Se enkelt indlæg
Gammel 03-12-2009, 14:57   #82
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.769
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Karen Ellemann`s svar til Peter

Kære alle k10er.

Så kom der svar fra Karen Ellemann som vi ikke kan bruge til noget da der kun repeterer det vi godt ved i forvejen. Fantastisk!

Så nu har vi kun een måde tilbage. At klage over alle de kommuner der IKKE har oplyst deres sagsbehandlingsfrister i sociale sager, på forhånd. Vedtagelsen SKAL foretages af POLITIKERNE i kommunalbestyrelsen og ikke embedsmænd/kvinder, læs sagsbehandler.

Dette arbejde vil jeg gå igang med i det nye år. Afgørelsen fra Rudersdals kommune vil jeg snarest bringe her på tråden. Tårnby har vi jo lige vundet over.

Bemærk at der nævnes en lovændring, som vi her på k10 har gennemtrumfet igennem tidligere Veldfærdsminister Karen Jespersen.
Og som samtlige kommuner er blevet informeret om igennem dette brev fra Karen Jespersen. Så fremadrettet kan ingen kommune tillade sig at misfortolke lovgivningen. http://www.vfm.dk/data/Dokumentertil...rhedsloven.pdf så fra den 1.april 2010 er alle problemer afsluttet...........eller?????????????

Mange hilsner



Ministeren, Holmens Kanal 22, 1060 København K

Tlf. 3392 9300, Fax. 3393 2518, E-mail [email protected]

J.nr. 2009-6633



Peter Hansen

__________________________________________________ ______________

Kære Peter Hansen

Tak for dine henvendelser af 2. september 2009 og 21. september 2009 om kommuners sagsbehandlingstider. Indledningsvis vil jeg beklage det sene svar.

Der findes ikke nogen generel lovregel for, hvornår en myndighed skal besvare en henvendelse fra en borger. Det følger imidlertid af retssikkerhedsloven, at en myndighed skal behandle spørgsmål om hjælp så hurtigt som muligt.


Kommunen skal efter retssikkerhedslovens § 3, som du skriver, fastsætte en frist for, hvor lang tid der må gå, inden der skal være truffet en afgørelse. Det betyder, at hver kommune skal fastsætte generelle frister for de enkelte sagsområder. Fristerne kan være længere for typer af sager, som erfaringsmæssigt kræver længere tid, og der kan fastsættes kortere frister for sager, som normalt kan afgøres hurtigt. Hvis kommunen ikke kan overholde fristen, skal borgeren have skriftlig besked om, hvornår en afgørelse kan forventes.

Jeg vedlægger til din orientering en afgørelse af 9. oktober 2009 fra statsforvaltningen Hovedstaden vedrørende netop gældende fristregel i retssikkerhedslovens § 3 – det kan være den sag, som du selv har indbragt.

Generelt mener jeg, at det er vigtigt, at kommunerne behandler sagerne hurtigst muligt, og jeg lægger i den forbindelse stor vægt på, at borgerne skal vide, hvilken sagsbehandlingstid, de kan forvente af deres kommune på de enkelte områder.

Folketinget vedtog den 14. april 2009 et lovforslag om ændring af retssikkerhedsloven, som fra den 1. april 2010 tydeliggør kommunernes pligt til at fastsætte frister for behandling for de enkelte sagsområder og til at offentliggøre disse frister.


Ændringen er således med til fremover at styrke serviceniveauet for sagsbehandlingen i kommunerne yderligere og giver den enkelte borger større indsigt i kommunernes sagsbehandlingstider.


Tak, fordi du tog dig tid til at skrive til mig.



Med venlig hilsen



Karen Ellemann

Sidst redigeret af phhmw; 03-12-2009 kl. 15:32.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat