Se enkelt indlæg
Gammel 29-10-2020, 19:46   #203
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
En familie fra Facebook...............

Menneskesynet bag Term-modellen, offentlig gruppe.

https://www.facebook.com/groups/1541703479436333

Kære gruppe

Jeg har i snart mange år været med her, i afsæt af min kones lange uforklarlige sygdomsforløb. Om jeg nu må dele denne personlige oplevelse her eller ej, ved jeg ikke, men jeg vover pelsen.

Min kone er i flere omgange blevet antydet som funktionel syg, der manglede blot den endelige udredning for dette. Jeg takker af hjertet alle i denne gruppe, for på det kraftigste at anbefale os, ikke nogensinde at få stillet den diagnose der hedder funktionelle lidelser.

Vi har oplevet højtuddannede læger, der via et helt bestemt mønster, har søgt at manipulere os - og her især mig - til at indse at funktionel lidelse var det, min kone måtte fejle. Takket være Jer i denne gruppe, har jeg været forberedt på metoden, selvom jeg skal indrømme at jeg nogen gange, har været tæt på at falde for deres manipulerende strategi. Jeg takker Jer alle i denne gruppe, for al Jeres støtte og viden om dette emne.

Jeg kan nu fortælle, at den viden I har givet mig, har båret frugt. Min kone der har været igennem hånende nedladende lægesamtaler, der har budt på alt fra hypokondri til forsøg på at fake sig til en førtidspension (som hun efter 12 års sygdom stadig ikke får), til snak om cøliaki og bindevævssygdom, psykisk sygdom og personlighedsforstyrrelser og altså funktionelle lidelser.

Min kone og jeg var til svar efter udredning for decimeret sclerose til neurolog i mandags. Neurologen kunne med glæde meddele, at min kone heldigvis ikke også er ramt af sclerose. Da neurologen begyndte at snakke om psykiater, stejlende vi fuldkommen. Vi troede hun snakkede om funktionelle lidelser, sådan som alle læger har gjort det, når de ikke magtede deres lægegerning.

Det gjorde neurologen bare ikke denne gang. Nu var det pludselig neurologen der undrede sig. Vi sagde at det der med funktionelle lidelser, magter vi ikke at høre igen. Hun blev næsten vred neurologen, for var der noget hun betragtede som ævl, så er det lige præcis funktionelle lidelser.

Til Jeres orientering her hedder hun xxxxx xxxxxx, (hendes navn kan I få ved pb til mig) og er overlæge på Neurologisk ambulatorium på Slagelse Sygehus. Hun fremstod tydeligt som modstander af hele tanken bag funktionelle lidelser.

Det viser sig, at man i min kones tilfælde for 3 år siden ved scanninger, har fundet udbredt hjerne atrofi (altså skrumpning af hjernen eller bortfald af hjerneceller) i et større område dækkende frontallappen, cortex og hippocampus. Skader der reelt tydeligt dækker over de symptomer (fra nu af kaldet handicaps) som min kone har. Man har bare glemt, at arbejde videre med den viden, men i stedet søgt at forklare det hele som funktionelle lidelser. Stress, pres og manglende korrekt hjælp og medicinering, vil medføre og har medført forværring af hendes handicap. Man har altså overset det faktum, at hun er hjerneskadet, for i stedet at forsøge at stille diagnosen funktionel lidelse.

Kære gruppe. Tak for støtte, opbakning og især viden gennem årene. I gør alle et fantastisk arbejde for den her sag. Især dig Bente Stenfalk, men også du Bente Jarmon har været en stor støtte. Tak til alle. Uden Jer var min kones sygdom nok aldrig fundet, men hun havde været erklæret psykisk syg og lidende af en funktionel lidelse.

Jeg ønsker fortsat medlemskab af denne gruppe, for mon ikke fremtiden byder på, at jeg kan give hjælp tilbage til Jer. Nu skal min kone have pension og hjælp. Når det er på plads, skal vi have gang i et retsligt efterspil. Og nej det bliver hverken Sundhedsstyrelsen eller patientklagenævnet, der kommer til at behandle det.

Jeg går ad rettens vej. Jeg skal gerne gøre mit, for at få læger dømt for deres uduelighed, og især for deres store vilje til at gøre alt hvad de kan, når deres faglighed eller dygtighed tydeligvis ikke rækker til andet, til et spørgsmål om enten hypokondri eller funktionelle lidelser.

Af hjertet tak alle sammen!


Hilsen Peter
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat