Se enkelt indlæg
Gammel 25-05-2022, 18:36   #4
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.726
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
"Danmarkskortet" skal drøftes og ikke bare informeres til og af kommunalbestyrelsen

Mads Silberg Solrød kommunalbestyrelse på Facebook

ULOVLIG PRAKSIS I BYRÅDET - PART 3

Som nyt byrådsmedlem i Solrød Kommune, fandt jeg hurtigt ud af at Byrådet, siden 2018, har anlagt ulovlig praksis i forbindelse med behandlingen Social- og ældreministerens Danmarkskort over Ankestyrelsens omgørelsesprocenter i klagesager om lov om social service.

Hvilket førte til at jeg udarbejdede et medlemsforslag, som beskrevet her:
https://www.facebook.com/groups/bako...0602396539213/

Der blev behandlet på et byrådsmøde den 18. maj 2022:

https://www.facebook.com/1128743487/...9377803005625/

En behandling som efterfølgende er beskrevet i den gengivne artikel, i bunden af dette opslag.

TILSYNSPLIGT

Ved både at gøre mine kolleger og borgmesteren opmærksomme på den ulovlige praksis har jeg levet op til den pligt, jeg som medlem af en kommunalbestyrelse har, til at føre tilsyn med at administrationen fungerer tilfredsstillende.

Som man dog kan se i videoen fra byrådsmødet, og læse i artiklen, så er det ikke alle som er enige i mine betragtninger, og da der skal politisk flertal bag en beslutning om at ændre praksis, så er der jo ingen garanti for at vores drøftelser i de relevante udvalg fører os derhen.

Så jeg har taget den et skridt videre, og underrettet Ankestyrelsens Tilsyn om forholdet, for på den måde at få et overordnet syn på vores hidtidige praksis.

Ligeledes er jeg klar over at der er flere andre kommuner som har lignende ulovlig praksis, hvilket gør sagen principiel.

Yderligere ville det klæde Ankestyrelsen at leve op til deres tilsyn med kommunerenes styrelse, og for en gangs skyld komme med en reaktion der medfører konsekvenser for dem som ikke følger loven.

OPFORDRING TIL UNDERRETNING

Jeg har kladden til underretningen til Ankestyrelsen, så hvis du har modet - eller kender nogen som har - til at gå din kommunes behandling af Danmarkskortet efter i sømmene, så hjælper jeg gerne med udfyldelsen.

Det er ikke så svært. Det tog mig f.eks. kun to minutter at konstatere Thisted Kommune har samme ulovlige praksis som Solrød Kommune.
Ankestyrelsen har godt nok meldt ud, at de vil have fokus på dette område de næste tre år, men det er lang tid at vente på at de får gennemgået alle 98 kommuners praksis, så jeg syntes at vi skal hjælpe dem lidt på vej, så de indledningsvis retter fokus de rigtige steder.

Artikel:

Forslag fik både ris, ros og skabte stor debat i byrådssalen

Forvaltning: Byrådsmedlem Mads Silberg (K) stillede til byrådsmødet onsdag et medlemsforslag, der skal gøre op med en “ulovlig praksis”. Dog var ikke alle enige i, at det er en beskrivelse, der passer på byrådets håndtering af Ankestyrelsens Danmarkskort.

Solrød: Hvert år behandler Ankestyrelsen titusindvis af sager på social- og beskæftigelsesområdet, hvis en borger eksempelvis har klaget over en kommunal afgørelse om en offentlig ydelse, bevilling eller andet.

I 2018 blev en lov om blandt andet retssikkerhed og administration på det sociale område vedtaget. Og det er denne, byrådsmedlem Mads Silberg (K) skeler til, når han på seneste byrådsmøde i et medlemsforslag påpeger, at loven “forpligter kommunalbestyrelsen til, på et møde, at behandle Børne- og socialministerens årligt offentliggjorte Danmarkskort, som viser det forudgående års statistik over omgørelsesprocenten i Ankestyrelsens afgørelser i klagesager efter lov om social service”.

Noget af det, Mads Silberg anfægter i forslaget er, at Danmarkskortet har været behandlet som en orientering til efterretning og ikke drøftelse i Solrød Kommune, hvilket kaldes ’lovstridigt’:

– Helt konkret er der betragtelig forskel på den indsigt man som byrådsmedlem skal have for at kunne tage en orientering til efterretning, og til den man må forventes at være i besiddelse af, når man er forpligtiget til, at indgå i en aktiv drøftelse om hvorvidt kommunens omgørelsesprocent er tilfredsstillende, samt tage stilling til om der skal iværksættes tiltag til forbedringer af kvaliteten i sagsbehandlingen.

RIS OG ROS

I forslaget lød det også, at behandlingen af kortet

skal fremlægges som et selvstændigt punkt på dagsordenen, hvor der lægges op til politisk drøftelse og stillingtagen til hvorvidt kommunens omgørelsesprocent er tilfredsstillende, eller om der bør iværksættes tiltag til forbedringer af kvaliteten i sagsbehandlingen".

Mens forslaget over en bred kam fik store roser, blandt andet for den grundighed, flere byrådsmedlemmer anerkendte Mads Silberg for, lød det også fra Christian Vang (Havdruplisten), at tonen i forslaget var hård, eksempelvis ved vendinger som, at en pressemeddelelse fra kommunen var “misledende og i bedste fald misvisende”.

Også 2. viceborgmester Jonas Ring Madsen (S) gav sit besyv med:

– Ud fra forslaget kan man få en oplevelse af, at vi ikke har taget det seriøst, og det må jeg bare afvise. Men lad os tage det ned i udvalgene og få arbejdet grundigt med det og få en grundig orientering, også i forhold til det lovmedgørlige fra vores administration, det kan vi sagtens støtte, sagde han blandt andet.

Forinden bemærkede han også, at han mener, Danmarkskortet er blevet drøftet:

– Det er blevet drøftet intensivt, i særlig grad i Familie- og uddannelsesudvalget, hvor jeg har været repræsenteret, hvor vi har brugt lang tid på at drøfte procenter, antal og BUR’s situation i det hele taget.

Det har også gjort sig gældende i drøftelserne i byrådssalen. Så analysen og konklusionen af, at vi ikke har været lovmedgørlige i den foregående periode, det kan jeg ikke genkende, i hvert fald ikke ud fra det forelæg, der ligger. Men det er ikke ensbetydende med, at vi ikke skal undersøge, om der er noget, vi kan gøre bedre.

Afslutningsvis takkede Mads Silberg både for “kommentarerne, rosen og risen” og sagde, at han har givet den alt, hvad den kunne trække, hvilket også udløste venskabelig latter i byrådssalen.
– Men hvis jeg synes, noget er misledende, siger jeg det, som jeg ser det, sagde han også.

Indstillingen om at drøfte medlemsforslaget i både Social-, ældre og sundhedsudvalget og Familie- og uddannelsesudvalget blev fulgt, hvilket forslagsstilleren også så positivt på:
– Det er glædeligt, at vi kommer i gang. Jeg havde sagtens kunne tale mere, men det er fint, vi tager den i udvalgene, sagde Mads Silberg blandt andet med tilføjelsen om, at han har den “dybeste respekt for medarbejderne og ved, de er dygtigt udfordret”.

https://www.sn.dk/solroed-kommune/fo...3%B8d%20Eavis#

"Danmarkskortet"
http://www.k10.dk/showthread.php?p=372255

https://sm.dk/danmarkskort


Hvordan gør man i din kommune?

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat