Se enkelt indlæg
Gammel 27-09-2010, 00:10   #34
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Har ikke nærlæst hele tråden, men vil dog nævne hvad jeg gør for mine rygproblemer;

Lavtsiddende Scheuermann, med diskusprolaps, dertil bindevævslidelse i rygsøjlen(formodenlig Betherew).
Lænden består stort set af kileformede klodser, og er derfor stiv og ligudrettet. Brystdelen er desværre nu blevet lidt rundrygget. Knoglerne er meget skrøbelige pga bindevævslidelsen.

Jeg minimere medicinen til absolut minimum alt efter tilstand(oftest i dagligdagen Ibumetin 600mg, op til 3 gange daglig.). Ved isættelser, bruger jeg store doser, af alt godt fra lægen.
Dertil får jeg ved større udbrud/forværring, predinisonlon kure, i højdosis.

Men vigstigst af ALT: TRÆNING HVER DAG.

Det gælder om at finde en træning der dels er muskelopbyggende, og til tider måske bare vedligeholdende.
Det er selvsagt vigtigt, at træningen tåles, og ikke skader yderligere.

Det er dine rygmuskler der skal holde/skåne din ryg mod belastninger, og derved yderligere skade.

Jeg rider hver dag, men er startet på dette som 20årig efter Scheuermann diagnose, hvor jeg fik at vide at jeg ikke holdt mange år på arbejdsmarkedet.
Holdt 13år, efter uddannelse, men fik jo desværre diskusprolaps og bindevævslidelsen oveni.

Så ridningen er mest af vedligeholdende karakter, men tåler intet andet, der kan bygge muskler, heller ikke engang varmtvandsbassin, fordi lænd bliver overbøjet.

Ridningen giver de nødvendige muskler til lænd og aktivere i små rotor muskler ved rygrad, uden belastning af ryg, som er meget vigtig for bindevævslidelsen, da jeg ikke tåler de anbefalede øvelser.

Men som sagt, man skal finde den indivudelle løsning, og huske at lytte undervejs til egen krop.
Evt. en kompination af flere forskellige slags trøning, men start altid meget, meget blidt. Muskler og tilvæning tager lang tid.

VH popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat