Se enkelt indlæg
Gammel 07-02-2011, 15:37   #6
Håber
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Indlæg: 451
Styrke: 14
Håber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Hej Håber og Peter.

Peter første link er fra 2005 og andet fra 2006. De indrømmelser der er i link 2 fra 2006 er imødekommet, men hjælper jo ikke i en situations som Håbers, idet Håber jo er opsagt fra arbejdsplads.

Så som Peter skriver, er jeg af den formening, at det er SB, der leder m. lys og lygte eft. et hul i deres mur til, at få sendt dit "videre" i systemet. Men reelt skal det jo finde en brugbar løsning!!!

Der står således i vejledning af sygedagpengloven:

"10. Løbende vurdering af ret til ydelse
10.1 Løbende vurdering
Kommunen skal ved hver opfølgning tage stilling til, om betingelserne for sygedagpenge er til stede, samt om der er tale om hel eller delvis uarbejdsdygtighed. Kommunen skal således vurdere, om den sygemeldte har mulighed for at genoptage arbejdet helt eller delvist.

15.2
Kommunen giver kun tilbud, hvis det er i overensstemmelser med behandlingen og sygdommen. Indsatsen skal efter § 15, stk. 6, tilpasses den sygemeldtes forudsætninger og behov og den enkeltes helbredstilstand og ressourcer. Tilbud må ikke modvirke helbredelsen. Det er således ikke alle sygemeldte, der skal have tilbud. Det beror altid på en konkret vurdering, om der skal iværksættes en beskæftigelsesrettet indsats. Hvis kommunen er i tvivl om indsatsen er forenelig med sygdommen, skal sagsbehandleren kontakte den syges egen læge eller sygehuslægen, for at drøfte indsatsen. Kommunen skal endvidere kontakte sygemeldtes læge, hvis den sygemeldte mener, at et foreslået tilbud er uforeneligt med sygemeldtes helbredstilstand og et evt. behandlingsforløb i sundhedssystemet.

Ved den samlede vurdering skal der bl.a. ses på arbejdsevnen. Hvorvidt arbejdsevnen er truet, afhænger af en individuel vurdering, hvor sygdommens karakter og den sygemeldtes sociale og arbejdsmæssige situation mv. er afgørende parametre. Således behøver to sygemeldte med samme lidelse ikke at være lige truet, hvad angår arbejdsevnen. Ved ikke at se isoleret på diagnosen vil kompleksiteten i mange sygeforløb i højere grad blive opfanget."

Mine understregninger.

Har læst lidt på dine tidl. tråde. Ang. dette ville det være godt, hvis du holder en samlet tråd om din sag, så er det vil feed back på disse og have mere stringens. El. som min. lægger link til dine tråde omk.r din sag.

Min fejl. Det vil jeg være opmæksom på fremover. Jeg har dog ikke fundet ud af at rette i overskriften på ens tidligere indlæg for at gøre opmærksom på, at der er kommet nyt i sagen/man har et spørgsmål eller lign...hvordan gør man det?

Fandt i din første, at du blev sygemeldt pga. stress og depression, og du senere skriver, at det går bedre m. depressionen. Men at der også lå underliggende problematikker rent psykisk, som så var kulmineret i forhold til din arbejdssituation. Men at dine stresssymptomerne kommer tilbage under forsk. tiltag kommunen har foretaget siden din hidtidige sygeforløb.

Præcis

Det er jo derfor væsentlig, at det findes en langsigtet løsning for din arbejdsmæssige situation. For at denne kan blive realistisk, må den sammenholdes m. din psykiske problematik via afdækning af denne.

Hvorfor jeg har svært ved, at se at en delvis raskmelding til en person, der ikke er i en arbejdssituation kan bidrage til dette. Hertil skal siges at såvel en delvis raskmelding el. delvis sygemelding var tænkt som en kortsigtet løsning, normalt for personer, der har været syg i kortere tid, og via en mulighedserklæring mel. arbejdsgiver og arbejdstager skal hjælpe den sygemeldte tilbage til fuld tid over sigt på arbejdspladsen, hvilket jeg læser ikke er dit situation. Som det jo også fremgår af Peters link, men som du også nu føler på egen krop via SB's krumspring, så åbner dette ellers fornuftige tiltag til fastholdelse på arbejdsplads, så også op for at det kan bruges på andre måder.

Hvis din læge ikke, mener du er delvis syg/delvis rask, ja, så er du sygemeldt fuld tid. Din psykolog kan så vidt jeg er orienteret ikke raskmelde dig, ej heller delvis. Det er derfor vigtigt du har en kontakt m. din prak. læge, således at denne er informeret omkr. din sygdom over tid.

Både min psykolog og min læge siger fuldt uarbejdsdygtig. Jeg har løbendt kontakt med min læge også.

I forhold til SB's krumspring, vil det jo betyde, at du ved en delvis raskmelding, skal ud og søge job for de timer du er rask til eft. skøn for antal timer.

Så derfor bør læger og psyk. ikke indgå i så alvorlig en overvejelse pr. tlf. eft. min mening, men ved telefonisk henvendelse m. et smil, bede SB holde sig fra tlf.linien, som er kort tidsrum, hvor syge mennesker har kort mulighed for, at komme i kontant m. disse, og så selvfølgelig pointere, at man da gerne sender en udmelding om dette, når man får en skriftlig anmodning på de dertil indrettede attester. Dette sikre samtidig, at der ikke opstår misforståelse af tolkning af læges og psyk.s ord via tlf., men derimod har man ordentlig dokumentation, hvoraf konteksten af spørgsmålet er stillet i har været klar.

Jeg ved ikke, om jeg har fået noget rodet sammen (det er ikke utænkeligt - der sker lige rigeligt til at jeg kan holde styr på det hele pt), men hverken min psykolog eller min læge har talt med min SB i telefonen. Det er foregået via indhentning af status fra begge.

Du bør, derfor holde god kontatk m. både prak. læge og psyk. omkr. netop din sygemæssige status.

Og du har jo ganske ret i, at disse krumspring (her tænker jeg også på tidl. beskrevne) bestemt ikke er befordrende for syge, og slet ikke dem m. stress.

Men det ikke mig bekendt i forhold til SDP-loven lukket for muligheden, men det kræver at en læge delvis raskmelder/delvis sygemelder dig. Så se det som SB's panik, som selvfølgelig også vidner om den manglende langsigtede løsning for at bringe dig tilbage til arbejdsmarkedet, og ikke bare fra en kasse til en anden. Det ville måske derfor være på sin plads at bede SB om en plan for fremtidig løsning af dette, således at kræfterne fælles og målrettet kan bruges på dette. Ellers minder det jo ikke meget om samarbejde, som der så smukt skrives i SDP-loven, at syg og SB skal have.
Tusind tak for dit lange svar
Håber er ikke logget ind   Besvar med citat