K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-12-2011, 00:30   #31
Knopf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2011
Indlæg: 77
Styrke: 13
Knopf er ny på vejen
Hej,

I min arbejdsprøvning på 10 uger, var det nødvendigt at jeg havde meget fokus på denne. Normalt træner jeg tre gange om ugen i et motionscenter. Dette fordi det øger mit psykiske velvære, men også for at holde vægten nede. Min medicin medfører desværre vægtøgning.

Under afprøvningen havde jeg kun overskud til en gang ugentlig træning. Dette forhold beskrev jeg naturligvis i min dagbog. Da der var en saglig faglig begrundelse for, at netop motion er meget vigtig ved min lidelse, blev timetallet ikke øget yderligere. Der var belæg for, at manglende træning ville forringe min samlede arbejdsevne.

For mig krævede det mange ressourcer at føre dagbog under forløbet. Var på et tidspunkt rigtig træt af det. Men det var bestemt anstrengelserne værd. Både jobkonsulent og sagsbehandler lagde sig tæt op af mine beskrivelser, ved min indstilling til fleksjob. For mig var dagbogen et meget værdifuldt element og alle i arbejdsprøvning bør i mine øjne skrive udførlig dagbog.
Simpelthen for deres egen skyld ( dokumentation og refleksion )

Fordi jeg vidste, at arbejdsprøvningen kunne være så afgørende for min arbejdsmæssige fremtid, var jeg nød til at skrue noget ned for mit sociale liv i denne trods alt korte periode. Det havde mit netværk i øvrigt forståelse for. Jeg sørgede også for at være godt forberedt ved alle de opfølgende samtaler under praktikken. Men ja, det var absolut nogle krævende og hårde uger.

Knopf......
Knopf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 02:17   #32
Sniffe
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2011
Indlæg: 133
Styrke: 13
Sniffe er ny på vejen
Hej EE
Er det ikke en afklaring du skal i?
Ja, jeg spørger bare fordi, for mig er der forskel på en afklaring og en arbejdsprøvning.
Her må det være vigtigt at vide, hvem der skal afklares.
Er det dig eller er det jobcenteret?
Såfrem det er dig, ville jeg mene, at du også har krav på vejledning/rådgivning, og det må vel være afklaringsstedet der er købt til at vejlede og rådgive dig.
Hvad skal de så vejlede dig i?
Det må vel være det, det hele handler om, nemlig hvordan du udnytter den arbejdsevne du har (tilbage?) i forhold til arbejdsmarkedet.
Derfor kunne du vel i realiteten, læne dig tilbage og se, hvad de har at byde ind med.
Er du ikke tilbudt et møde til opstart? Som jeg opfatter det, så er det vel på det møde der skal laves en plan. Eller hvad?
Øh, lyder dette meget filosofisk, må du lige korigere mig, for så er der sikker noget, jeg har misforstået.
Sniffe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 09:25   #33
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hejsa,

Tak for jeres indlæg i denne tråd.

Jeg har ikke tænkt mig at lægge alt andet til side for "blot" at være i arbejdsprøvning. Om den ender med pension eller fleks er jeg snart lidt ligeglad med jeg ønsker bare en afklaring på min sag.

Sniffe, jeg skal i afklaring på et slags Reva center. I foråret fik jeg afslag på pension efter indstilling til §18. Pensionsnævnet foreslår afprøvning på er reva center hvor min arbejdsevne kan afklares i forhold til min nedsatte funktionsevne, sådan noget lign. i al fald.

Jeg tror det hurtigt kommer til at give sig selv hvad jeg kan og ikke kan når jeg kommer i gang. Jeg tror at jeg såvidt det kan lade sig gøre vil holde fast i hundeluftningen, men passe på ikke at love for meget eller hænge mig selv op på noget.

Jeg vil skrive alt i en dagbog, men det bliver i korte citater, for jeg får det som dig Knopf meget svært ved at holde en dagbog ved lige.

Min træning er også super på mig, men jeg må jo så melde fra når jeg ikke holder til det.

Der bliver nok at arbejde med i samvittigheden også, men det er rart lige at få det op at vende herinde, for det er jo ikke bare lige.

Nu må vi se hvad de har at sige på mandag. Min sagsbehandler har allerede skrevet til mig om vi lige skal mødes udenfor 5 min. inden. Jeg skrev ja, men hvis vejret er dårligt bliver det måske lige indenfor.

Puha, kunne godt lige bruge en pension tilkendelse fra BAN i jule eller nytårsgave.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 09:36   #34
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Det jo en afklaring der skal vise hvad du kan magte,og jeg mener også du skal vise at du er til at du står til rådighed for et evt.job så jeg ville nok stå op det før så du kan nå turen med hunden også.

Men må indpasse sig lidt jo.selv er jeg heller ikke til noget når jeg er i afprøvning,og orker slet ikke alt det jeg plejer at dele ud af gøre mål på en hel dag-for pluslig har man jo kun få timer til det når man som jeg skal spare på sig selv inden job og vile flere timer efter.

Det jo en balance gang at finde ud af hvad magter man,og hvor meget kan og skal jeg ofre for at komme i et evt.job hvis der skulle være det bagefter også.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 13:24   #35
Ida
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2006
Indlæg: 389
Styrke: 18
Ida er ny på vejen
Afklaring kræver ressourver

Jeg er meget enig med Knoopf, der skriver at afklaring og at skrive dagbog kræver ressourcer - derfor bliver ens dagligdag selvfølgelig påvirket. Jeg indrettede mine andre aktiviteter efter at jeg ikke havde dagen til rådighed på samme måde som da jeg gik hjemme. Jeg tror ikke det er realistisk at gennemføre en afklaring uden at indstille sig på at i en periode er det agklaringen der "kommer først".
Ida er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 16:10   #36
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Jeg er ganske enig i det meste af det jeg læser fra jer.

M.h.t. min hunde-luftning nævnte jeg det aldrig overfor nogen, jeg skrev blot om det i dagbogen.
De første par uger af min afprøvning skulle jeg møde kl. 8, så jeg stod op kl. 5, luftede hund fra 5.30 til 6.30 hvor jeg så var hjemme igen og kunne vække børnene.
Og så gik jeg ud af døren sammen med den yngste.

Senere fik jeg, af andre årsager, flyttet min mødetid til kl. 9, og det var da dejligt.

Det jeg tror det handler om er, at hvis gåturen med hunden, eller træningen, hjælper på EE's helbred eller velbefindende, eller noget i den stil, så husk at få det skrevet i dagbogen, så de ikke tror, at det er bare "fis og ballade".

For mit eget vedkommende, med en dårlig ryg, har jeg rigtig godt af, at komme ud og gå en lang tur.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 16:32   #37
Knopf
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2011
Indlæg: 77
Styrke: 13
Knopf er ny på vejen
Der bliver talt meget om motions indvirkning på vores velbefindende. Ved fysisk sygdom kan der af gode grunde være tale om begrænsninger i evnen til at motionere. Når det som hos mig drejer sig om psykisk lidelse, er det altså mere end svært at argumentere mod motions gavnlige effekt.

Det første led i min afklaring, var netop fremmøde i et motionscenter tre gange om ugen. Det var vigtigt for mig med denne " blide " start, hvor arbejdsmarkedet ikke var ret meget i fokus. Jeg trænede i tre måneder, og var herefter i betydelig højere grad klar til den endelige afklaring i en virksomhedspraktik.

Den biologiske forklaring er som bekendt, at kroppen frigiver de såkaldte endorfiner som er kroppens eget morfin. Ved massiv fysisk træning kan man ofte opleve en tilstand af lettere eufori. Slet ikke dårligt hvis man f.eks kæmper med depressive symptomer.

Knopf....
Knopf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 18:02   #38
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Motion er også meget vigtigt for mig og min psykiske tilstand. Den bryder mine hverdage og holder mig ovenpå. Jeg træner mandag og tirsdag og så lidt i weekenden, hvor jeg ikke har eller har haft min datter overnattende. Hvis jeg har haft børn "ovre", kan jeg ikke komme afsted uden det bliver med en større slæbe båd af en slags. Mine smerter og min tilstand der, gør at jeg som oftest skal tage den med ro.

Dog gør jeg tit det om torsdagen (hvor jeg har haft min datter overnattende), at jeg løber en tur (med hunden for at bryde min tilstand og komme lidt oven på til resten af dagen, hvor vi også skal på rideskolen, da hun går til spring der. Det skal siges at jeg stadig har smerter når jeg kommer hjem fra motion, men de er meget mere i baggrunden end ellers. Tillige bruger jeg også en del timer på at ligge på sofaen som en slags afspænding og meditation hvor jeg kan få min krop i ro og ud af smerten.

Jeg er dog heller ikke bleg for et godt glas rødvin eller to og de tager også smerterne, så helt bramfri er jeg ikke. Min psykiaters første kommentar til dette var, at jamen det viste jo så at mine smerter er psykisk betinget. !!

Så er den hund jo så kommet ind i billedet og selvom jeg var lidt bange for "ansvaret" i starten og den fylder lidt i min bevidsthed, så vi må hvile os sammen, så er den rigtig god til også at bryde min depressions tendenser. Jeg har det dog fint med at det ikke er min hund og at jeg bare "passer" den for mine børn og deres far.

Jeg forestillede mig lidt at jeg skulle møde på afprøvningen kl. 9.00 således, at jeg kunne få hunden over inden børnene skal i skole kl. 8.00. Så kunne jeg cykle en tur med hende indtil ca. 8.30 hvor jeg skal afsted til Brøndby. Når jeg er færdig, formoder jeg at jeg bare skal hjem på sofaen, jeg skal i al fald ikke lufte hund, der er det ikke mit arbejde og jeg er sikker på at jeg heller ikke orker det desværre.

Skriver man for øvrigt også dagbog i weekenderne hvor man ikke er i afprøvning ?
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 18:07   #39
Lunasdatter
Lever på K10
 
Lunasdatters avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-04 2010
Alder: 72
Indlæg: 1.669
Styrke: 16
Lunasdatter er ny på vejen
Citat:
Skriver man for øvrigt også dagbog i weekenderne hvor man ikke er i afprøvning ?
Jepsen.. det gjorde jeg og også hvordan jeg havde sovet om natten
Ikke en hel doktorafhandling.. bare nogle stikord, men så det også giver mening for ens jobkonsulent og sagsbehandler..

Knus Lone
__________________
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
Førtidspensionist pr 1-4-2011
Lunasdatter er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-12-2011, 18:29   #40
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Ok, det kan bare lyde som om jeg har en travl lørdag:

kl. 8.45.: Afted til træning: spinning og styrke ca. 55 min. hvert sted med 30 min pause.

Hjemme lidt over middag så på rideskolen og hjælpe min datter med staldarbejde på ca. 45 min. Derefter hjem på sofaen, smadret og senere på computere.

Lød det hårdt eller er det bare mig ? Dette er dog noget jeg gerne vil og giver mig en god lørdag, men det er hårdt. Ligenu står vaskemaskinen også og skriger på at blive åbnet så jeg kan hænge tøj op. Jeg vasker for det meste kun når jeg er ovenpå, men prøver også at planlægge det på nogenlunde rolige dage.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Afklaring af arbejdsevne ! SolenOgMånen Jeg er kommet i praktik. 8 06-05-2011 14:45
afklaring af arbejdsevne dj75dk Alt det andet 1 13-07-2010 20:56
arbejdsevne afklaring ?? dobar Spørgsmål ang fleksjob 23 06-05-2010 17:50
I job og afklaring af arbejdsevne GitteB Spørgsmål ang fleksjob 19 06-10-2007 20:50
Afklaring af arbejdsevne Hjorth Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 20-04-2007 16:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension