Se enkelt indlæg
Gammel 14-06-2014, 17:04   #13
yoku
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 10-09 2013
Indlæg: 51
Styrke: 11
yoku er ny på vejen
Sikke en optagelse på K10. Den post skulle have været fæstnet som den første emne på forummet.

Jeg orker ikke at uddybe indholdet på det tidspunkt men den forlængelse kan give et perspektiv over emnet.
BDS eller Bodily Distress Syndrom er ifølge US National Library of Medicine National Institutes of Health http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23171754
en dansk opfindelse. Jeg har læst publikationen og kan ikke blive enig med migselv, hvor meget det drejer sig om sundhed og / eller økonomi.

Mange er på selvforsøgelse som kronisk syg i mange år inden de får en afklaring. Der er mange som kommer i den grupper efter at miste sygedagpenge eller andet form for indtægt.

Resultaterne viser, ifølge http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23272987 at BDS terapi kan forhindre førtidspension og det kan have en potentiel til at reducere samfundsmæssige omkostninger.

BDS lige som navnet siger : kommer fra eng. ord body = krop, bodily =vedrører eller være en del af det menneskelige legeme
distress=lidelse
syndrome=en samling af tegn og symptomer, der er observeret i, og karakteristisk for en enkelt betingelse.
Hvrodan kan man opfinde en syndrome som indholder mange andre syndrome og faktiske/ klare/ sygdomme?
Den artiklen har udløst en mental gnist i mit hoved.

Ned på siden, findes der 2 comments. Det er dem som skal læses omhyggeligt. Efter 12 uger og 15 måneder terapi, 1 gruppe ser stort set uændret - hvis tallene er korrekte- de selvforsøgende.

I alt 59 BDSer i terapi over 12 uger og 15 måneder:
Startet: Selvforsøgende (SF): 19 Arbejdsløse: 6. Sygedagpenge: 21 Fleks: 9 FP: 4

Opfølgning: Selvforsøgende: 17 Arbejdsløse: 9 Sygedagpenge: 2 Fleks: FP: 15

Dvs. SF uændret mens flere går ud fra sygedagpenge til FP. Der er noget galt. Siden hvornår er FP antallet stiget?
Pulsen på K10 er at de fleste mister sygedagpenge og bliver SFer i minimum 12 uger/ 15 måneder og at mange er SFer fra starten.
Det er noget som ikke hænger sammen eller jeg misforstår.
yoku er ikke logget ind   Besvar med citat