K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-02-2008, 03:06   #1
rolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
rolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2006
Indlæg: 127
Styrke: 19
rolle er ny på vejen
Angry bor der flere flexjobber i sverige

bor der flere flexjobber i sverige vil jeg evt vide det da jeg er løbetind i Stor-problem jeg har være på ledigydselse juni 06 og bor i sverige og har lige mistet min ledigydelse pr 310108pga at man har fortolket EU regler forkert av det gør sku ondt i en økonomi min sag er i foa nu de bevilget mig flexydelse i juni 06 da havde de ingen problemer med de sagde at det var okey men nu er det ikke okey for min del der kaos lider pst min økonomi er på bunden af et kaos desværre . mvh rolle i landskrona sverige
rolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2008, 12:40   #2
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Så vidt jeg ved må man godt bo i Sverige og have et eventuelt fleksjob i DK men hvordan fortolker I denne lov ?

Fra Fleksjob udgave 17 Som man kan fine på denne side i NYTTIGE LINKS...

Mulighed for grænsearbejde

Som en følge af artikel 7, stk. 2 i EF Forordning nr. 1612/68 om arbejdskraftens frie bevægelighed inden for det Europæiske Fællesskab, er der mulighed for at bo i eksempelvis Sverige og samtidig være ansat i et fleksjob i København. I dette tilfælde vil det være Københavns Kommune, der skal bevilge fleksjobbet. Hvis man ikke bor i Danmark, kan man kun få ledighedsydelse, hvis opholdslandet har en tilsvarende ydelse.

Har Sverige det der svarer til ledighedsydelse ?
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-02-2008, 13:43   #3
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
http://www.sr-bistand.dk/netbrevkass...ar.asp?id=1564

12/1/2007Fleksjob

Er beviliget flexjob, men vil flytt til Sverige.
Spørgsmål
Er beviliget flexjob, er sygemeldt, pgr. af chikane efter jeg kom tilbage p.gr. en anden sygemelding (blodpropper, der medførte lammelse af ben.) Nu har vi talt om at flytte til Sverige, hvilke muligheder har jeg for at tage min ledighedsydelse med derover, når jeg bliver raskmeldt, hvilken hjælp kan jeg få derover, da jeg utrolig gerne stadig vil ud på arbejdsmarkedet.

Svar
En ledighedsydelse kan ikke tages med til udlandet. Hvis man er i felksjob, kan man godt være grænsegænger - altså f.eks bo i Sverige og arbejde i Danmark, men du kan kun få ledighedsydelse, hvis det land, du flytter til, har en lignende ydelse, så her må du forhøre dig i den kommune, du vil flytte til.


Spørg i den kommune i Sverige du vil flytte til om de har noget der svarer til ledighedsydelse .
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2008, 02:26   #4
rolle
Hvor skulle jeg ellers være
 
rolles avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2006
Indlæg: 127
Styrke: 19
rolle er ny på vejen
hej du 120107 lad være med at flytte til sverige med din ledigydelsedet har jeg gjort og har lige miste den pr 310108 så lad være med det du kan kun havde din ledighedydelse hvis du bor i dk (københavn) jeg blev syg på mit job som buschauffør i kbh fik den selv om at jeg bor i sverige men fir 2 uger siden fik jeg et brev fra kbh kommune at de havde fejl fortolket eu reglen derfor får jeg ikke nogen penge fra københavns komunne mere da der ikke finden en sådan flex ording i sv jeg kommer tilbage med mere når jeg har mere at fotælle .mvh rolle i landskrona sweden
rolle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2008, 18:51   #5
Meksen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2008
Indlæg: 27
Styrke: 17
Meksen er ny på vejen
Hej Rolle!

Jeg har boet i Malmö siden den 01.09.1993, og fik en arbejdskade i 1996.Jeg blev visiteret til fleksjobordningen i november 2003, og blev samtidigt bevilget ledigheds- ydelse, men jeg har mistet den igen fra den 31.01.2008.( Samme forklaring som din )

Jeg har prøvet at for en dialog i gang med Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen, men han virker ret ligegyldig og arrogant. Jeg tror desvære vi må finde os i at være andenklassesborger, set med danske øjne! Håber de vil tilkende mig førtidspension i stedet!

Mvh Meksen
Meksen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2008, 18:55   #6
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
I burde virkelig skrive om det til politikerne i alle partier ...det er sg for galt...

det er ikke jeres fejl at kommuner og fagforeninger tager helt fejl...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2008, 19:18   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Her kan man læse lidt om, hvad man har talt om på Christiansborg om ledighedsydelse og Sverige.


http://www.ft.dk/samling/20072/almde...218/533335.htm

Og mere her:

http://www.ft.dk/samling/20072/almde...218/533335.pdf

Håber, det kan føre lidt på sporet af, hvad der hidtil er besvaret og behandlet om det.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-03-2008, 19:24   #8
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
Hold da op det er så vigtigt info at det skal kopieres ind så vi har det Zuza...

Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K





Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 5. februar 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 66 (AMU alm. del), som hermed besvares.



Spørgsmål nr. 66:

”Ministeren bedes, på baggrund af henvendelsen fra Michael Holm Andersen,

jf. AMU alm. del - bilag 82, redegøre for, om der reelt er et problem omkring

udbetalingen af ydelser for de danske statsborgere, der er visiteret til fleksjob

og som bosætter sig på den svenske side af Øresundsregionen, om

sagsbehandlingen af sådanne sager prioriteres anderledes end andre sager,

samt hvilke rettigheder i forhold til fleksjob og førtidspension der påvirkes af et evt. ophold i et andet EU-land.”



Endeligt svar:

Michael Holm Andersen oplyser, at han blev visiteret til fleksjob i 2003 efter en arbejdsulykke. Han overgik i den forbindelse fra sygedagpenge til ledighedsydelse. Som bosat i Sverige har Michael Holm Andersen ikke ret til ledighedsydelse fra Danmark, og han mener, at dette er i strid med EU-retten. Han oplyser desuden, at Den Sociale Sikringsstyrelse for tiden behandler en ansøgning om førtidspension til ham.



Jeg har ikke mulighed for at gå ind i en konkret vurdering af sagen. Jeg kan imidlertid om reglerne oplyse følgende:



EU-rettens regler om vandrende arbejdstageres sociale sikring gælder også for personer, der ønsker at modtage ledighedsydelse. Disse regler indeholder særlige bestemmelser om grænsearbejdere, dvs. personer der fx arbejder i Danmark og bor i Sverige.



En grænsearbejder, der er fuldt ledig, skal have sine ydelser i bopælslandet. Det afhænger så af bopælslandets lovgivning, om der kan udbetales noget, og i givet fald hvor meget.



Udbetaling af dansk ledighedsydelse forudsætter, at man har bopæl i Danmark.



Man kan dog få udbetalt ledighedsydelse i tre måneder under arbejdssøgning i et andet EØS-land, forudsat der i dette andet land er en ordning, der svarer til fleksjob/ledighedsydelsesordningen. Dette følger af bilag XI til forordning EØF nr. 1408/71.



Personer, som flytter til et andet EU-land, mens de er i fleksjob, bevarer deres ret til fleksjobbet, når de er grænsearbejdere.



Det er vigtigt, at personer, der bor i et land og arbejder i et andet land, er opmærksomme på, at der kan være disse forskelle i de nationale lovgivninger. Beskæftigelsesministeriet vil derfor sørge for, at der også gives oplysning og information om fleksjob/ledighedsydelse via de allerede eksisterende informationskanaler bl.a. Øresunddirekt. En særlig dansk-svensk arbejdsgruppe har netop peget på behovet for en styrket informationsindsats. Der kan læses mere om det dansk-svenske samarbejde i rapporten ”Øresundsregionen – to lande, et arbejdsmarked” på Beskæftigelsesministeriets hjemmeside (www.bm.dk, udgivelser 2007).



Arbejdsmarkedsudvalget spørger desuden, om sådanne sager prioriteres anderledes end andre sager. Hertil kan jeg oplyse, at kommunens behandling af sager om fleksjob og ledighedsydelse naturligvis skal ske i overensstemmelse med bl.a. retssikkerhedsloven og aktivloven. Personer, der ikke er tilfredse med kommunens afgørelse, kan klage til beskæftigelsesankenævnet som normalt er sidste administrative klageinstans. Ankestyrelsen kan dog optage en sag til behandling, hvis styrelsen finder, at sagen er principiel eller generel. Klager over kommunens sagsbehandlingstid m.v. kan indbringes for borgmesteren.



Velfærdsministeriet har om førtidspensionsspørgsmålet oplyst følgende:



”Sagsbehandlingen vedrørende førtidspension for personer med bopæl i udlandet foretages af Sikringsstyrelsen. En persons sag anses for påbegyndt den dato, hvor ansøgning herom indgives til Sikringsstyrelsen eller rette myndighed i udlandet. Ved bopæl i Danmark træffes der normalt først afgørelse om, at en sag om førtidspension påbegyndes, når alle andre muligheder har været afprøvet.



I modsætning til sager om førtidspension til personer med bopæl i Danmark gælder der ikke en frist på 3 måneder i sager for borgere med bopæl i udlandet. Dette skyldes dels, at sagen ikke kan antages at være belyst i samme omfang som sager vedrørende personer med bopæl i Danmark på påbegyndelsestidspunktet, dels at det kan være mere tidskrævende at indhente oplysninger fra myndigheder i udlandet.



Sikringsstyrelsen foretager en vurdering af ansøgers beskæftigelsesmuligheder efter danske regler, dvs. en vurdering som om ansøgeren var bosat i Danmark. Sikringsstyrelsen tager således stilling til, om ansøger efter danske regler fx efter arbejdsprøvning eller revalidering ville have mulighed for at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, eller om ansøger ville have mulighed for at opnå selvforsørgelse i fleksjob. Er dette tilfældet, kan der ikke tilkendes førtidspension.”

Jeg kan henholde mig hertil.

Venlig hilsen

Claus Hjort Frederiksen
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2008, 00:33   #9
Meksen
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2008
Indlæg: 27
Styrke: 17
Meksen er ny på vejen
Hej Stella

Det er mig...Eller min sag det handler om... Men der er ikke sket noget af den grund!

Mvh Meksen
Meksen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-03-2008, 00:45   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det gættede jeg også på, meksen. Der var sammenfald af nogle datoer.

Det stemmer jo overhovedet ikke overens med "arbejdskraftens frie bevægelighed" og med, at handicappede skal være ligestillet med andre... og at man kan bosætte sig frit i EU.

Er man syg, er man bundet til sin hjemkommune som ledig flekser, for flytter man, skal man genvisiteres til fleks i den nye kommune.

Er man i fleksjob, kan man godt flytte kommune - uden "straf", bare man fortsætter i jobbet.

Der er så mange barrierer for borgere under fleksordningen, så man tror, det er løgn.

At du ikke hører noget, undrer mig ikke. Der skulle have været set på fleks- og førtidspensionsområdet for læææænge siden, og det nærmeste, vi kan finde ud af, at de på Borgen snakker om, at der er et udvalg, der skal se nærmere på de to ordninger, men der sker ikke en hujende f...

Så man skal nok ikke regne med, at der sker noget, før Sverige - som England til oktober - "kopierer" denne elendige ordning fuld af huller, hvor borgerne trækkes rundt i manegen i årevis.

Nå, det blev en længere historie, men blot for at sige, at der nok ikke er noget at gøre, når der ligger sådan et svar fra Borgen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
sverige redy Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 29-05-2013 15:47
Flere søger om handicapbil - og flere får afslag beha Din historie 0 04-07-2011 10:51
Flere søger om handicapbil, men samtidig får flere afslag Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 01-07-2011 12:00
Flere og flere klager over kommunen Webmaster K10 Nyheder 0 12-08-2009 07:00
Førtidspension med til Sverige ? Roadrunner Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 18-08-2008 11:30




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension