Se enkelt indlæg
Gammel 03-05-2021, 08:16   #49
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.673
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
»Du er tyk og ligner en hval.«

Som 14-årig meldte Jennifer sig ind i en lukket gruppe på Facebook, hvor det gjaldt om at tilsvine hinanden. Hun bildte sig ind, at hun fik det bedre, jo grimmere andre skrev om hende. Fænomenet kaldes digital selvskade, og udbredelsen skal nu for første gang undersøges i Danmark.

https://www.berlingske.dk/samfund/je...ede-grupper-pa

»Du er tyk og ligner en hval.«

»Dine forældre elsker dig ikke, fordi du er alt for fed.«

»Jeg kan godt forstå, at du ikke har nogen venner, når du ser sådan ud.«

Jennifer, der ønsker at være anonym og kun står frem med fornavn, husker tydeligt flere af de beskeder, som hun i en periode for nogle år tilbage modtog fra fremmede mennesker. Beskederne havde hun selv bedt om at få tilsendt.

Som 14-årig meldte hun sig ind i en gruppesamtale på Facebooks Messenger-app, hvor alle var indforståede med, at det handlede om at blive tilsvinet i så høj en grad som muligt.

Jennifer havde behov for at høre, at hun var tyk, så hun ikke følte sig motiveret til at spise. Samtidig følte hun, at hun fortjente de grimme beskeder, når hun ikke kunne holde sig til at indtage 500 kalorier om dagen.

»Jeg var overbevist om, at det var godt for mig at komme ind i en gruppe, hvor folk fortalte mig, at jeg ikke var god nok. Andre ville have sagt til mig, at det er flot, at jeg har spist mere, og at jeg er god nok, som jeg er. Men det var bedre, troede jeg, at få at vide, at jeg burde tabe mig og var grim og klam. Så mistede jeg appetitten og løb en tur,« fortæller Jennifer, der i dag er 19 år.

Fænomenet kaldes for digital selvskade, og Jennifer er ikke den eneste, der har bedt om at blive mobbet af andre på nettet.

Landsforeningen mod Spiseforstyrrelser og Selvskade (LMS) samt Cyberhus, der er en online chatrådgivning for børn og unge, hører i stigende grad om unge, der benytter sig af digital selvskade.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat