Se enkelt indlæg
Gammel 24-11-2015, 22:50   #1
ncc1971
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-11 2015
Indlæg: 7
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
ncc1971 er ny på vejen
Hjælp - sygedagepengestop

Hej

Jeg skriver på vegne af min veninde som har modtaget et brev fra kommunen hvori de varsler et sygedagspengestop.

Sagen forløb i korte træk:
1. Opsagt grundet for meget sygefravær
2. Sygedagspenge begrundet i rygsmerter samt stress
3. Lægeskøn fra egen læge
4. Lægeskøn fra kommunens læge
5. Lægeskøn fra speciellæge efter ønske fra kommunens læge
6. Lægeskøn fra kommunens læge

Alle tre læger vurdere at der er en ”væsentlig funktionsnedsættelse” grundet kroniske lændesmerter samt at der er fysiske skånebehov med nedsat fysisk belastning samt psykiske skånebehov med nedsat stressniveau.

I brevet modtaget fra Jobcentret er vurderingen følgende:
”Jobcentrets vurdering er, at der er tale om en stationær tilstand. Du vurderes ikke at være i målgruppen for revalidering, flexjob eller førtidspension. Vurderingen er, at du kan stille dig til rådighed for det ordinære arbejdsmarked, med skånebehov for fysiske belastende arbejdsopgaver. Dette kunne f.eks være ansættelse i børnehave, fritidshjem, ansættelse med lettere serviceopgaver, letter mantagearbejde, callcentermedarbejder eller lignende”

Brevet fra jobcentreret er fejlbehæftet. Blandt andet skriver de at min veninde lider af hypermobilitet, men det er hypermobilitetssyndrom og der er undladt vigtige dele af konklusionen fra kommunelægen.

Samtalen med kommunen var præget af, at de vurderet den stationære tilstand til at være over 50%, men ikke på hvilke grundlag denne vurdering var foretaget på og dette er ikke nævnt i brevet fra jobcentret eller i nogle af lægeskønnene. På spørgsmålet hvordan man kan stille sig til rådighed for arbejdsmarkedet med skånebehov var svaret en vejledning i §56 og ellers måtte man jo bare søge kontanthjælp.

Min veninde er berettet til dagpenge, men for at komme på dagpenge skal man være til rådighed 37 timer.

Efter mit bedste skøn er kommunen gået i mod 3 lægers skøn og vurderet ud fra nogle kriterier som de ikke oplyser om.

Mit spørgsmål er nu:
Hvad skal vi gøre?

VI har fået 5 dage til at komme kommentar inden den endelig afgørelse.

Med venlig hilsen
NCC1971
ncc1971 er ikke logget ind   Besvar med citat