Se enkelt indlæg
Gammel 02-03-2010, 21:26   #1
brøkpensionist
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 06-02 2009
Indlæg: 471
Blog Indlæg: 3
Styrke: 16
brøkpensionist er ny på vejen
Ankestyrelsens afgørelse i min sag

Ankestyrelsen har den 25.2.2010 truffet afgørelse om, at personer, der er omfattet af EF-forordning 1408/71 kun optjener ret til brøkpension og derfor skal henvises til reglerne for personligt tillæg eller § 27a i aktivloven som supplement til brøkpensionsindkomsten.

Jeg skal derfor stadig tvangsunderlægges § 27a i aktivlvoven, fordi Ankestyrelsen ikke ville tage stilling til størrelsen af min brøkpension.

Men alligevel tager Ankestyrelsen stilling til størrelsen af min brøkpension, fordi Ankestyrelsen i afgørelsen skriver:

“Vi bemærker, at EU-regler forpligter Danmark til at behandle en arbejdstager fra et EU-land efter de samme regler og på lige fod med egne statsborgere, Det er således forbudt at diskriminere på grund af bopæl eller nationalitet. Det betyder bl.a., at en person, der efter forordning 1408/71’s bestemmelser har optjent ret til dansk pension, kan få udbetalt pensionen på samme måde, som en dansk statsborger kan.

Størrelsen af den udbetalte pension afghænger af bopæls- og beskæftigelsesperioder her i landet. Dette gælder for alle, der er bevilget dansk førtidspension.

Det medfører, at en dansk statsborger, der vender tilbage efter mange års ophold i udlandet, eller en arbejdstager/EU-borger med få års ophold her i landet får udbetalt brøkpension.

Din pension svarer således til den beskæftigelses- og bopælsperiode, som du har haft i Danmark. Ved denne beregning ses bort fra perioder, hvor du samtidig har optjent pensionsrettigheder i Tyskland. Det medfører, at du også kan søge om pension i Tyskland for den periode du har optjent i Tyskland.”

Altså undskyld mig, men jeg bliver da diskrimineret pga. bopæl og nationalitet, når jeg som dansk statsborger ikke har boet hele mit liv i Danmark, fordi jeg har boet, arbejdet og uddannet mig en del af mit liv i en anden stat indenfor EU som vandrende arbejdstager efter EF-traktaten og EF-forordning 1408/71.

Så undrer det mig godt nok, at personer efter EF-forordning 1612/68, som har opnået arbejdstagerstatus i Danmark, så kan få fuld kontanthjælp og ikke starthjælp.

Efter § 15 i bekendtgørelsen om social pension må der ved beregning af en dansk social pension kun i et tilfælde ses bort fra perioder, nemlig hvor en person under bopæl i Danmark har optjent pensionsrettigheder i en anden medlemsstat indenfor EU/EØS - altså hvis man er grænsearbejder eller sæsonarbejder eller glemmer at afmelde sig.

Og det er jo også logisk, fordi EF-forordning 1408/71 er tiltænkt personer, der flytter indenfor EU/EØS, og en person, der er grænsearbejder eller sæsonarbejder tager jo ikke fast bopæl i en anden medlemsstat.

Jeg henviser i denne sammenhæng til Socialministeriets notat af 3.4.2003 til Folketingets Europaudvalg vedr. EU-Kommissionens åbningsskrivelse af 14.1.2003, fordi EU-Kommissionen havde fået så mange klager fra enkeltpersoner, der ikke får beregnet deres danske pension i overensstemmelse med EF-forordning 1408/71, som kan findes her

http://webarkiv.ft.dk/Samling/20021/...l_bilag824.htm

Personen, som der her er tale om, har kun ret til en dansk brøkpension, fordi personen ikke længere havde fast bopæl i Danmark, da personen fik tilkendt en dansk pension, og derfor er det også Pensionsstyrelsen, der fastsætter pensionen og ikke en dansk kommune.
brøkpensionist er ikke logget ind   Besvar med citat