Se enkelt indlæg
Gammel 10-06-2007, 09:15   #4
Metro
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Advokathjælp nødvendig i sociale sager

Advokaten var min eneste støtte

Af Jakob Rerup & Mads Orry

Mette Jensen på 28 år, som lider af muskelsygdommen fibromyalgi, sendte i 2001 sin ansøgning om retten til førtidspension af sted til Glostrup Kommune.

I dag 6 år efter, et lykkeligt ægteskab og 25.000 kroner til advokaten fattigere, står hun nu med Den Sociale Ankestyrelses dom. Mette Jensen og hendes advokat fik ret. Hun havde hele tiden haft krav på sin førtidspension.

- Havde jeg ikke havde hyret den advokat, så havde jeg ikke været her i dag. Aldrig havde jeg forestillet mig, at man i Danmark blev behandlet så groft, siger Mette Jensen.

Sjusket sagsbehandling
Mette Jensen lider af sygdommen fibromyalgi. Det kunne Frederiksberg Hospital konstatere, da hun på anvisning af advokaten blev sendt til undersøgelse. Advokat Svend Aage Helsinghoff, som ejer advokatkontoret, Mette Jensen fik hjælp fra, forklarer:

- Problemet er, at ansøgere som Mette ikke bliver undersøgt godt nok. Hvis kommunen derfor ikke synes, at der bør være advokater i sagsbehandlingen, må de lære at gøre sit arbejde ordentligt.

Mette Jensen havde dog aldrig selv været i tvivl om, at der var noget helt galt. Da kommunen begyndte at sende hende i arbejdsprøvninger for at se, hvor meget hun egentlig kunne arbejde, bukkede hun under.

- På den ene arbejdsplads, hvor jeg kom ud, skulle jeg samle hovedtelefoner med fingrene. Jeg kunne ikke spise med kniv og gaffel tre dage efter, fortæller hun.

Ingen lytter
Mange sociale klienter som Mette Jensen fra Glostrup oplever, at kommunen ikke lytter til dem. Det fortæller læge og arbejdsmediciner, Ellen Ryg Olsen:

- Vi forventer et offentligt system, der tager vores problemer alvorligt, når vi kommer med dem. Derfor synes jeg, at det er forargeligt, at man skal betale en advokat for at få ret, siger hun.

Inge Refshauge, som er formand for Organisationen af Sygdomsramte og Førtidspensionister (OSF) vurderer:

- Det er jo nærmere reglen, end det er undtagelsen, at kommunerne opfører sig sådan. Vi har haft mange medlemmer til advokat, og næsten alle sager er blevet vundet.

Kroner og øre er ifølge hende kommunens største bekymring.
- Man skulle tro, at de har fat i deres egen baglomme," siger hun.

Kilde: Folkebladet Glostrup-Brøndby-Vallensbæk
  Besvar med citat