Se enkelt indlæg
Gammel 15-02-2024, 23:08   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.759
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
"Sudden Deafness" Det varede kun et splitsekund. Men ændrede hele hendes liv

Høreforeningen, viden om:

Viden om.
https://hoereforeningen.dk/viden-om/

"Sudden Deafness"
https://hoereforeningen.dk/viden-om/...dden-deafness/

Medicin kan forværre Tinnitus:

https://www.molholm.dk/specialer/oer.../info/tinnitus

"Visse typer medicin kan give tinnitus, som eksempler salicylater (Magnyl, Kodimagnyl og tilsvarende), NSAID (fx. Ibuprofen), diuretika (visse vanddrivende midler), antibiotika (fx. Gentamycin) og kemoterapi (fx. Cisplatin)"


Berlingske artikel om et ung menneske som:

https://www.berlingske.dk/samfund/de...jhdhRZ-4mxGIY8

Det varede kun et splitsekund. Men ændrede hele hendes liv. En samtale blev senere afgørende

Da Nanna Vedel-Hertz pludseligt mistede hørelsen som 20-årig, ramlede hendes verden. Vejen til accept var lang, men et særligt råd hjalp hende på vej.

Hun var på arbejde som bagerjomfru en tidlig morgen i maj, da hun mærkede det.

Det varede kun et øjeblik, og i første omgang lod hun det gå ubemærket hen. Indtil der blev helt stille.

Hun så mennesker, der konverserede. Munde, der bevægede sig. Men ingen lyd på højre øre, registrerede hun, inden hendes øjne begyndte at flimre, og gulvet begyndte at snurre. Den dag ændrede Nanna Vedel-Hertz' liv sig for altid.

»Jeg vidste, at der var noget helt galt,« siger hun.

»Jeg vidste bare ikke hvad. Og jeg havde ingen idé om, hvor ødelæggende det ville blive

Dagen efter – 26. maj 2014 – befandt 20-årige Nanna Vedel-Hertz sig i et sterilt rum hos ørelægen.

Hun havde kastet op hele natten. Hun var svimmel, afkræftet, og hendes far måtte støtte hende, fordi hun ikke kunne holde balancen.

Lyden var stadig forsvundet på det højre øre. Det eneste, hun her kunne høre, var en høj, skinger tone, fortæller hun.

Lægen endte med at indlægge hende. Han frygtede, at det var en hjernetumor, der var skyld i hendes pludselig høretab, sagde han.

Sudden deafness

Heldigvis viste en lang række prøver og scanninger, at det ikke var tilfældet.

Men hun var ramt af sudden deafness, konstaterede ørelægen.

Sudden deafness er et pludseligt høretab, der opstår uden varsel og oftest kun på det ene øre. Årsagen er som regel ukendt, men kan blandt andet være forårsaget af støjskader eller medicin.

Det kan medføre svimmelhed og opkast, hvis balancenerven i øret er blevet påvirket, forklarede han.

Han fortalte også, at det ville forsvinde igen. Inden for et halvt år ville hun få sin hørelse igen, lød det meget overbevisende.

»Jeg var lettet over, at det ikke var en hjernetumor, og jeg gik faktisk fortrøstningsfuld fra lægen med en ret stor tro på, at om et halvt år – så ville det hele blive, som det plejede at være,« siger Nanna Vedel-Hertz.

Sådan blev det ikke.

En udfordrende hverdag

Nanna Vedel-Hertz brugte de første tre uger på at komme sig. I starten var det, som om det hele skulle nulstilles. Forbindelsen mellem hovedet og benene. Evnen til at gå. Og cykle.

Hun var meget plaget af tinnitus. Det var svært at finde ro om dagen og sove om natten. Hun prøvede white noise og alle tænkelige regn- og naturlyde, men det kunne ikke overdøve den høje hyletone.

Nanna Vedel-Hertz er således blevet en del af en stigende tendens. En tendens, som ifølge eksperter er »dybt bekymrende«. https://www.berlingske.dk/node/67110...amp=1707311032

De seneste tal fra Den Nationale Sundhedsprofil viser nemlig, at flere børn og unge rammes af tinnitus.

Blandt unge kvinder i alderen 16-24 år er forekomsten gået fra 4,4 procent i 2017 til 8,0 procent i 2021. Det svarer til en stigning på 82 procent.

Blandt unge mænd er tallene tilsvarende steget fra 6,1 procent til 9,7 procent. En stigning på knap 60 procent.

Kort efter genoptræningsforløbet var Nanna Vedel-Hertz alligevel tilbage på fuld tid hos bageren i Tisvildeleje.

Hun havde netop booket en rejse til Indonesien, som hun blev nødt til at spare op til, fortæller hun.

»Jeg tror, min stædighed satte ind. Men det var udfordrende. For jeg kunne ikke høre, hvad kunderne sagde, og jeg begik fejl,« siger hun.

Et halvt år senere

Det lykkedes Nanna Vedel-Hertz at fylde bankkontoen op, og nogle måneder senere tog hun afsted på sit livs rejse med en gruppe unge.

Det var i hvert fald det, hendes forventninger var sat op til. Det var derfor, hun havde knoklet hos bageren.

En eftermiddag sad hun på en bountystrand i Indonesien, da hendes kalender afslørede, hvilken dag det var.

Det var præcist et år halvt siden, hun mistede sin hørelse på det ene øre.

I dag skulle hendes hørelse være tilbage. Det havde lægen jo sagt. Og lige siden havde hun talt dage, uger og måneder.

»Selvom jeg godt kunne mærke, der ikke var nogen fremskridt, så havde jeg en naiv forestilling om, at det en dag bare ville sige plop – ligesom da den forsvandt – og så ville lyden være tilbage.«

Men den var ikke tilbage. Og i det øjeblik vidste hun, at det ville den aldrig komme. Ligesom tinnitussen aldrig ville forsvinde.

»Det var en svær erkendelse. At det var noget, jeg skulle leve med resten af mit liv. Og når man kun er 20 år, så virker resten af livet pludselig som meget lang tid,« siger hun.

»Hele min verden ramlede den dag

Mørke udsigter

Da Nanna Vedel-Hertz vendte hjem fra rejsen, røg hun ned i et mørkt hul.

Hun havde svært ved at se, hvordan hun skulle blive glad igen, når der ikke var udsigt til, at det ville blive bedre.

»Det var håbet, jeg havde holdt fast i. Da det forsvandt, vidste jeg ikke, hvad jeg skulle vente på eller arbejde mig frem imod,« siger hun.

»Jeg mistede troen på mig selv. Og det liv, jeg troede, jeg skulle have.«

Men hun var heldig, tilføjer hun. Hun havde nogle forældre, som kunne se, at hun havde brug for »en påmindelse om, at der stadig var alt muligt godt i livet«.

Hendes forældre sendte hende på Testrup Højskole lidt uden for Aarhus. Og det blev vendepunktet.

Her fik hun nogle tætte venner, der forstod hendes situation, og som kunne få hende op af sengen om morgenen.

Hun kom på skrivelinjen, hvor hun fik mulighed for at udtrykke sig skriftligt.

»Jeg kunne for første gang blive så opslugt af noget, at jeg fuldstændig glemte, at jeg havde tinnitus,« siger hun.

Et afgørende møde

Samtidig blev hun aktiv i Høreforeningen. Og så blev hun tilknyttet et kommunikationscenter, hvor hun fik en psykolog, som kunne hjælpe hende med det psykiske.

Især sagde psykologen en ting, der blev afgørende.

»Jeg fik at vide, at jo mere, jeg kunne acceptere min situation, jo lavere bliver min tinnitus,« siger hun og uddyber:

»Jeg var så vred over, at det var sket, og der ikke var en forklaring. Jeg havde virkelig svært ved at acceptere, at det bare var sådan, det var.«

Men det er det, der er med tinnitus, forklarer Nanna Vedel-Hertz.

Jo mere man tænker over det, jo mere generende bliver den.

»Jeg havde alle mulige tanker om, hvad jeg skulle kunne. Og hvor hurtigt det skulle gå. Så det handlede også om at acceptere, at man ikke kan det hele. At man bliver mere træt, og at man har brug for flere og længere pauser.«

»Da jeg accepterede – og implementerede – det, gik det op for mig, at jeg i virkeligheden kan rigtig meget. Og de hensyn, jeg tager i dag, gør, at jeg har et dejligt liv til trods.«

Siden har Nanna Vedel-Hertz fået et høreapparat på sit højre øre. Det har hjulpet hende meget, fortæller hun. Ligesom det har hjulpet hende, at hun nu har indrettet sit liv efter sit handicap.

FAKTA

Sudden deafness

Sudden deafness opstår pludseligt og oftest uden kendt årsag.
Som regel mister man kun hørelsen på det ene øre, men den kan godt forsvinde på begge.
I 30–68 procent af tilfældene kommer hørelsen tilbage. Jo yngre, jo større chance. Er der svimmelhed, stor hørenedsættelse eller stejlhed i høretærsklen, er chancen mindre.
Er lyden ikke kommet tilbage efter et halvt år, kommer den med al sandsynlighed ikke igen.
Der registreres 225–1.350 nye tilfælde pr. år.

Peter råd,........
......... med 43 års erfaring Tinnitus, i dag begge øre, "Sudden Deafness" i 1980 højre, efter en arbejdsflyvning, anderkendt som arbejdsskade pga trykket i flyet.

Total døv og balancecenter højre side udflugt 100% med store konsekvenser senere i livet.

En lille sprængt blodåre i gennemgangen af nerver til hjerneskallen.

Hørenerve og balancenerve ligger tæt sammen, derfor ødelægges begge nerver ofte.

Første skridt :

De gængse, akupunktur, høremaske, hvor et høreapparat sender en modfase af lyd ind. Det skal afprøves først, efter at scanninger ikke viser problemer med tumor på hørenerven, som i langt de fleste tilfælde er godartet. Eller andre diagnoser.

Operation tilbudt, destruktion af hele det indre øres indmad, hvilket jeg afslog da lægerne ikke kunne eller ville sætte succes% for at Tinnitussen vil forsvinde.

Var til et afslapningskursus i Høreforeningen, hvor vi hørte de forskellige lyde en Tinnitus kunne komponerer samt et brugbart råd:

Din tunge skal ligge nede i underkæben, som om du ser ud som en sløv padde.

Prøv det foran spejlet.

Hvis din tunger er klistret til din gane, er det tydeligt tegn på, at du er anspændt i voldsom grad.

Øv dig på at blive bevidst om dine spændinger i kæbe og hals.

Ret hurtigt SKAL du øve dig i at blive "venner" med din Tinnitus. VIGTIGT.

Din Tinnitus må og skal ikke bestemme over dit liv.

Erkender, at du ikke er eller kan blive den samme, som før.

Erkend at der er situationer, hvor du ikke skal være, støj, larm, koncerter få meter fra scenen.

Erkend at dine muskler i kæbe, hals og øvre ryg skal været bløde og veltrænede, med stor blodgennemstrømning.

Hvis du er spændt i de nævnte muskler får du ikke god blodgennemstrømning til dine områder ved dine øre.

Sæt dig ind i fodzoneterapi.

Din partner, pårørende, naboen, en ven skal være behjælpelig med at give dig afslapning bla i det parasympatiske nervesystem,

Fodzonterapien hvor du tydeligt, med lidt øvelse, kan finde små hårde krystaller, som skal knuses og når det sker kan de ikke findes igen.

Øvelse gør mester. Drik rigeligt med vand og bliv ikke nervøs, hvis din urin ser ud som lyserød saftevand.

Der kan ikke gøres noget galt, så kom i gang med at øve sig.

HVIS du, som jeg, også har ødelagt balancecenter, udslugt, skal du livslangt træne din krop, fordi du ellers vil gå anspændt og i halvcirkler. Se på sneen om vinteren, så opdager du, at du ikke går lige, men i halvcirkler.

Jeg modtog ikke efterfølgende rådgivning, hvilket senere i livet gav mig lumbale diskusprolapser, adskillige operationer, med og uden succes.

Så du skal tage din krop alvorligt og træne den, så du ikke får skæve muskelgrupper senere i livet.

Det er en af fordelene ved "Sudden Deafness" at du bør træne dine muskler, varmtvand svømning, gymnastik og kontrol ved dine behandlere, fysioterapieneller andre behandlere eksempelvis Øfeldt Centrene, som gav mig min gangfunktion tilbage efter 5 år i kørestol. https://ofeldt.dk som kræver en hospitals - eller lægehenvisning.

I dag har jeg det godt, men for sent med rådgivningen, kan gå igen men med TLSO-korset.

Så kære unge mennesker, pas på dine øre og hold dig langt væk fra rygning, misbrug af enhver art.

Hvis uheldet er ude, så øv dig på at blive gode venner med din trofaste ven Tinnitus. Livslang god ven. Ingen negative tanker om Tinnitus.

Vanskeligt det første år, men gå ikke i panik, din hjerne hjælper dig, som den gør ved mig.

Hjernen distancere fra lyden. Ved mig bemærker jeg den ikke før, omgivelserne nævner eller spørger ind til min Tinnitus.

Lyden forsvinder, når jeg går ture om sommeren. Mærker den ikke ved cykling.

Så du får det bedre og bedre med tiden. Med garanti.

Bedste hilsner til unge der lytter og tænker lidt over hvad vi gamle fra forrige årtusinde råder Jer til.

Sidst redigeret af phhmw; 16-02-2024 kl. 01:17.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat