Se enkelt indlæg
Gammel 18-05-2021, 13:53   #196
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.678
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Efter Facebook-overvågning: Pensionsselskab stopper udbetalinger til smerteplaget kvi

https://fagbladet3f.dk/artikel/pensi...YbHo8D_u8piZjg

Velliv udspionerede på Facebook og Instagram smerteplaget kvindes løbeture, og selskabet besluttede at stoppe udbetalinger, inden hun fik lov at forklare sig.

Den 43-årige Mia Bergholz har mistet en månedlig indtægt på lidt over 18.000 kroner. Pensionsselskabet Velliv har nemlig stoppet udbetalingerne til hende for følgerne af en trafikulykke for 15 år siden. Velliv mener, at hun har løjet sig mere syg, end hun i virkeligheden er.

Det sker, efter at pensionsselskabet har udspioneret hendes Facebook og hendes motionsklubs Facebook-profil. De har også studeret Instagram. Alle steder har de fundet billeder af hende under løbetræning.

I januar i år fik Mia Bergholz pludselig en opringning og et brev fra Velliv om, at nu holdt de op med at betale. Det havde de besluttet, inden hun fik lejlighed til at kommentere billederne og rette eventuelle misforståelser og fejl.

Dermed har Velliv forbrudt sig mod forsikrings- og pensionsbranchens egne retningslinjer om efterforskning for eksempel på internettet. Branchens kodeks siger, at kunderne skal have lov til at komme med deres forklaringer, inden selskabet lægger sig fast på, hvad der skal ske i sagen.

- De har dømt hende, inden de har talt med hende, siger advokat Svend Aage Helsinghoff, som hjælper Mia Bergholz med sagen.

Sådan kom hun til skade
Mia Bergholz blev påkørt bagfra i sin bil på vej hjem fra arbejde. Hun var dækket via sit arbejde af en pensionsordning med tilknyttede forsikringer for tab af erhvervsevne.

Efter uheldet blev hun ramt af mange smerter, og de fortsætter stadig. Hun er i fleksjob.

Men Mia Bergholz har forsøgt at holde sig i gang med blandt andet motion. Det gør hende glad, når hun kommer hjem fra sin sociale løbeklub.

- Velliv har bidt mærke i, at jeg har deltaget i løb på 10 kilometer. Men de har ikke set, at det tager mig halvanden time. Det er tæt på gåtempo, fortæller Mia Bergholz.

Hun har også deltaget i halvmaraton. Det tager hende tre og en halv time. Raske kvinder i hendes alder kan snildt løbe turen på to timer.

- Det kunne jeg have forklaret Velliv, hvis de havde givet mig chancen for at kommentere, inden de traf beslutning om, at de ville stoppe udbetalingerne.

Dømt på forhånd
Mia Bergholz blev ringet op af Velliv 6. januar. Brevet fra selskabet er dateret 7. januar. Hun modtog det 14. januar.

I brevet skriver Vellivs advokat, at “på det foreliggende grundlag agter Velliv at stoppe … udbetalingen ved nedsat erhvervsevne.” Hun får dog en uge til at komme med sine kommentarer.

- Jeg skyndte mig at give forklaringer, men de var ligeglade. De havde besluttet sig, inden de kontaktede mig, siger Mia Bergholz.

Kort frist til kommentarer
Velliv gav hende kun cirka en uge til at komme med kommentarer. Mia Bergholz fik den korte frist, efter at pensionsselskabet i over et halvt år havde efterforsket hendes motionsaktiviteter.

Dermed bringer Velliv sig på kant med et andet punkt i branchens retningslinjer. De siger, at “kunden bør altid indrømmes rimelig tid til at komme med sine svar.”

Erhvervsminister Simon Kollerup forbereder i øjeblikket bindende regler for forsikrings- og pensionsselskabers efterforskning. Ifølge dem skal kunderne have mindst fire uger til at kommentere, hvad selskabet mener at have opdaget.

Overraskelsesangreb
Advokat Svend Aage Helsinghoff tror, at selskaberne har en taktik om et overraskelsesangreb på de syge kunder.

- De skriver et langt brev til dem og sender en masse billeder eller andet. Folk er i chok, og de får kun kort tid til at svare. Derfor lykkes selskabernes taktik nok somme tider. Folk giver op, siger Svend Aage Helsinghof.

Han tilføjer, at en uges svarfrist er helt uhørt, hvis kunden skal have fat i sin fagforening eller en advokat.

- Branchens kodeks er vattet. Der står også i den, at selskabet skal orientere kunden, når de har afsluttet undersøgelser. Det skal de også gøre, hvis overvågningen har ført til, at det ikke får konsekvenser for kunden. Men mine kollegaer og jeg har aldrig hørt om, at nogen har fået et brev, hvor et selskab skriver, at vi har efterforsket dig, men vi har intet mistænkeligt fundet.

Klage til ankenævn
Mia Bergholz har nu klaget til Ankenævnet for Forsikring over Vellivs afgørelse. Hun venter, at der kan gå et år, før nævnet afgør, om hun skal have sine udbetalinger tilbage.

Velliv ønsker ikke at kommentere, om de har overtrådt branchens egne regler. Det sker med henvisning til, at ankenævnet er i gang med behandle klagen.

Mia Bergholz har på Vellivs hjemmeside læst, at selskabet råder folk til at være fysisk aktive og komme ud i naturen.
https://www.velliv.dk/dk/privat/sund...sisk-aktivitet

- Det er lige præcis, hvad jeg har gjort. Og så bruger de min motion til at stoppe min udbetaling. Det er helt urimeligt, synes Mia Bergholz, der bor i Vamdrup.

LÆS OGSÅ
Minister sætter grænser for overvågning af syge borgere
Feriebilleder brugt til at stoppe erstatning
Brug for mere kontrol af forsikringsselskaber


Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 18-05-2021 kl. 13:59.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat