Se enkelt indlæg
Gammel 24-10-2011, 01:08   #20
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Det er jeg enig med dig i LUM, og da jeg selv har et hav af usynlige lidelser, så kender jeg kun alt for godt til omgivelsernes forundring - alt det har jo været mit liv, hele livet - og fortsætter ufortrødent.

Man modtager jo ikke kontanthjælp i over 20 år fordi man er doven, men netop fordi der ikke findes et ordenligt system for sådan nogen som os, og hvor man i begyndelsen bliver kastet rundt for at finde en kasse man passer ind i - kassen findes bare ikke, men det kan systemet ikke rigtigt forstå....
Derfor kan jeg skrive under på, hvordan det er at være en 'skæv' eksistens de første 15 år, og få sine diagnoser efter 15 år...og pensionen efter 21 år. ALT i mens jeg har modtaget en ydelse som jeg i virkeligheden slet ikke har været berettiget til at modtage.
Men folk vidste jo udmærket, at kontanthjælp betød man var rask og stod til rådighed - det var jo derfor de ikke kunne få regnestykket til at gå op, særlig set i lyset af at jeg heller ikke så syg ud!
Men det var jo som at tale for døve øren.

For mig ville det have været dejligt, om der havde været en anden mulighed end kontanthjælp som jo signalerer noget andet og som er det folk bedømmer på - en udredelsesydelse (eller hvad ved jeg), men en ydelse hvor det lige som beskrev, at jeg var syg/under udredning/ er skæv eksistens ect. JEG (ved godt det ikke gælder alle), syntes det var møghamrende hårdt at se rask ud, modtage ydelse som værende rask, følge planer som en rask, deltage i aktiveringer som en rask, modtage standart breve som en rask, selvom alle på kommunen til sidst vidste, at det var jeg ikke - men reglerne kunne der ikke laves om på.....

- jeg har lige sendt flere mails til den siddende regering hvor jeg påpeger problematikken omkring kontanthjælpsbegrebet og efterlyser nye ydelser til skæve eksistenser/syge/folk under udredning mf.
Dét kommer der temmelig sikkert ikke en skid ud af, men det føles bare rart at påpege problemstillingen, så har jeg da SAGT NOGET og givet mit besyv med.

PS

Jeg skrev også, at det godt kunne være sagsbehandlerne burde kunne se en rød tråd, når borgere på kontanthjælp i en årerække IKKE har flyttet sig forhold til arbejdsmarked, og at der tidligere skal gøres tiltag for at afklare om klienten så MULIGVIS KUNNE lide af en endnu uopdaget diagnose som fx ADHD, ADD, Asperger syndrom mm - noget som de fleste ikke aner de går rundt med men som KAN være årsagen til den manglende tilknytning til arbejdsmarked.

- og så vedhæftede jeg en kort gennemgang af mine egne 21 år på kontanthjælp som psykisk syg i et system der ikke kan rumme det.

Sidst redigeret af Ninja; 24-10-2011 kl. 01:22.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat