K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-05-2009, 23:32   #1
Poeppel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2009
Indlæg: 10
Styrke: 16
Poeppel er ny på vejen
førtidspension hvordan kan man leve af den

Hej er ny i dette forum undskyld evt.stavefejl er tysker håber på at nogen vil svare på mine spørgsmål aligevel.
Jeg er en 47 årige dame med en lang sygehistorie ,discusprolaps OP i nakken, efterfølgende kroniske smerter, konstant infektioner i kroppen og led, gentagende oprationer p.g.a. nyresten + meget mer. Derfor er jeg på nuværende tidspunkt i et fleksjob på 15 timer ugentlig i min gamle stilling som før var på 32 timer.
Sådan har det været i 3 år mit helbred har fået det dårliger samtidelig med at jeg/ vi som familie er hårdt ramt af sygdomme begge vores piger på 27 og 17 har en kronisk sygdom morbus chrom og colitis den ældste venter yderliger på en ryg protece operation efter en arbejdsskade og mislykket 1 operation.
Mine forældre bor i tyskland og min far er meget syg.
Alt dette har sat mig under sådan en fysisk og psykisk pres at jeg er ved at bryde sammen. Jeg er startet hos en psykolog for at få luft men det ændre jo ikke på den virkelighed vi lever i.
Har nu været sygemeldt i 4 uger min læger spørger til om det er nu jeg skal stoppe på mit arbejde. UHHH ha det syntes jeg er en stor mundfuld at tage stilling til, men vil være det mest rigtige lige nu.
Min mand er selvstændig ( autoværksted ) + bilhandel.
Jeg har ingen ænelse af hvordan man søger pension har læst lidt m hvordan pensionsbeløbet vil blive beregnet men kan ikke finde rundt i det.
Der jeg er offentlig ansat vil jeg kunne modtage en tillægspension fra Pensam på ca. 2200.- kr om måneden vil det blive modregnet i en evt. førtidspension?
Hvordan finder man igennem den jungle af § som det er hvor søger men hjælp jeg har pt ikke rigtig overskud til at slås med at for mange indstanser.
Håber at nogen vil svare hilsen B.
Poeppel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2009, 23:51   #2
lunamaria
Hjemmevant på K10
 
lunamarias avatar
 
Tilmeldingsdato: 22-02 2008
Lokation: kolding kommune
Indlæg: 259
Styrke: 17
lunamaria er ny på vejen
Hej - jeg er ikke sikker på at jeg kan svare dig på det hele..
Men hvis du får en pension fra tyskland, så bliver den modregnet..
Så er der også noget med at man skal have haft bopæl i landet i så og så mange år..
Men jeg er helt sikker på at der er nogen herinde som er super god til at hjælpe dig..
__________________
Selvom det kan være svært- så tro alligevel altid på at alt bliver som det skal være
lunamaria er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 00:06   #3
Poeppel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2009
Indlæg: 10
Styrke: 16
Poeppel er ny på vejen
Hej har boet i Danmark i 27 år får ikke pension fra tyskland har haft arbejde i de 27 år jeg har boet her i landet men er tysk statsborger.
Tænker bare at havde hørt at nogen kun kan få en pension på 8000.- inder skat kan det være rigtig ?
Hilsen B.
Poeppel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 00:53   #4
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Tror ikke det kan være rigtigt at der er en pension til 8000 kr inden skat!

Førtidspensions beløbet er ca 15.800 kr inden skat. Men størrelsen afhænger vist af om man har ægtefælle. Jeg kan ikke lige huske hvor meget man går ned, men det er der nok andre der kan huske noget om......

Velkommen til K10 - der skal nok være nogen der kan hjælpe dig.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 01:40   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hej og velkommen til

Man får cirka 160.000 pr. år FØR skat, når man er gift, og før evt. nedsættelse pga. egen og/eller ægtefælles indtægt.

Det er så individuelt, at det er umuligt at sige, hvad det betyder for dig.

Men du kan læse mere her og selv indtaste dine personlige oplysninger:

https://www.borger.dk/EMNER/PENSION/...nyordning.aspx

Du kan også læse mere her: www.pensionsinfo.dk

Du er velkommen til at spørge igen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 13:22   #6
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Hej Poeppel

Jeg synes du skal kontakte din sagsbehandler og
fortælle ham/hende om din situation, det ved jeg
selvfølgelig ikke om du har gjort, men det er allerbedst
at din sagsbehandler står bag dig, og søger førtidspension
over paragraf 18, for at få førtidspension skal alt være afprøvet.
og du må kun have en ubetydelig erhvervsevne tilbage, desuden
er det vigtigt at have specialerklæringer på, at du har en ubetydelig
erhvervsevne tilbage, og begrundelserne herfor, ofte skal
der arbejdsprøvninger til inden folk har en chance for at få pension,
men i nogle tilfælde fraråder speciallæger at arbejdsprøve folk, da det
kun vil forværre deres helbred, men det er bedst det går igennem
din sagsbehandler med at indhente speciallægeerklæringer, da de
koster meget, så nu håber jeg du har en realistisk sagsbehandler, som
vil hjælpe dig videre.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 13:57   #7
Supercarla
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 12-11 2008
Lokation: Hedensted
Indlæg: 172
Styrke: 16
Supercarla er ny på vejen
Hej prøv og se mere her http://http://www.aeldresagen.dk/Med...r/Default.aspx

Der står det

men som samlevende (gift eller ej, det er lige meget, bare man bor sammen) er førtidspensionen på 160.176 kr.

Derefter trækker de alt efter hvad din mand tjener, om i har formue, aktier osv..

Men stort set alle bliver ramt på den, fordi det er meget sjældent folk tjener mindre end der hvor de begynder og trække...

Jeg har i hvert fald ikke hørt om nogle, hvor den ene er FP, hvor de ikke bliver trukket...

Men prøv og kig på siden... ellers se på www.borger.dk -der er også meget andet godt

Ellers vil jeg sige du er kommet rette sted- Her er den bedste side for FP og fleksere

Venligst supercarla
Supercarla er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 20:40   #8
Mai-Britt
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
Mai-Britts avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-01 2007
Lokation: glostrup
Alder: 58
Indlæg: 434
Blog Indlæg: 1
Styrke: 18
Mai-Britt er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Supercarla Se meddelelser
Hej prøv og se mere her http://http://www.aeldresagen.dk/Med...r/Default.aspx

Der står det

men som samlevende (gift eller ej, det er lige meget, bare man bor sammen) er førtidspensionen på 160.176 kr.

Derefter trækker de alt efter hvad din mand tjener, om i har formue, aktier osv..



Men stort set alle bliver ramt på den, fordi det er meget sjældent folk tjener mindre end der hvor de begynder og trække...

Jeg har i hvert fald ikke hørt om nogle, hvor den ene er FP, hvor de ikke bliver trukket...

Men prøv og kig på siden... ellers se på www.borger.dk -der er også meget andet godt

Ellers vil jeg sige du er kommet rette sted- Her er den bedste side for FP og fleksere

Venligst supercarla


Hej og ja de trækker i alt jeg har lige fået tilkendet fp, og jeg får kun 4071 kr om måneden før skat i det jeg har en erhversdækningforsikring hvor jeg får nogen penge og så har jeg en løbeneden udbetalning fra arbejdesskadestytelsen og også den tæller med og så min mands løn så derfor for jeg kun 4071 så det er ikke meget man får. Havde jeg kunne klare et flexjob ja så havde jeg fået meget mere udbetalt hver måneden en jeg får nu men sådann er loven skruet sammen.

Mai-Britt Det skal mærkes at vi lever
Mai-Britt er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-05-2009, 20:47   #9
Poeppel
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 13-05 2009
Indlæg: 10
Styrke: 16
Poeppel er ny på vejen
Hej Mai-Britt

tak for dit svar, hold dig op det var ikke mange kroner.

Jeg er fortsat i fleksjob på 15 timer kæmper for at beholde det, som sagt er min mand selvstændig men pga finans krisen er der ikke mange penge at tjene lige nu.

