Se enkelt indlæg
Gammel 15-07-2009, 10:32   #3
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Det er underligt, men jeg har aldrig været fattig selvom jeg har været på kontanthjælp og været alene med 4 børn. Faktisk har jeg været rigere end mange af mine bekendte der arbejdede og var to om det hele!!!

Jeg har i flere år haft 22.000 kr udbetalt om måneden, og det er faktisk mere end hvad min bankrådgiver får udbetalt (siger hun!)....

Så som ex-kontanthjælpsmodtager, kan jeg ikke lige få øje på fattigdommen for mit eget vedkommende....

Problemet som jeg ser det er, at nogle mennesker bla.a. har gæld... nogle har meget høje huslejer... nogle har forskellige behov i hverdagen, hvor nogle behov er en hel del billigere end andres, da nogle har behov for bil når de bor langt væk osv...

Det er svært at sætte beløb på fattigdom, men det gør ikke den sociale fattigdom mindre af den grund... VKO har lært danskerne at være forbrugere, og de har hævet danskernes forbrug betragteligt, hvilket betyder at alle dem på bunden af rangstien ikke er fulgt med op, og så er det jo naturligt, at nogle føler sig fattige, selv om de ikke nødvendigvis er så fattige at de mangler mad på bordet... de er bare låst økonomisk fast.

Personligt føler jeg mig heller ikke fattig... men herregud, jeg har været vandt til kontanthjælp hele mit liv så det er jo ikke så underligt.

Det jeg bliver harm over er at se hvordan dem der har job, volvo og vovhund i den debat, ideologiserer sig ud af alt ansvar for at tage fattigdommen seriøst, og det er ydermere bræksomt, når vi udmærket godt ved HVEM det er der piver mest, når de er blevet fyret, og skal til at få understøttelse... jo mere luksus du skal af med, jo mere piveri, og derfor synes jeg den debat oser af dobbeltmoral... specielt fordi de fleste brokker sig over at de ikke er fattige, men INGEN vil bytte med deres tilværelse.

Problemet er, at dem der har nok, ønsker at dem der er på overførselsindkomst skal "blive dernede" og ikke have mere... men dem "dernede" vil gerne følge med op, når lønninger og forbrug også stiger generelt i samfundet.

Jeg synes også kun det er rimeligt, at man følger med op, når man er på overførselsindkomst, for vi skal kunne gebærde os i det samfund som de rige jo uden tøven sætter dagsordenen for... det er dem der skaber kulturen, forbruget, priserne, trends'ne osv. osv.

Det sjove er så, at når økonomien vender, og de rigeste skal til at stramme livremmen ind, så ønsker de ikke længere at dem på overførselsindkomst skal "blive hvor de er økonomisk"... nej så skal de sandelig med ned, når de selv skal nedad...

det er så fandens dobbeltmoralsk... ja i nogle tilfælde skal vi endnu længere ned, sådan at de an forblive i deres festrus og luksus...

Så jeg synes at vi må se på helheden, og den relative fattigdom i forhold til rig/fattig, og ikke bare på den fattige alene, og deres mulighed for at overleve.... Social fattigdom handler ikk eom at overleve, men om at være social med alle andre... og på det punkt halter DK enormt for rigtig mange mennesker der ikke lige er heldige at bo vildt billigt, ingen gæld har, intet behov for bil osv. osv.
  Besvar med citat