Se enkelt indlæg
Gammel 20-03-2015, 16:53   #1
Torrevieja
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-11 2012
Indlæg: 5
Styrke: 0
Torrevieja er ny på vejen
Har jeg pligt til at udlevere mine private kontooplysninger til UD

Jeg er pensionist og får løbende udbetalt fra Udbetaling Danmark. Imidlertid har jeg en lejer boende, som UD mener jeg er samlevende med. Imidlertid har Det Sociale Nævn underkendt dengang kommunens påstand. Idet vi betragtes som ikke samlevende.

Imidlertid vil UD nu 3 år efter have mange forskellige oplysninger om mig igen og min lejers personlige forhold til mig og skriver: "For at vi kan vurdere, om du har haft eller fortsat har ret til folkepension, skal du sende følgende oplysninger/dokumentation til os:", og så en liste med det jeg skal sende. Brevet indeholder så en trussel om at blive meldt til politiet for bedrageri og tilbagebetaling.

Egentlig har jeg ikke noget imod at meddele det igen, men UD har bl.a. tilskrevet mig, at de ønsker en fuldstændig udskrift af alle mine kontodispositioner det sidste år. Jeg opfatter dette forlangen som meget grænseoverskridende og snagen i mit privatliv. Udskriften indeholder jo mange stærke private oplysninger, som jeg ikke ønsker ud.

Brevet slutter med, at jeg skal indsende en samtykkeerklæring om kontrol.

Mit spørgsmål: Har UD lovmæssig ret til at kræve disse bankudskrifter om mit personlige forbrug og personlige dispositioner.
Torrevieja er ikke logget ind   Besvar med citat