Har lige talt med en bekendt hvis mand ejer 4 gård og tjener gode penge, hun for 8000.- kr i pension + 10.000.- om måneden af en kapitalpension hun har tegnet som ikke bliver modregnet hendes pension.
som hun siger det gør hende ikke rask men er til at leve af.

Puhh ha jeg bliver helt bange ved tanken at midste mit job vores økonomi er sådan skruet sammen at jeg skal opretholde min løn, det er bestemt ikke billig med medicin til vores 2 døtre + mig selv og diverse behandlinger af følge sygdomme som det offentlige jo ikke giver tilskud til.

Håber at jeg holder ud i et stykke tid i nu selv at det ike er til at se fremgang lige nu.
M.v.h. B.
Poeppel er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-05-2009, 11:37   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Kære Poeppel,

Jeg kan sagtens se, at du rigtigt gerne vil beholde dit fleksjob, mest af hensyn til økonomien. Kunne du ikke se om der kunne etableres flere skånehensyn på jobbet, der vil kunne hjælpe dig.? Jeg ved ikke hvad du laver, andet end af det er inden for det offentlige, men de er vel om nogen der vil gå forrest i forbedring af fleksvilkår. Hvad med hjemme arbejdsdage i løbet af ugen, er det muligt, eller ugentlige fridage. ? Jeg ville nok prøve at tale med min job konsulent om problemerne så de ikke vokser dig overhovedet. Det ser ud til at dine krav og belastninger i hverdagen er vokset dig overhovedet så måske skal hensynen på jobbet justeres, inden det bliver for uoverskueligt ?

Du skal nok ikke forvente, at du efter justering af evt. skånebehov eller lign. får det vupti bedre i dit liv, men det er da et forsøg værd måske falder det bedre på plads hen ad vejen. Hvis det alligevel så viser sig, at det bare ikke fungere for dig pt., jamen så er det måske en pension, der vil være det bedste for dig, evt. med lidt skåne job hvis du gerne stadig vil arbejde lidt. Du er nødt til at tænke på dig selv, du skal have ressourcer også til at klare det derhjemme, og måske er der også andre der kan hjælpe dig der ?. Lad være med at stå igennem på arbejde hvis det ikke hænger sammen, det holder ikke hvis man dratter om på sofaen hver aften eller skal slæbe sig afsted om morgenen, det er ikke det værd. Så må det blive en pension, alternativ går du måske hen og får det værre.

Endvidere håber jeg at du har glæde af at gå til psykolog, det kan lette meget at komme af med ens bekymringer til en professionel som man kan have tillid til. Der er ingen tvivl om at alle dine byrder i dit liv, tynger dit helbred meget. En psykolog kan blive guds gave i denne sammenhæng. Ved ikke om du også skulle opsøge en psykiater via din læge for at få nogle "lykke piller", det kan være til stor gavn, når livets vilkår bliver fysisk og psykisk belastende.

Mht. pensionen og evt. privat pension, så er jeg meget i tvivl om hvilke slags der bliver fradraget eller ej. Jeg får en tab af erhvervsevne udbetaling som jeg havde tegnet da jeg gik på arbejde, men jeg ved endnu ikke om dennes måned lige udbetaling bliver fradraget i den offentlige pension. Er der nogle eksperter der ved dette. ?. Måske har din bekendt fået tilkendt sin off. pension før 2003 ? Jeg ved ikke om der var andre fradrags regler dengang ?.

Held og lykke fremover, lyt til dig selv, der er ingen grund til at kæmpe udover ens ressource grundlag, men prøv mærk efter hvad der passer dig og dit "velvære".

Mvh. EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Hvordan skal jeg "leve" med min eksmand. Enteneller Alt det andet 22 25-12-2012 23:58
Førtidspension hvordan ??? SortenMuld At søge førtidspension 6 16-02-2012 00:18
Hvordan får med en førtidspension... markvart Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 04-04-2011 04:11
leve af en mindre ydelse (27A eller Bolig sikring)førtidspension efter 2003 1970girl Det er da strengt ! 4 25-05-2010 09:36
Førtidspension - hvordan? Kathrine At søge førtidspension 42 21-09-2009 19:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:22.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension