Se enkelt indlæg
Gammel 28-04-2021, 14:22   #47
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.735
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nadja, held og lykke på turen

https://livsstil.tv2.dk/2021-04-28-h...DZGNVKAFk73epU

For et år siden delte Nadja Engsig sin historie om at veje 170 kilo. Siden har hun taget et valg om at tabe sig, men vejen dertil har været svær.
Nadja Engsig smilede til kameraet. Iført en ny kjole, håret sat og med hænderne placeret ved hoften, så hun glad ud den dag i juli 2020. Men teksten til Instagrambilledet var mere alvorlig.
Billedet viste hele Nadja Engsigs krop, der nærmede sig en vægt på 180 kilo. Og indeni kunne hun mærke, at det var et spørgsmål om tid, før kroppens system ville stå af.
"Når jeg tager tøj på om morgenen, bliver jeg voldsomt forpustet og skal helst sidde 1-2 minutter bagefter," skrev hun først. Og flere linjer kom til.

"Jeg har svært ved at kramme de mennesker, der betyder noget for mig. Min krop er i vejen".
Derfor havde Nadja Engsig taget en beslutning, som hun var klar til at dele med sin følgere.
Hun ville opereres. For at tabe sig.

Idet Nadja Engsig trykkede "del" på Instagramopslaget, mærkede hun en sitrende følelse i kroppen. En følelse af at tage magten over sin krop tilbage.

Få timer efter kunne hun dog se, at flere og flere af hendes ellers faste følgere forsvandt fra hendes profil. Pludselig fulgte de hende bare ikke længere.

Tvangsoverspisning

BED står for Binge Eating Disorder – også kaldet tvangsoverspisning.

Spiseforstyrrelsen kendetegnes ved, at personer indtager meget store mængder mad på meget kort tid og har en følelse af at miste kontrollen.

Mennesker med BED beskriver ofte spisningen som et slags frirum, hvor svære tanker og følelser dulmes.

Det anslås, at over 40.000 danskere lider af tvangsoverspisning. Det gør den til den hyppigste spiseforstyrrelse sammenlignet med anoreksi og bulimi.
BED er ofte forbundet med overvægt. En tredjedel af personer med BED er dog normalvægtige.

Held og lykke på vejen, Nadja


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat