Se enkelt indlæg
Gammel 23-06-2015, 02:16   #5
sourceful
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 16-06 2010
Indlæg: 351
Styrke: 14
sourceful er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Akvamarin Se meddelelser
Det er ikke for sjov. Og det handler ikke om hvem der trykker pengesedler, men om handlekraft.

Hvis jeg går ned og sætter 5000 kroner i banken og banken låner dem ud til dig Helene. Så har vi pludselig begge to 5000 kroner. Dvs at der nu er 10000 kroner i omløb, mine 5000 og dine 5000.

Og hvis vi vil, kan vi begge bruge dem til at købe sko for over nettet. Vi har jo begge 5000 kroner på vores konto. Altså for 10000 kroner sko.

MEN der var jo kun 5000 oprindeligt, ikke? Så hvor kom de andre 5000 fra? Dem lavede banken.

Ikke som fysiske pengesedler, men som handlekraft.

Og hvem tjener på at lave penge? Ikke mig som intet får for at sætte 5000 i banken, ikke dig som betaler renter for at låne dem. Men banken.

Det er blandt andet derfor banker kan gå konkurs, hvis alle pludselig går ned og hæver det, de har på deres konto.

Bare fordi du indsætter 5000 kr i banken må de ikke låne dem ud, banken skal efterleve noget der hedder solvenskrav, og idag er langt de fleste banker uafhængige af de korte indlån, da både nationalbanken og den europæiske centralbank oversvømmer marked med billig valuta som bankerne kan låne hvorfor de ikke behøver at tilbyde deres kunder nogen nævneværdige regler, men hvis det har interesse kan du søge lidt på basel II og basel III som beskriver de forskellige krav til banker idag.
sourceful er ikke logget ind   Besvar med citat