Se enkelt indlæg
Gammel 25-09-2022, 17:00   #206
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kommune kontrollerer sygemeldte Anette: ”Jeg er dybt rystet”

https://www.fagbladetfoa.dk/Artikler...brev&utm_term=

Social- og sundhedsassistent Anette Weihrauch Petersen blev påkørt på sit job og er derfor sygemeldt. Samtidig er hendes hus ved at blive genopført på forsikringens regning efter en brand. Men nu kræver kommunen bevis for, at hun ikke bygger det selv. ”Helt godnat,” mener Anette.


Det er først på morgenen 6. januar 2022, og social- og sundhedsassistent Anette Weihrauch Petersen kan snart tælle ned til at få fri fra sin nattevagt i ældreplejen i Haderslev Kommune.

Klokken lidt i seks får hun dog et nødkald på telefonen fra en borger, der har brug for hjælp. Derfor kører hun af sted. Men i et kryds, hvor hun holder for rødt og skal dreje til venstre, hører hun et brag og mærker et smæld i nakken og ryggen. En bus er braget op i Anettes lille Volkswagen Up. Hun får ringet til en kollega, som kommer ned og tager over, og Anette kommer på skadestuen.

”Det gør bare så ondt, men jeg tænker, at det bare skal have ro, og vi kører jo 7-7, så jeg har fri i et par dage efterfølgende,” siger Anette.

Men det kræver mere end et par dages ro, for da Anette igen forsøger at starte op på arbejde, kan hun konstatere, at det ikke kan lade sig gøre.

”Lige så snart jeg laver noget, gør det bare ondt,” siger hun.

Kan ingenting

Siden den nattevagt har Anette ikke været tilbage på jobbet. På rygcenteret i Middelfart kunne de konstatere, at Anette har fået piskesmæld og hjernerystelse, og hendes egen læge mistænker, at hun også har fået en diskusprolaps.

”Jeg har prøvet at komme i gang med arbejde, men det er gået galt igen. Jeg laver ingenting. Går rundt derhjemme. Jeg kan lige klare at handle, men så skal jeg ligge ned igen. Jeg kan mærke, at jeg bliver hurtigere irriteret og har mindre overskud. Før i tiden kunne jeg sagtens arbejde 56 timer på en uge, køre hjem, slå græs og gøre huset rent. Nu kan jeg ingenting. Det er bare deprimerende,” siger Anette.

Derfor er hun nu fuldtidssygemeldt, og Anettes arbejdsskadesag er til behandling hos AES, Arbejdsmarkedets Erhvervssikring.

En misforståelse
Trafikuheldet den morgen i lyskrydset er ikke det eneste uheld, der er overgået Anette. I 2019 brændte hendes hus ned, og det har været ved at blive bygget op lige siden. Det fortalte Anette sin fysioterapeut, som hun gik til behandling med ryggen hos.

”Jeg får sagt til min fys, at huset er ved at blive renoveret – altså underforstået at håndværkerne er ved at bygge huset. Men hun misforstår og tror, at jeg selv renoverer huset. Det får hun skrevet i min journal. Og det reagerer min sagsbehandler på.”

Derfor bliver Anette indkaldt til samtale med kontrolenheden i Kolding Kommune. De vil vide, hvordan hun kan bygge hus, når hun har problemer med ryggen. Fysioterapeuten ringer ifølge Anette til kommunen for at forklare, at det er en misforståelse, men alligevel vil kontrolenheden tjekke Anette efter i sømmene.

”Det er jo en forsikringssag, hvor jeg får udgifterne dækket, så hvor meget jeg end ville, må jeg slet ikke hjælpe til. Desuden kan jeg slet ikke. Selv da vi fik leveret nogle Troldtekt-plader, som skulle i læ, måtte jeg ringe og bede håndværkerne om hjælp for at få dem flyttet ind,” siger Anette.

På trods af det beder kommunen alligevel Anette om hendes kontoudtog og kvitteringer på håndværkerarbejde. Og da Anette spørger kommunen, om det ikke er lettere, at de selv ringer til forsikringen for at tjekke det hele efter, får hun et nej. Hun må finde beviserne frem.

”Jeg er dybt rystet. Jeg kunne forstå, hvis naboen havde taget en masse billeder af, at jeg byggede et hus. Men det her er jo helt godnat,” siger Anette.

Frustrerende og krænkende

Derfor har Anette afleveret kontoudtog fra sin lønkonto, byggekonto og sendt kommunen nogle kvitteringer fra håndværkerne. Problemet er, at nogle af håndværkerne – for eksempel maleren – ikke er færdig endnu, så ham har hun været nødt til at bede om at bekræfte, at han har været i hendes hjem.

”Det er jo træls, at de skal blandes ind i det. Også for dem.”

”Men ’hvis jeg ikke har noget at skjule, kan jeg jo sende det hele til dem,’ siger de. Ja, det er rigtigt, men det er jo privat, om jeg har overført 30 kroner til min far på MobilePay for rundstykker. Så det bliver jeg sur over og skuffet over. Især fordi det kører som en forsikringssag, så det er jo helt udelukket, at jeg laver noget på huset.”

”Jeg synes både, at det er dybt frustrerende og krænkende,” siger Anette.

Det er cirka to måneder siden, Anette sendte sine dokumenter til kommunen, og siden da har hun ikke hørt mere.

Kolding: Vi har pligt til at følge op på en undring

Hos Kolding Kommune kan man ikke kommentere på enkeltsager, lyder det fra økonomichef, John Burchardt, som er chef for kontrolenheden.

”Men hvis vi får en undren, har vi pligt til at følge op på den,” siger John Burchardt og anerkender, at det kan være grænseoverskridende at blive tjekket efter i en kontrolsag.

”Generelt forstår jeg godt, at det kan virke krænkende. Vores tilgang er, at vi prøver at gøre det så åbent og tillidsvækkende som muligt. Der er borgere, der bevidst snyder det offentlige system, men derfor skal vi selvfølgelig behandle dem ordentligt. Jeg kan godt forstå borgernes holdning, for det er ikke rart at blive bedt om at sende sit kontoudtog,” siger han.

Da Fagbladet FOA kontakter Kolding Kommune, lover arbejdsmarkedschef Mette Byskov at tjekke op på, om Anettes sag er afsluttet eller ej. Ved artiklens deadline har vi stadig ikke modtaget et svar.


DERFOR og ALTID:

Aktindsigt, hvor tit skal det siges?


https://www.k10.dk/showthread.php?t=37741

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat