Se enkelt indlæg
Gammel 31-08-2016, 09:13   #10
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
"Så nu skal både kontanthjælpsmodtagere, selvstændige og andre, der ikke allerede er med i en obligatorisk arbejdsmarkedspension, tvinges til at spare mindst to procent af deres løn op.

»Det er en ordning, der starter i 2018 med en meget blød indfasning, stigende med en kvart procent årligt til to procent,« forklarer Neergaard."

Jeg får 10968 kr før skat. Mon det er før eller efter ATP? Vi prøver før. Så er 2% i mit tilfælde 219,36 kr før skat.
Så mine 8310 kr efter skat, ville blive til 8171 kr efter skat når det er fuldt indført (hvis jeg ikke er kommet i fleksjob inden).

Satserne stiger selvfølgelig lidt årligt. Men tænkte at nogen tal i praksis kunne være rart, så der er en størrelsesorden at forholde sig til.

For mig ville det heldigvis ikke gøre så ondt, fordi jeg er absurd heldig, at have virkelig lave boligudgifter.

Men hvis nu jeg var på lav sats stadigvæk.
7069 kr før skat (bruger igen egen trækprocent og personfradrag).
Uden "pension" ville jeg få 5913 kr efter skat
Med 2% pension ville jeg få 5.825 kr efter skat.

De 100 kr kan godt ramme ret hårdt i det budget. Da jeg var på den sats, havde jeg 1300 kr om måneden til mad, og 200-300 kr til diverse/tøj/alt der ikke er faste udgifter.

Så 2% lyder ikke af meget, men det kan det bestemt være i praksis

Men ehm, har nu set mange udtrykke bekymring om en ting:

" § 1. Kommunen ser i en sammenhængende periode på 6 måneder (karensperioden) bort fra formue i form af kapitalpensioner, aldersopsparing, anden opsparing, der er beregnet til fratræden fra arbejdsmarkedet, og livsforsikringer m.v. med tilbagekøbsret. Tidspunktet regnes fra ansøgningen om hjælp efter lovens § 11.

Stk. 2. Karensperioden afbrydes, hvis der i en måned ikke udbetales integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, og udbetalingen af integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp herefter genoptages som følge af, at der foreligger en ny ændring af ansøgerens forhold. Genoptages integrationsydelsen, uddannelseshjælpen eller kontanthjælpen, uden at der foreligger en ændring af ansøgerens forhold, er den sammenhængende periode ikke afbrudt, men den periode, hvori der ikke er udbetalt integrationsydelse, uddannelseshjælp eller kontanthjælp, medregnes ikke ved opgørelsen af karensperioden.

§ 2. Kommunen ser efter udløbet af karensperioden bort fra formue i form af kapitalpension m.v., jf. § 1, stk. 1, som ikke overstiger 50.000 kr., for ægtefæller 100.000 kr., før afgifter efter pensionsbeskatningsloven samt gebyrer o.l. "

http://www.socialjura.dk/content-sto...-af-1512-2015/

Så gad vide om denne tvungne pensionsopsparing kan udbetales før tid, og derved ses som formue?
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat