Se enkelt indlæg
Gammel 25-04-2021, 17:42   #193
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Mia blev overvåget på Facebook af sit forsikringsselskab: Nu risikerer hun at skulle

Mia blev overvåget på Facebook af sit forsikringsselskab: Nu risikerer hun at skulle betale 870.000 kroner tilbage

https://www.facebook.com/kenneth.ped...eric&ref=notif

https://fyens.dk/artikel/fleksjobber...5HaKja0XxSFlyk

Efter en undersøgelse, der involverede overvågning på de sociale medier, har pensions- og forsikringsselskabet Velliv valgt at ophæve 43-årige Mia Bergholzs forsikring for tabt erhvervsevne. Dermed har hun mistet 18.000 kroner før skat i måneden og risikerer samtidig at blive mødt af et tilbagebetalingskrav på cirka 870.000 kroner.

Ødis: I 14 år har 43-årige Mia Bergholz fra Ødis ved Kolding fået udbetalt penge for tabt erhvervsevne fra pensions- og forsikringsselskabet Velliv, efter at hun i 2005 var involveret i et biluheld, der blandt andet resulterede i piskesmæld og blivende mén som smerter i ryg og nakke samt hukommelses- og koncentrationsbesvær.

Det er dog slut nu, selv om forsikringen egentlig skulle dække frem til 2042. I januar måned modtog Mia Bergholz nemlig et brev fra Velliv med beskeden om, at forsikringsselskabet har overvåget hende på de sociale medier, primært Facebook og Instagram, og at man derfor agtede at stoppe hendes udbetalinger.
Ifølge Velliv er deres "fund" fra de sociale medier ikke i overensstemmelse med det sygdomsbillede, Mia Bergholz løbende har oplyst. Mia Bergholz fik efterfølgende mulighed for at komme med sine kommentarer, men her vurderede Velliv ikke, at der var grundlag for at ændre i afgørelsen, og hendes forsikring er derfor nu ophævet og udbetalingerne stoppet.

For Mia Bergholz, der arbejder i et fleksjob 12 timer om ugen, betyder det, at hun nu har mistet 18.000 kroner før skat i sin månedlige indkomst. Samtidig tager Velliv i brevet forbehold for på et senere tidspunkt at kræve, at Mia Bergholz som minimum skal betale de forsikringsydelser tilbage, som hun har modtaget siden 2017. Det svarer til cirka 870.000 kroner.

- Jeg ved ikke, hvordan jeg på nogen måde skal klare det. Økonomisk eller mentalt. Det, der rammer mig allermest, er nok, at de i bund og grund kalder mig for en svindler og en løgner, siger Mia Bergholz, der har givet JydskeVestkysten indsigt i sagens dokumenter.
Hun har nu valgt at klage over afgørelsen til Ankenævnet for Forsikringer. Skulle afgørelsen ikke falde ud til hendes fordel, er hun herefter indstillet på at tage sagen videre i retssystemet.

Billeder fra løb og fitness

I brevet fra Velliv fremgår det, at de omtalte "fund" fra overvågningen alle handler om, at Mia Bergholz siden 2017 har dyrket motion, primært ved løbetræning og i fitnesscenter. Noget som hun af flere sundhedsfaglige personer faktisk er blevet anbefalet.

Velliv mener dog ikke, at hendes aktivitetsniveau er foreneligt med at have de smerter og begrænsninger, som hun har angivet at have i de skemaer, hun gentagne gange har fået tilsendt af forsikringsselskabet.

Blandt andet henviser Velliv til på de sociale medier at have fundet billeder og videoer af hende fra løbetræning og fra et fitnesscenter, ligesom de også angiver at have billeder af hende fra flere sociale arrangementer.
Ifølge Mia Bergholz svarer det liv, som fremstår på de sociale medier, dog ikke til det, hun reelt har levet. Hun mener derfor heller ikke, at det er retvisende, at Velliv bruger det som "beviser".

- For det første er deres "beviser" mest af alt opslag, som jeg ikke selv har lagt op, men som jeg er tagget i. Her kan man ikke se, hverken hvor langt eller hvor hurtigt, jeg har løbet. Samtidig er det, man fremstiller på de sociale medier, jo ofte glansbilledet. Sådan har det i hvert fald været for mig. Jeg har brugt det som et positivt sted, hvor jeg kunne slippe alt det negative. Velliv, og alle andre, kan jo ikke af mine opslag se, at jeg efter en løbetur ligger udmattet på sofaen i fem timer. De kan ikke se, at jeg har brugt 40 minutter på fem kilometer, siger hun.
Ifølge Mia Bergholz er flere "anklager" fra Velliv desuden ikke sande.

Det drejer sig for eksempel om, at hun skulle have deltaget i en holdtræning i et fitnesscenter på en dag, hvor hun slet ikke var i fitnesscentret. Det er sidenhen også blevet bekræftet af det pågældende fitnesscenter.

Sagen kort

I 2002 tegner Mia Bergholz en forsikring hos Velliv, hvor hun også har pensionsordning. Mia Bergholz er på daværende tidspunkt ansat som skadebehandler ved Tryg Forsikring.

Forsikringen dækker, hvis erhvervsevnen nedsættes med 50 % eller mere på grund af sygdom eller ulykkestilfælde. Den dækker op til 75 procent af den tidligere løn.

Den 1. juni 2005 er Mia Bergholz involveret i et trafikuheld, hvor hun påkøres af en bagfrakommende bil med cirka 60 kilometer i timen. Hun sygemeldes efterfølgende fra sit arbejde, hvor hun opsiges fra den 31. december 2006. Hun anmoder herefter om udbetaling for tabt erhvervsevne, som træder i kraft fra januar 2007.

I 2007 vurderer en overlæge og speciallæge i ortopædkirurgi, at der ikke umiddelbart er mulighed for at forbedre Mia Bergholz erhvervsevne. Lægen konkluderer, at Mia Bergholz har varige mén som følge af ulykken, herunder smerter, hukommelses- og koncentrationsbesvær. Hun er efterfølgende vurderet af flere andre læger, der er nået til samme konklusion.

I 2008 bliver hun tilkendt fleksjob. Hun har siden arbejdet i fleksjob mellem 7 og 15 timer om ugen.

I 2020 anmoder Velliv om, at Mia Bergholz endnu engang skal vurderes af en speciallæge. Lægen vurderer her, at der ikke kan forventes hverken bedring eller forværring, og at en arbejdsuge på 12 timer virker passende.
I et brev dateret til den 7. januar 2021 meddeler Velliv, at de agter at opsige hendes forsikring og stoppe udbetalingen. Mia Bergholz får indtil den 24. januar

2021 til at komme med sine kommentarer. Hun får en advokat på sagen, der indsender kommentarer i slut februar. Det ændrer dog ikke ved Vellivs opfattelse af sagen.

Udbetalingen stopper den 1. marts 2021.


Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat