K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-05-2010, 18:41   #91
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ja som andersine85 siger, så har hver især deres ansvarsområde.

Andersine85 arbejder indenfor beskæftigelsesloven.
Jeg f.eks. arbejder indenfor det sociale område.

Vi er blevet ansat til KUN at arbejde under VORES egen myndighed. Myndighed!
Vi får kun autorisationer til at udføre eller afgøre bestemte lovgivninger.

Det er et brud på loven, hvis jeg f.eks. afgjorde en sygedagpengesag. Iøvrigt ville det aldrig kunne lade sig gøre. Jeg har ikke autorisationen til det.

Retssikkerhedsloven og forvaltningsloven er en slags "borgers retssikkerhed". Disse love bruger stort set alle forvaltninger. Jeg arbejder slet ikke efter beskæftigelsesloven. Men både andersinde85 og jeg skal hele tiden have forvaltningsloven og retssikkerhedsloven i baghovedet hver dag.......

I skal altså være klar over, at der er vildt mange sagsområder i Danmark.... Tror slet ikke I selv er klar over, hvor mange.... Der er sikkert 100 sagsområder....... Byggesager, kriminelsager, tvangsfjernelsessager, revalideringssager, kontanthjælpsager osv.... Jeg selv ville da aldrig kunne huske mindst 120 lovgivninger......
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 18:59   #92
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Nej, Curls... det har du ret i.

Men så henviser man til et andet sted i kommunen, ikke?

Altså hjælper borgeren videre, evt. til kommunens borgerservice/informationsafdeling. Man må IKKE bare lade borgeren sejle i sin egen sø, jvf. diverse love.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 20:55   #93
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Tror nu ikke at de ansatte på kommunen skal føle sig så angrebet , nej der er ingen der forlanger at i skal kunne det hele inden for alle felter men måske i skulle tage en snak med chefen på toppen for uanset hvordan man vender og drejer det så er der noget der hedder en helhed og der er noget der hedder borgerservice og der er noget der hedder retssikkerheds lov og den skal følge uanset hvor man sidder , og er det for meget at få guidet borgeren igennem og hen til de retmæssig steder så er det kommuner (og de ansatte) der har et problem og skal finde ud af at løse det og ikke som det er i dag at borgerne betaler prisen for u kompetente kommunalbestyrelser og ansatte der ikke siger fra .. for vi er jo enige om at der står i retssikkerheds loven at

Citat:
§ 3. Kommunalbestyrelsen skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt med henblik på at afgøre, om der er ret til hjælp og i så fald hvilken.

Stk. 2. Kommunen fastsætter en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Hvis denne frist ikke kan overholdes, skal ansøgeren skriftligt have besked om, hvornår ansøgeren kan forvente en afgørelse.1)

§ 4. Borgeren skal have mulighed for at medvirke ved behandlingen af sin sag. Kommunalbestyrelsen tilrettelægger behandlingen af sagerne på en sådan måde, at borgeren kan udnytte denne mulighed.

§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.
Hvis ikke de tre ting kan varetages af en sagsbehandler så er der jo noget galt for godt nok står der at det er kommunalbestyrelse men kommunalbestyrelsen hævder så at de har ansat sagsbehandlere til det og jeg for min del har mere end en gang oplevet at alle § i det ovenstående er glippet på kommunen og det er mig der betaler prisen for det ...

Måske det var på tide at man tænkte en kordinator ind på kommunerne (lige som i kræftbehandling ) for guderne skal vide at der er brug for det , sagsbehandlerene kan ikke finde ud af tingene men man mener et eller andet sted at en syg borger skal kunne det ... ???
  Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 22:25   #94
Multe
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-11 2009
Lokation: Århus
Indlæg: 1.634
Styrke: 16
Multe er ny på vejen
Til ALLE sagsbehandlere her på siden... -hvis I bare implementerer Retssikkerhedsloven og Forvaltningsloven i Jeres daglige arbejde med de syge medborgere, er der ingen der forlanger mere

I et tidligere indlæg fra Andersine85, afviser hun fx at der kan bevilliges psykologhjælp i hendes favør(når det ikke stod i loven var det ulovligt)... -IKKE noget med at hun vil/kan henvise borgeren til anden sagsbehandler... -og dette er selvfølgelig klart ulovligt i henhold til de 2 love... -eller har I en anden mening om dette?
__________________
Hva' man har, det har man... -resten ka' de vise som respekt!
Multe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-05-2010, 23:46   #95
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det det drejer sig om er HELHEDSVURDERINGEN og PLANEN for tilbagevenden til arbejdsmarkedet eller afklaring af arbejdsevne. ERGO

Skal helhedsvurderingen beskrive den syges/tilskadekomne situation, herunder hvilke tiltag der skal til.
Her bruger man selvsagt læge/speciallæge.
Skriver han at der er nødvendigt, med psykologbehandling, træning(beskrevet) fys., medicin, kørsel, fred og ro eller andet relevant, skal dette selvsagt SKRIVES ind i HELHEDSVURDERINGEN og PLANEN.
Det som ikke forstås, fra lægen, må man evt få uddybet af LÆGEN.

