Se enkelt indlæg
Gammel 18-02-2009, 19:41   #27
Tante Ana
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-07 2008
Indlæg: 468
Styrke: 16
Tante Ana er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af buster Se meddelelser
jeg ville rigtig gerne deltage men desværre er økonomien ikke til det, øv.
Hej Buster

Jeg vil gerne sponsorere turen til høringen, hvis du gider skrive et referat.

Citat:
Oprindeligt indsendt af lyslys Se meddelelser
Er der ikke en af Jer, som har lyst til at undersøge hvilke borgerlige rettigheder man mistede i gamle dage, da det hed "fattighjælp"?
Da tror jeg også man mistede sin valgret, men det kunne være interessant at sammenligne.
kh Jytte
Folkestyrets forsørgelsesret!

1849-grundloven:

”den som ikke ved sit Arbeide selv kan ernære sig og sine, og hvis Forsørgelse ikke paahviler nogen anden, er berettiget til at erholde Hjælp af det Offentlige, dog mod at underkaste sig de Forpligtelser, som Lovene herom paabyder”.

Modtagelse af fattighjælp medførte tab af borgerrettigheder
1. Stemmeret.
2. Ret til frit at indgå ægteskab.
3. Forældremyndighed
4. Ret til flytte fra en kommune til en anden.

Statens motiv var afskrækkelse. Liberalismens credo: En fri borger modtager ikke statshjælp.


Kilde...

Men, men, meeen... i Grundloven af 5. juni 1953 står der faktisk ordret følgende:

Kapitel IV, § 29, stk. 1:

Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk indfødsret, fast bopæl i riget og har nået den i stk. 2 omhandlede valgretsalder, medmindre vedkommende er umyndiggjort. Det bestemmes ved lov, i hvilket omfang straf og understøttelse, der i lovgivningen betragtes som fattighjælp, medfører tab af valgret.


Hmm.... så vidt jeg kan se, er dette paragraf altså IKKE annulleret, hvilket betyder de facto at "man" kan, med Grundloven i ryggen, reelt foretage en fratagelse af valgretten alle dem, der på en eller anden måde er modtagere af økonomiske midler fra de offentlige kasser... Sikken redelighed, hva`?

Kilde...

Sidst redigeret af Tante Ana; 18-02-2009 kl. 19:51.
Tante Ana er ikke logget ind   Besvar med citat