Se enkelt indlæg
Gammel 05-05-2021, 14:34   #48
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kommune ansatte læge til at undersøge ledige på jobcenter

Kære raske familier.

Arbejdsløse er i første omgang ikke Jeres problem.

Men skæbnen kan være hård.

Fyldt med ulovligheder, som kan tynge alle familier i knæ, hvis ikke I kender lidt til forholdende.


https://www.avisen.dk/top-ulovligt-l...ce_473518.aspx

Københavns beskæftigelsesborgmester Mia Nyegaard kalder det "dybt ulovligt", at læge undersøger syge på jobcenter.

Jobcentrets fornemmeste opgave er at få arbejdsløse borgere tilbage i arbejde.
Hidtil har midler som praktik, kurser i cv-skrivning og andre tiltag forsøgt at hjælpe borgerne tilbage til arbejdsmarkedet.

Men på jobcentret på Lærkevej i Københavns Nordvestkvarter har kommunen taget drastiske metoder i brug for at få borgerne i arbejde. Det skriver TV2 Lorry.
Her er borgerne blevet tilbudt en samtale med en læge og efterfølgende undersøgelse for at fastlægge i hvilket omfang borgeren kan arbejde.
Det fremgår af en orientering til Beskæftigelses- og Integrationsudvalget fra 24. november, som TV 2 Lorry er i besiddelse af.

Her står der, at Borgerrådgiveren allerede i slutningen af oktober advarede kommunen om forholdet på baggrund af en kommentar på netmediet Avisen.dk, hvor der blandt andet står, at "borgerne risikerer at blive underlagt lægeundersøgelse i et baglokale på samme matrikel." Læs artiklen her.

I samme orientering fremgår det, at Københavns Kommune hyrede en privat lægevirksomhed i forbindelse med implementeringen af en politisk aftale om "en særlig indsats til førtidspension og fleksjob".
Ved flere lejligheder har læge-firmaet "foretaget fysiske lægeundersøgelser i jobcentret", skriver forvaltningen.


https://www.ft.dk/samling/20171/almd...xqiTYMAzPHICLc

IndledningSamrådet i dag handler om en praksis med læge-undersøgelser på Jobcenter Lærkevej i Køben-havn.Samrådet er som bekendt et fælles samråd, hvorbåde sundhedsministeren og jeg er indkaldt.Vi har aftalt, at jeg starter med at besvare spørgs-mål AB, og herefter besvarer sundhedsministerenspørgsmål AC

Til besvarelsen af spørgsmål AB anmodede jeg ijanuar Københavns Kommune om en redegørelseom sagen.Udover redegørelsen og en række andre dokumen-ter fra Københavns Kommune, har jeg uopfordretmodtaget redegørelser fra Empano Aps og Med-koncept, der har været involveret som henholdsvisaftalepart og underleverandør.

Redegørelserne harjeg oversendt til Beskæftigelsesudvalget den 9. fe-bruar.Dokumenterne viser, at kommunen selv orientere-de Ankestyrelsen, og at Styrelsen for Patientsik-kerhed havde henvendt sig til kommunen om sa-gen. Det var baggrunden for, at vi måtte udskydesamrådet.Som I også har kunnet læse af brevet fra Ankesty-relsen, har styrelsen vurderet, at der ikke vargrundlag for at rejse en tilsynssag.

Det skal ses ilyset af, at Københavns Kommune selv havdestoppet praksissen med lægeundersøgelserne, og atder ikke længere var tale om en mulig ulovlighed.Og når tilsynsmyndigheden på området ikke harfundet anledning til at rejse en tilsynssag, menerjeg ikke, at der er grundlag for, at jeg foretagermig yderligere over for Københavns Kommune.


1906484_0001.pngTALE14-05-2018Tale til brug for samråd om lægeundersøgelser i Kø-benhavns Kommune den 23. maj 2018J.nr. 2018 - 364CAPUlrik Nørgaard RønsboSamrådsspørgsmål ABIdet henvises til artikel i avisen.dk den 29. november 2017:

”"Dybt ulovligt":Kommune ansatte læge til at undersøge ledige på jobcenter” bedes ministerenredegøre for sin holdning til, at Københavns Kommune har hyret en privatlægevirksomhed, der angiveligt har taget syge og handicappede borgere, der møder op på jobcentret ud til en form for tvangsmæssig undersøgelser på jobcentret med henblik på at afklare, i hvilket omfang borgeren kan arbejde.

Ministeren bedes i denne forbindelse redegøre for følgende–Om han finder den i artiklen beskrevne praksis etisk forsvarlig?–Om ministeren er enig med den nye beskæftigelses- og integrationsborgmesteri Københavns Kommune Mia Nygaard i, at den i artiklen beskrevnepraksis er ”under al kritik” og at den er ulovlig?–Er den ulovlige praksis etableret med midler fra øremærkede statslige tilskudsom f.eks. ”Afklaring og bedre hjælp til kontanthjælpsmodtagere på langvarig offentlig forsørgelse -flere skal med” fra satspuljerne 2017?–Om det er ministeriets vurdering, at andre kommuner har/har haft en lignendepraksis og om ministeriet vil igangsætte opfølgning på baggrund afde ulovlige sager fra København?–Hvilke initiativer ministeren vil tage med henblik på at sikre, at den beskrevnepraksis ikke finder sted i andre kommuner?

Indledning

Samrådet i dag handler om en praksis med læge-undersøgelser på Jobcenter Lærkevej i Køben-havn.Samrådet er som bekendt et fælles samråd, hvorbåde sundhedsministeren og jeg er indkaldt.Vi har aftalt, at jeg starter med at besvare spørgs-mål AB, og herefter besvarer sundhedsministerenspørgsmål AC. Til besvarelsen af spørgsmål AB anmodede jeg ijanuar Københavns Kommune om en redegørelseom sagen.Udover redegørelsen og en række andre dokumen-ter fra Københavns Kommune, har jeg uopfordretmodtaget redegørelser fra Empano Aps og Med-koncept, der har været involveret som henholdsvisaftalepart og underleverandør. Redegørelserne har jeg oversendt til Beskæftigelsesudvalget den 9. februar. Dokumenterne viser, at kommunen selv orientere-de Ankestyrelsen, og at Styrelsen for Patientsikkerhed havde henvendt sig til kommunen om sa-gen.

Det var baggrunden for, at vi måtte udskydesamrådet.Som I også har kunnet læse af brevet fra Ankesty-relsen, har styrelsen vurderet, at der ikke vargrundlag for at rejse en tilsynssag. Det skal ses ilyset af, at Københavns Kommune selv havdestoppet praksissen med lægeundersøgelserne, og atder ikke længere var tale om en mulig ulovlighed.Og når tilsynsmyndigheden på området ikke harfundet anledning til at rejse en tilsynssag, menerjeg ikke, at der er grundlag for, at jeg foretagermig yderligere over for Københavns Kommune.2 Sundhedsministeren vil om lidt redegøre for afgø-relsen fra Styrelsen for Patientsikkerhed.

Der må ikke være nogen tvivl om, at jeg ønskermest mulig åbenhed om denne sag.Det allervigtigste i mine øjne er, at KøbenhavnsKommune har erkendt, at deres praksis med læge-undersøgelser på Jobcenter Lærkevej var ulovlig,og at de meget hurtigt fik stoppet deres praksismed lægeundersøgelser.Gældende ret for brug af sundhedsfagligrådgivning

Det leder mig videre til at redegøre for gældendelovgivning–og hvad rammerne er for kommuner-nes brug af sundhedsfaglig rådgivning og vurde-ring på beskæftigelsesområdet.Med reformen af førtidspension og fleksjob blevder fra den 1. juli 2013 etableret en ny samar-bejdsmodel mellem kommuner og regioner omsundhedsfaglig rådgivning og vurdering.

Der blev fastsat regler om, at kommuner i sager,der skal behandles i rehabiliteringsteamet, alenekan benytte sundhedsfaglig rådgivning fra ensundhedskoordinator fra regionens kliniske funkti-on


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat