Se enkelt indlæg
Gammel 09-03-2021, 13:12   #44
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Dina Amlund: Sundhedsstyrelsen forringer tykke menneskers liv og sundhed

https://pov.international/dina-amlun...Hx3wkkUxc3l4rM

TYKOFOBI // KOMMENTAR – Sundhedsstyrelsen holder fast i forældede og forfejlede antagelser om sundhed og kropsstørrelse, der fastholder stigmatisering og endog højere dødelighed blandt tykke mennesker. I er nødt til at lytte til dem, der forsker i vægtudvikling, dem, der arbejder med vægtneutral sundhed, og dem, der kæmper for ligeværd og ligestilling for tykke mennesker, skriver Dina Amlund.

Sundhedsstyrelsen skal passe på borgernes sundhed. Når det kommer til tykke borgere, er der dog desværre ikke så meget at takke for.

Gang på gang forringer I tykke menneskers liv og sundhed, fordi I holder fast i forældede og forfejlede antagelser om sundhed og kropsstørrelse. I har lige nu gang i nye tiltag, som skal eliminere tykhed. I fastholder drømmen om en fremtid uden tykke mennesker. Men det er på tide, at Sundhedsstyrelsen vågner op!

Kære Sundhedsstyrelsen, jeg forstår godt, at I synes, det er svært at tale om – I er nemlig ikke særlig gode til det. Derfor vil jeg introducere det mest basale i neutralt sprog om tykhed:

Tyk er et neutralt tillægsord. Det beskriver tykke kroppe bedre end andre ord som f.eks. stor, større, kraftigt bygget, voluminøs og hvad man ellers har fundet på, fordi man er bange for ordet tyk. Tyk er kun et dårligt ord, hvis man synes, det er dårligt at være tyk. Og det synes I jo tydeligvis, og det mener jeg, at I skal genoverveje.

Tykhed er et neutralt navneord. Det er et nødvendigt ord, fordi navneordene fedme og overvægt ligesom tillægsordene fed og overvægtig er sygeliggørende og stigmatiserende. Mange tror, at overvægt og overvægtig er de mest høflige ord. Men overvægt er en social konstruktion, som står i modsætning til normalvægt. Det er ikke gavnligt for tykke mennesker at blive placeret udenfor normen og kategoriseret som unormal.

Tykfobi er navnet på den struktur i samfundet, som placerer tykke mennesker langt nede i hierarkiet og udenfor normen. Tykfobi er også navnet på den strukturelle modstand og diskrimination, som tykke mennesker oplever. Det kan være når fremmede folk råber ad tykke mennesker på gaden. Eller når Sundhedsstyrelsen laver tiltag, som skal sende tykke mennesker i vægtreduceringsprogrammer.

I de opslag, som I har betalt for at rigtig mange danskere kommer til at se, skriver I, at I er bekymrede for tykke menneskers livkvalitet, stress og sygdomme. Og at I ønsker det, som er bedst for den enkelte. Jeg har svært ved at se, at I går op i tykke menneskers ve og vel – det ser mest ud som om I helst bare vil have tykke mennesker til at forsvinde.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat