Se enkelt indlæg
Gammel 04-04-2014, 12:21   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.741
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Med fingerne........

.... helt nede i bolledejen har jeg gennem en årrække, været helt tæt på den psykisk syge verdens diagnoser. Der, hvor man kan smage de mindste molekyler. Noget forstår jeg, endnu mere forstår jeg ikke.

Der, hvor du TimeGuest beskriver forældres, helt vanvittige, virkelighed.

Da jeg fornemmer, at du og andre, har en stor indsigt i denne tråds emne, håber jeg I vil sætte jer ind i følgende beskrivelse og spørgsmål og eventuelt komme med jeres viden, fornemmelse og gerne erfaringer, hvis de er faktuelle.

VEJ nr 9614 af 08/11/2010 Gældende

https://www.retsinformation.dk/FORMS...ASPX?ID=134099

Vejledning om behandlingsansvarlige og ledende overlægers ansvar for patienter, der er idømt en behandlingsdom eller en dom til ambulant psykiatrisk behandling.

"– Ved en behandlingsdom forstås i denne vejledning, at en patient har fået en dom til behandling på psykiatrisk afdeling eller er under tilsyn heraf. En behandlingsdom forudsætter som udgangspunkt, at behandlingen indledes med indlæggelse på psykiatrisk afdeling. Overlægen kan beslutte at udskrive patienten til fortsat ambulant behandling. Patienten vil i givet fald kunne genindlægges på psykiatrisk afdeling, om nødvendigt med politiets hjælp, uden at patienten opfylder kriterierne for tvangsindlæggelse jf. psykiatrilovens bestemmelser. Afhængigt af dommen vil det være overlægen eller kriminalforsorgen sammen med overlægen, der træffer bestemmelse om genindlæggelse."

Bemærk den med rødt markeret tekst:

"uden at patienten opfylder kriterierne for tvangsindlæggelse jf. psykiatrilovens bestemmelser"

Følgende spørgsmål er ikke hypotetisk, men fra den virkelige verden.

Har du eller andre været i den situation, hvor familien og nærmeste pårørende, har oplevet, at en eller flere læger har fremprovokeret en situation, hvor den psykisk syge bliver voldelig ( i den mildere skala) og efterfølgende bliver civilt stævnet af lægen/lægerne, for vold?

Familien og rådgivere oplever ( kan være en forkert opfattelse men mistanken er til stede) at situationen var velovervejet planlagt fremprovokeret, netop for at give anledning til slutresultatet, at patienten får en voldsdom og lægen/lægerne derved har mulighed for at omgås "kriterierne for tvangsindlæggelse jf. psykiatrilovens bestemmelser" og som der nævnes i denne Vejledning:

"Patienten vil i givet fald kunne genindlægges på psykiatrisk afdeling, om nødvendigt med politiets hjælp, uden at patienten opfylder kriterierne for tvangsindlæggelse jf. psykiatrilovens bestemmelser. Afhængigt af dommen vil det være overlægen eller kriminalforsorgen sammen med overlægen, der træffer bestemmelse om genindlæggelse."

Faktuelt har lægen ønsket patienten genindlagt, men har muligvis ikke juridisk belæg for en indlæggelse iht "tvangsindlæggelse jf. psykiatrilovens bestemmelser" men har nu "magten" tilbageført til sig selv og dermed retten til indlæggelse.

Jeg har været særdeles overrasket over, at en psykiater indgiver en stævning for vold, imod en af sine egne patienter.

En patient skal naturligvis tvangs indlægges, hvis det er nødvendigt.

Under de lovkrævede regler, som lægerne har til rådighed.

Men med denne Vejledning, kan patienten/mennesket miste sin retssikkerhed, hvis mistanken er korrekt.

Den civilretslige dommer vil sandsynligvis/naturligvis lytte til en psykiater, hvis denne under domsforhandlingerne, rådgiver dommer om at patienten burde have en behandlingsdom, hvor læger fremadrettet kan omgås de almindelige regler om tvangsindlæggelse og gøre brug af sin nye ret iht til ovenstående Vejledning.

Har du TG eller andre haft kendskab til denne problematik?

Bedste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat