K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-04-2015, 15:41   #1
Jeannette75
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
Jeannette75 er ny på vejen
Question ressource/jobafklaring og ferie.

Hej. Er ny her. :-)
Jeg har været på sygedagpenge i lang tid og er efterfølgende overgået til ressourceforløb/jobafklaringsforløb.Jeg modtog for 3 uger siden ca et feriekort fra min tidligere arbejdsgiver med feriepenge optjent i 13. Jeg ringede til stsygedagpenge/ydelseskontoret for at høre hvad reglerne var men fik ikke noget brugbart svar. Udover at de ville modregne i min ydelse med 33 procent indtil 12000 kr ca og over 12000 med 55 procent. Jeg indsendte feriekort og modtag kort efter et brev hvor det fremgik at de ville modregne 15.200 i min ydelse. Fik omkring det samme udbetalt i feriepenge. . ! Men hele min ydelse d 1/4 er trukket og så resten til d 1/5..
mit spørgsmål er.. burde jeg ikke have feriepengene udbetalt uden modregning i ydelse fordi jeg jo har været forhindret i at afholde ferien pga sygdom. .?
Jeannette75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2015, 16:29   #2
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Du skal læse i Lov om aktiv socialpolitik.

§ 69j, stk 11: Fradrag for feriegodtgørelse m.v. sker efter reglerne i § 32. Stk. 9 finder tilsvarende anvendelse.

§ 69j, stk 9: Har modtageren af ressourceforløbsydelsen lønindtægter, herunder beløb, som den pågældende modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond ved ophør af ansættelsen, bortset fra indtægter efter stk. 6 og 7, nedsættes ressourceforløbsydelsen efter stk. 2 med 30 pct. af lønindtægten, indtil lønindtægten udgør 13.442 kr. (2014-niveau), og med 55 pct. af lønindtægten derudover.

§ 32 : Feriegodtgørelse efter ferielovgivningen og udbetalte ferietillæg til personer, der er ophørt med at modtage hjælp efter § 42 i lov om social service bliver trukket fra i hjælpen, når ferien holdes. Der kan kun foretages fradrag svarende til hjælpen for det antal dage, som feriegodtgørelsen eller ferietillægget er bestemt til at dække. Optjent ferie med feriegodtgørelse skal afholdes før ferie efter § 13, stk. 11.
......................................

Det er kun mens man får sygedagpenge man kan få feriepenge udbetalt ved feriehindring.
Så hvis du har været syg hele ferieåret skulle du have bedt om at få hovedferien (3 ugers sommerferie) udbetalt i oktober. De sidste 2 uger kan man få udbetalt, når ferieåret er slut (dvs efter 1. maj). Men altså kun så længe man er på sygedagpenge.

Sidst redigeret af Akvamarin; 07-04-2015 kl. 16:34. Årsag: j efter §69
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2015, 08:38   #3
Jeannette75
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
Jeannette75 er ny på vejen
Jeg var på sygedagpenge indtil oktober 14 hvor jeg overgik til ressourceforløb/jobafklaringsforløb. Så som jeg læser det burde jeg have fået min hovedferie udbetalt uden modregning og resten nu til maj.. ? Så må jeg klage over deres afgørelse. . Vh Jeannette
Jeannette75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2015, 09:20   #4
Kisser1
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-01 2010
Indlæg: 200
Styrke: 15
Kisser1 er ny på vejen
Man skal selv

anmode om, at få udbetalt ferie, der ikke er afholdt p.g.a. fx sygdom.

Mange ved ikke, at det er en mulighed. Andre håber naturligvis på, at blive raske, så de kan holde ferien inden 1. maj.

Desværre tror jeg løbet er kørt, for dit vedkommende. Du skulle have bedt om, at få udbetalt hovedferien (3uger), inden du kom på ressourceforløbsydelse.
Der sker jo netop ingen modregning i sygedagpengene.
Kisser1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2015, 11:12   #5
Akvamarin
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-08 2011
Lokation: København
Indlæg: 2.104
Styrke: 15
Akvamarin er ny på vejen
Jeg tror desværre Kisser har ret. Mht udbetaling af feriepenge skal man selv være den aktive part, da arbejdsgiveren ikke har pligt til at udbetale feriepengene før han får en anmodning fra dig.

Men nu du er i ressourceforløb kan du prøve at anmode om at holde ferie resten af april og så få feriepengene udbetalt per dag, som der står i paragraf 32. Der er stadig små 3 uger tilbage af april.
Akvamarin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2015, 14:45   #6
Jeannette75
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-04 2015
Indlæg: 3
Styrke: 0
Jeannette75 er ny på vejen
Tak for svar. Jeg har jo netop fået dem udbetalt med det resultat at kommunen har tilbageholdt hele min ydelse d. 1/4 og tilbageholder i min ydelse d 1/5.
Jeannette75 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:27.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension