Se enkelt indlæg
Gammel 21-10-2022, 10:01   #54
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
HOVSA, se hvad jeg læser her:Sophie Løhde vil undersøge bonusser i det offentlige

Sophie Løhde vil undersøge bonusser i det offentlige

Endelig en handlekraftig politiker

https://www.altinget.dk/artikel/soph...tmgYTbynFzYfIg

Sophie Løhde vil undersøge bonusser i det offentlige

RESULTATLØN: Efter kritik af store bonusser til blandt andre en direktør i Banedanmark og en direktør med ansvar for Sundhedsplatformen, går innovationsminister Sophie Løhde (V) nu med til at kortlægge brugen af resultatløn i staten.

Først kom det frem, at seks direktører i Banedanmark i 2016 fik udbetalt bonusser på mellem 100.000 og 125.000 kroner, selv om det nye signalsystem til togdriften for anden gang var blevet forsinket og dyrere end hidtil antaget.

Og senere stod det klart, at en direktør i Region Hovedstaden med ansvar for implementering af den udskældte Sundhedsplatform modtog en bonus på 100.000 kroner i november 2017.

Det var DR, der offentligjorde oplysningerne, som fik et politisk flertal bestående af S, SF og DF til at kræve bonusser i det offentlige kulegravet. Og nu erklærer innovationsminister Sophie Løhde (V) sig parat til at gå i gang på det statslige område.

”Jeg vil gerne tage initiativ til, at der igangsættes et analysearbejde, som skal klarlægge anvendelsen af resultatløn i staten, herunder hvilke institutioner der anvender resultatløn, i hvilket omfang og i hvilke former der gives resultatløn, samt om retningslinjerne er klare, og om institutionerne efterlever disse,” skriver hun i et svar til Folketinget.

Bonus uden resultat giver ingen mening
Ministeren understreger, at hun ikke vil blande sig i retningslinjerne på kommunernes og regionernes område.

Socialdemokraternes finansordfører, Benny Engelbrecht, der har stillet spørgsmålet, er ”meget tilfreds”:

”Der har været masser af konkrete eksempler på engangsvederlag og bonusser, vi har svært ved at forklare. Det kan være fint at have mulighed for at give engangsvederlag, men hvis der ikke er nogen sammenhæng mellem bonus og resultat, giver det ingen mening. Hvis arbejdsgiveren vil give beløbet, lige gyldigt hvor kokset det, man laver, er, skal man jo ikke give det som en bonus, så skal man give det som en højere løn,” siger han.

Løhde: Brug af resultatløn er op til ledelsen
Benny Engelbrecht forventer, at der kan gå lang tid, før en analyse ligger klar.

”Det er jeg helt indforstået med. Og hvis analysen kan give anledning til, at vi får lavet nogle mere præcise retningslinjer, vil jeg være meget tilfreds med det,” siger han og tilføjer:

”Det er ikke, fordi Sophie Løhde vader i rosende ord for tiden, men her er der grund til at rose ministeren for at lytte til et flertal i Folketinget.”

Sophie Løhde understreger i sit svar, at det er op til den lokale ledelse, om den vil bruge resultatløn, og hvordan ordningen i givet fald skrues sammen.

Og hun kalder det ”afgørende, at lønsystemerne rummer stor fleksibilitet og en væsentlig grad af decentrale elementer, således at lønnen kan bruges bedst muligt i forhold til institutionernes behov”.

Hilsen Peter

Bilag
https://www.ft.dk/samling/20171/spoe...26/1864807.pdf

Svar på spørgsmål S 574 af 23. februar 2018 stillet af Benny Engelbrecht (S)

Spørgsmål
Hvad er ministerens holdning til at igangsætte et analysearbejde, der ovenpå de sidste ugers nyheder om store bonusser til blandt andre en direktør i BaneDan- mark og en direktør med ansvar for Sundhedsplatformen skal klarlægge, hvordan og med hvilke retningslinjer der i dag tildeles store engangsvederlag til ledere i den offentlige sektor?

Svar
Jeg har i min besvarelse af spørgsmålet fokus på den statslige sektor, idet kommu- ner og regioner selvstændigt har ansvar for fastlæggelse og overholdelse af ret- ningslinjer på området.

Staten omfatter en mangfoldighed af arbejdspladser, der er vidt forskellige med hensyn til kerneydelser, målsætninger og antal medarbejdere og ledere mv.
Derfor indeholder lønsystemerne for både ledere og medarbejdere nogle værktø- jer, der kan anvendes lokalt. De lokale ledelser er således de nærmeste til at vurde- re, hvordan lønnen anvendes bedst til at understøtte den enkelte institutions ker- neopgaver.

Blandt disse værktøjer er resultatløn, hvor lønnen kobles til opnåede resultater inden for institutionens mål. Blandt værktøjerne er også engangsvederlag, der ydes efter en skønsmæssig vurdering af en præsteret særlig indsats.
Det er op til den lokale ledelse, om ledelsen vil bruge resultatløn, hvordan en re- sultatlønsordning i givet fald skrues sammen, og hvordan opfyldelsen af mål og afregningen af resultatlønnen sker.

Dermed er det også op til den lokale ledelse at vurdere, om resultatløn er et godt værktøj i den givne situation, og ledelsen må naturligvis stå på mål for, hvordan værktøjet bliver brugt.

Generelt finder jeg det afgørende, at lønsystemerne rummer stor fleksibilitet og en væsentlig grad af decentrale elementer, således at lønnen kan bruges bedst muligt i forhold til institutionernes behov.

Jeg vil gerne tage initiativ til, at der igangsættes et analysearbejde, som skal klar- lægge anvendelsen af resultatløn i staten, herunder hvilke institutioner, der anven- der resultatløn, i hvilket omgang og i hvilke former, der gives resultatløn, samt om retningslinjerne er klare, og om institutionerne efterlever disse.

Med venlig hilsen

Sophie Løhde
Minister for offentlig innovation
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat