Se enkelt indlæg
Gammel 17-08-2009, 19:16   #25
Patch
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-06 2009
Indlæg: 9
Styrke: 0
Patch er ny på vejen
Hej

Til Pinballs.

Den metode du beskriver til at beregne erhvervsevnetab har jeg aldrig hørt om før. Hvor har du det fra?

Min erstatning bliver søgt udfra ti-årsønnen, dvs 10 gange min årsløn ved ulykken.

Mit erhverveevnetab, samt den søgte erstatning er:

Den årsløn jeg havde det sidste år før ulykken (550.000kr * 10 = 5.500.000)
Deraf bliver der fratrukket 1% af besløbet for hvert år jeg var ældre end 29 på ulykkestidspunktet. Jeg var 38 år, dvs der bliver fratrukket 9% fra "ti-årslønnen", dvs. 495.000kr. Erhvervsevnetabet bliver så beregnet udfra det antal timer jeg efterfølgende kan arbejde ifølge min arbejdsprøvning (18 timer) dvs mit erhvervsevntab er ca. 50 % og deraf skulle min erstatning beløbe sig til ca. 2.500.000.
Metoden til beregningen er udleveret af mit forsikringsselskab og bekræftet af Whiplashforeningen.dk´s advokater.
(at de så efterfølgende reducerer de 50% til 25% pga konkurrende lidelser - håber jeg at kunne gøre noget ved)
Der findes et øvre loft for erhvervsevnetabs-erstatningen og jeg mener at det pt er 7.100.000 kr.

Der verserer godt nok lige nu rygter om at forsikringsselskaberne forsøger at reducere erstatningen ved se på det beløb den ulykkesramte kan tjene ved fleksjob og reducere tilsvarende - men som skrevet er det kun rygter.

Til Trold.

Jeg har også slået Whiplash op i diverse netbaserede opslagsværker og der er det 50/50 om Whiplash kun repræsenterer skadesmekanismen.
Jeg har levet 1/2 af mit liv i England og via mit netværk derovre blev jeg anbefalet at slå ordet op i "The Concise Oxford Dictionary" - oversat: Den Præcise Oxford Ordbog - hvilket jeg gjorde og der står at Whiplash er skadesmekanismen og Whiplash Injury er skaden. (Det er altså ikke for at være flueknipper)

Jeg har været sammen med Lars Uhrenholdt flere gange og han præciserer at Whiplash er skadesmekanismen og Whiplash forårsaget skade beskriver at skaden er opstået ved pågældende skadesmekanisme.

Jeg ved også at både Whiplashforeningen.dk, PTU.dk, RTP.se og LFN.no alle arbejder med problemstillingen omkring ovenstående.

Jeg er af den overbevisning at der skal være konsensus mht hvad man kalder skaden. Ordet piskesmæld har haft så megen dårlig omtale - at mange læger betegner det som en joke når folk siger de har piskesmæld.

uha det blev en lang og kringlet smøre og jeg håber ikke jeg har trådt nogen over tæerne - og hvis jeg har, så var det ikke meningen.

god dag til alle
Patch er ikke logget ind   Besvar med citat