Se enkelt indlæg
Gammel 05-11-2014, 10:38   #17
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.676
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
SKAL en "Sundhedskoordinator" fra Regionen være en læge?

Spørgsmålet stilles fordi at borgeren nu står over for en gruppe af mennesker, professionelle fra kommunen og regionen.

Disse mennesker, Rehabiliteringsteamet, skal foretage en indstilling om hvad de mener der skal ske med borgeren fremtid, menneskeligt og økonomisk, mange år frem.

Det er de ansat til.

Således beskriver lovgivningen.

Borgeren, dig, jeg forventer, at disse professionelle har den fornødne viden og indsigt i din sag samt dine diagnoser.

EKSEMPEL:

Jeg har 3 forskellige diagnoser, som alle modarbejder hinanden og som har enorme konsekvenser for mit liv: Adskillige diskusprolapser, Dystonia (kraftige spasmer) samt "Sudden Deafness" uden hørelse med tinnitus og manglende balancecenter.

2 af disse diagnoser har jeg gentagne gange oplevet, at læger ikke kender til eller deres konsekvens for mit daglige liv, hvilket er fair nok.

Men det er ikke fair nok, hvis de læger der sidder med min fremtid i deres hænder og de skal nedskrive om mine specifikke handicap og deres følger, hvis de faktisk ikke har den fornødne viden.

Derfor spørgsmålet:

Skal en "Sundhedskoordinator" i Rehabiliteringsteamet være en læge?

Nej, ikke nødvendigvis at en "Sundhedskoordinator" er en læge!

Næste spørgsmål:

Hvilken profession kan en "Sundhedskoordinator" ellers have? S.U.

https://www.sundhed.dk/borger/sygdom...sourceforloeb/

"Rehabiliteringsteamet består af ansatte i de forskellige afdelinger i kommunen. Derudover deltager der også en såkaldt sundhedskoordinator fra regionen. Det er oftest en læge. Vedkommende skal hjælpe med sundhedsfaglig rådgivning under mødet, men kan også med din tilladelse kontakte din egen læge inden eller efter mødet."

Her er det vigtigt at du har kendskab til om din "Sundhedskoordinator" er læge og har den nødvendige viden om netop din /dine diagnoser.

Her findes vel ingen argumenter imod dette?

Du skal også vide, at din praktiserende læge, har du mulighed for at drøfte hvad Rehabiliteringsteamet indstiller og foreslår om netop din hjælp og fremtid i forhold til din diagnose fordi:

"På mødet i Rehabiliteringsteamet drøfter man din situation med dig og kommer til sidst med det forslag til støtte, som de mener, vil hjælpe dig bedst. I nogle kommuner får du teamets indstilling med dig hjem, inden mødet er slut. I andre kommuner får du den mundtligt og så sendt skriftligt efterfølgende."

"Der kan være situationer, hvor den Kliniske Funktion peger på, at du har brug for yderligere behandling. [B]Hvis det sker, går beskeden til din egen læge, der så endeligt skal beslutte, om du skal henvises til den foreslåede behandling.[/B]"

Så hvis ikke du ved om din "Sundhedskoordinator" er læge og hvis ikke du ved om "Klinisk Funktion" = læger, er en speciallæge netop inden for din/dine diagnoser, overlader du til ukendte mennesker din fremtid.


Formålet med rehabiliteringsteams er at sikre en tværfaglig koordinering og en helhedsorienteret indsats på tværs af forvaltninger og myndigheder. Herudover fremgår følgende*af de almindelige bemærkninger til lovforslaget om en reform af førtidspension og fleksjob under pkt. 2.1.1.2.:
"Det er helt afgørende for, at teamets indstilling kan omsættes til en effektiv og koordineret indsats for den enkelte borger, at det enkelte kommunale medlem af teamet har den nødvendige kompetence, erfaring og viden inden for sit fagområde til at kunne bidrage til en indstilling, der efterfølgende kan omsættes i praksis inden for kommunens økonomiske rammer".

Loven om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats (styringsloven) indeholder ikke bestemmelser om, hvilke personer fra den enkelte forvaltning, der kan eller skal sidde som repræsentanter i rehabiliteringsteamet. Det er således op til kommunen at beslutte, hvilken person, der har den nødvendige kompetence m.v. inden for sit fagområde, herunder om det eksempelvis skal være en teamleder, der skal repræsentere forvaltningen i rehabiliteringsteamet.



Har du nogle faktuelle oplysninger denne tråd så sæt dem ind men undgå almindelig debat.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 05-11-2014 kl. 13:11.
phhmw er ikke logget ind   Besvar med citat