Derefter må sagsbehandler sende relevante papir vidre til relevante afdelinger, for div hjælp.

Får borgeren således afslag, står borgeren selvsagt bedre i klage til beskæftigelsankenævnet, idet der gives afslag på den nødvendige hjælp til tilbagevenden til arbejdsmarkedet eller i forhold til afklaring til arbejdsmarkedet.

Derfor bliver Helhedsvurderinger IKKE lavet, ej heller planer. og På den måde ender den syge ofte i ingemandsland.

Det foregår selvsagt således at der påhviler kommunen forpligtelse i forhold til hjælp, ligesom der er krav til borgeren om at medvirke.

Overordnet har borgeren KRAV på EN samlet afgørelse(Se Hedien indlæg), og ikke at skulle være lusen imellem flere afd.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 00:49   #96
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Ang. helhedsvurderinger.

Nu kender jeg ikke ret meget til sygedagpengesager, når det gælder at vurdere borgerens helbred, men kommer i tanke om siden mit sidste indlæg herinde, at retssikkerhedsloven ikke altid gælder for dem, som sidder og arbejder med beskæftigelsesloven.

Retssikkerhedsloven er primært til alle der arbejder på det sociale område (deriblandt mig).

Ang. helhedsvurdering har jeg fundet dette i forbindelse med retssikkerhedsloven, og hvis I ser overskriften, så gælder helhedsvurderingen i retssikkerhedsloven KUN efter serviceloven. Det er f.eks. merudgifter § 100.

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20595

Og her fandt jeg lige lidt om, hvem og hvilke områder, der må bruge Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område (læg mærke til, der står "sociale område"), og hvornår de skal bruge den:

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20902
og denne:
https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20693#K2 (tjek kapitel 7 om helhedsvurdering)

Hvis I prøver at se, om beskæftigelsesforvaltningerne bliver nævnt..... Jeg kan desværre ikke se lige nu (er nok for træt).........

Som offentlig ansat må man KUN gøre det, der står i loven.

Håber det her hjælper lidt på det her med helhedsvurdering osv....

Sidst redigeret af curls; 02-05-2010 kl. 01:23.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 01:01   #97
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
Til ALLE sagsbehandlere her på siden... -hvis I bare implementerer Retssikkerhedsloven og Forvaltningsloven i Jeres daglige arbejde med de syge medborgere, er der ingen der forlanger mere

I et tidligere indlæg fra Andersine85, afviser hun fx at der kan bevilliges psykologhjælp i hendes favør(når det ikke stod i loven var det ulovligt)... -IKKE noget med at hun vil/kan henvise borgeren til anden sagsbehandler... -og dette er selvfølgelig klart ulovligt i henhold til de 2 love... -eller har I en anden mening om dette?
Ja jeg ville nu ønske, at retssikkerhedsloven også gjaldt alle, men det gør den vist ikke... kom jeg lige i tanke om...
Prøv lige og se den her også i punkt 7 :
http://www.socialjura.dk/index.php?i...ash=c5a6b65009

Andersinde85 har nævnt, at hun arbejder med § 32 i beskæftigelsesloven. Hvis der f.eks. stod i § 32, at hun gerne må vurdere, om der skal laves vurdering og behandling efter behov, f.eks. psykologihjælp, så kunne hun. Men står det ikke, så må hun jo ikke. Offentlige ansatte må KUN gøre det, der står i loven.
Jeg har set popiae har skrevet noget med helhedsvurdering i § 15+16, men hvor står det henne? For i beskæftigelsesloven står § 15 og § 16 noget helt andet end noget om helhedsvurdering.... Popiae håber du kan give mig et praj.

Kan vende tilbage, når jeg ved, hvor § 15 og § 16 står henne...

Ser vist ud til, det er i sygedagpengeloven... Jeg ser på det senere...

Sidst redigeret af curls; 02-05-2010 kl. 01:03.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 01:32   #98
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Sikke et virvar af love og bekendtgørelser.

Der står under §1, at det OGSÅ gælder bl.a. sygedagpenge osv.

§1 er "målgruppen" for bekendtgørelsen, som er en "paraplylov", som gælder over de andre love.

Dog gælder den ikke for alle udlændinge.


Citat:
§ 1. Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område gælder, når kommunen, nævnene eller Ankestyrelsen behandler og afgør sager efter

1) lov om social pension,

2) lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig, førtidspension m.v.,

3) lov om individuel boligstøtte,

4) lov om sygedagpenge,

5) lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel,

6) lov om aktiv socialpolitik,

7) lov om en aktiv, beskæftigelsesindsats for så vidt angår opgaver, som påhviler kommunen i jobcenteret,

8) lov om social service,

9) lov om børnetilskud og forskudsvis udbetaling af børnebidrag,

10) lov om delpension,

11) lov om tilbageholdelse af stofmisbrugere i behandling og

12) lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v.

Stk. 2. Lovens § 9 om handlekommune gælder ikke for lov om forebyggende hjemmebesøg til ældre m.v., idet det efter denne lov er pågældendes bopælskommune, der skal tilbyde forebyggende hjemmebesøg.

Stk. 3. Lovens § 11, stk. 1, nr. 2, § 11 b, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, og § 12 a gælder, når kommunerne udbetaler ydelser efter lov om integration af udlændinge i Danmark.

https://www.retsinformation.dk/Forms...px?id=20693#K2
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield

Sidst redigeret af zuza; 02-05-2010 kl. 01:39. Årsag: rettede § - og tilføjelse
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 08:35   #99
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der var du hurtig, Zuza.

Vedr §15+16 er det i sygedagpengeloven.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-05-2010, 09:34   #100
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Multe Se meddelelser
I et tidligere indlæg fra Andersine85, afviser hun fx at der kan bevilliges psykologhjælp i hendes favør(når det ikke stod i loven var det ulovligt)... -IKKE noget med at hun vil/kan henvise borgeren til anden sagsbehandler... -og dette er selvfølgelig klart ulovligt i henhold til de 2 love... -eller har I en anden mening om dette?
Jeg bliver liiige nødt til at forsvarer mig selv... fandt blandt andet dette indlæg fra mig på side 7

Citat:
Oprindeligt indsendt af Andersine85 Se meddelelser
Det er selvfølgeligt mit ansvar som sagsbehandler (uanset hvilken afdeling jeg sidder i) at rådgive og vejlede dig om alle de muligheder der findes, uanset lovgivning afdeling mv. (så jeg mener altså ikke, at jeg har sagt, at det ikke er vores ansvar)

Men jeg kan IKKE tvinge en anden afdeling, til at tildele den hjælp/ydelse/andet, som borgeren har brug for. Det er udelukkende den afdeling, der sidder med ansvaret og området, der kan det. F.eks. så ville en der sidder med hjælpemidler i en anden afdeling, jo heller ikke kunne tvinge mig til at give en revalidering til en borger (eller tvinge mig til ikke at give den).
Det eneste jeg kan, er at anbefale hjælpen til den anden afdeling, fordi det vil have en gavnlig effekt af min sag. Men f.eks. i tilfældet med psykologbehandling, så er der jo en ret konkret vejledning ift. økonomi, og hvis man kan varetage udgiften selv (ift. de tal som der skal måles efter), så kan man ikke få hjælpen, uanset hvad jeg som sagsbehandler for sygedagpengesagen så end siger.
Men det kunne selvfølgelig være fint hvis man kunne det, til en vis grad, da jeg f.eks. er overbevist om, at vi kan forkorte sygedagpengesagerne betydeligt, hvis jeg f.eks. havde mulighed for at bevillige psykologhjælp. Og måske også forhindre at folk kom på de der fleksjob og pensioner, som regeringen jo gerne vil mindske antallet af
Tja det er det desværre. Men ville som sagt ønske, at det ikke var!
Men tror jeg samlet set kan konkludere, at vi langt hen af vejen er enige om, at sagsbehandlerene (og de fleste andre kommunalt ansatte) ikke må glemme at retsikkerhedsloven eksistere, ift. at vejlede borgeren om, hvor de evt. kan få hjælpen, hvis de ikke kan få den der hvor de er. Og kan man få den der hvor de er, så er det selvfølgelig den sagsbehandlers pligt, at fortælle borgeren at vedkommende kan søge det hos hende.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Jul 2011 annagw Den nyttige viden vi alle har 6 01-12-2011 17:39
Valget 2011 tfvinter Politik og Samfund 2 10-09-2011 16:39
Metodehåndbogen 2011 phhmw Den nyttige viden vi alle har 0 25-08-2011 13:11
Nyt fra Ankestyrelsen nr. 4 maj 2011 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 23-05-2011 12:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:59.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension