivningen.

ressourceprofilen er ganske korrekt også en helhedsvurdering, men det er der hvor helbredet er stationært, eller frem til afgørelse af pension, fleks, revalidering mv.
VH popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 16:05   #108
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Jeg har på intet tidspunkt sagt/skrevet at sagsbehandler i sygedagpenge afd nødvendigvis skal være den der beviliger. Det har jeg IKKE taget stilling til.

Jeg har skrevet at der SKAL laves Helhedsvurdering og Sygeopfølgningsplan.
I den skal selvsagt stå hvordan borgeren kommer tilbage til arbejdsmarkedet eller bliver afklaret.
Hvis lægen skriver/anbefaler det ene eller andet skal dette selvsagt indgå i planen.
Får borgeren efterfølgende afslag på hjælp til dette. (ligegyldig i hvilken afd.) står de bedre i en klage, dels pga manglende hjælp, dels for afklaring.

Forstår ikke hvad der er så svært ved dette. Det fremgår jo klart af lovgivningen.

ressourceprofilen er ganske korrekt også en helhedsvurdering, men det er der hvor helbredet er stationært, eller frem til afgørelse af pension, fleks, revalidering mv.
VH popiae
Ja, du har ret.

Hvis en sagsbehandler i sygedagpengeafdelingen SKAL udfylde en ressourceprofil, FØR sygedagpenge standses, så forstår jeg heller ikke, hvordan man kan UNDGÅ helhedsvurdering.

ALT SKAL gøres for at hjælpe borgeren tættere på arbejdsmarkedet - OGSÅ FØR sygedagpengene standses.

Men det er vel billigere at smøle, så intet bevilges... og sigte mod kontanthjælp eller manglende forsørgelse.

Andersine85... bruger du ikke ressourceprofiler, når du træffer afgørelser?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 16:05   #109
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
Jeg har på intet tidspunkt sagt/skrevet at sagsbehandler i sygedagpenge afd nødvendigvis skal være den der beviliger. Det har jeg IKKE taget stilling til.

Jeg har skrevet at der SKAL laves Helhedsvurdering og Sygeopfølgningsplan.
I den skal selvsagt stå hvordan borgeren kommer tilbage til arbejdsmarkedet eller bliver afklaret.
Hvis lægen skriver/anbefaler det ene eller andet skal dette selvsagt indgå i planen.
Får borgeren efterfølgende afslag på hjælp til dette. (ligegyldig i hvilken afd.) står de bedre i en klage, dels pga manglende hjælp, dels for afklaring.

Forstår ikke hvad der er så svært ved dette. Det fremgår jo klart af lovgivningen.

ressourceprofilen er ganske korrekt også en helhedsvurdering, men det er der hvor helbredet er stationært, eller frem til afgørelse af pension, fleks, revalidering mv.
VH popiae
Hej Popiae, nej du har ikke brugt selve ordet "bevilling", men det har jeg læst et sted, at en eller anden har skrevet. Som Andersine85 siger i indlæg 89 (#89), så står der f.eks. kun at de skal "vejlede, vurdere osv..."... Så de må f.eks. kun vejlede borgeren i at søge om genoptræning eller behandling hos den sociale afdeling. Andersine85 har forklaret det flere gange, at det gør de jo....
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 16:06   #110
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Curls... vi skrev samtidig.

Hvad mener du om det, jeg skriver om ressourceprofiler OG helhedsvurdering?

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jul 2011 annagw Den nyttige viden vi alle har 6 01-12-2011 17:39
Valget 2011 tfvinter Politik og Samfund 2 10-09-2011 16:39
Metodehåndbogen 2011 phhmw Den nyttige viden vi alle har 0 25-08-2011 13:11
Nyt fra Ankestyrelsen nr. 4 maj 2011 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 23-05-2011 12:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension