Emner: Fibromyalgi
Se enkelt indlæg
Gammel 03-06-2008, 12:40   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Øh... Hvordan hænger det dog sammen?

I Region Midtjylland og Syddanmark er et primært de praktiserende læger, der står for undersøgelser og behandling af fibromyalgi-patienter, mens speciallægerne på sygehusene skriver erklæringer EFTER arbejdstid.

Og HVIS de praktiserende læger (nogle gange) påstår, at fibromyalgi IKKE findes, så halter denne behandling vist.



Citat:
Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse

Dato: 3. marts 2008

Kontor: Sundhedspolitisk kt.

J.nr.: 2008-12100-366

Sagsbeh.: mrni

Fil-navn: SUU S nr. 173 (alm. del)






Besvarelse af spørgsmål nr. 173 (Alm. del), som Folketingets Sundhedsudvalg har stillet til ministeren for sundhed og forebyggelse den 24. januar 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske af Liselott Blixt (DF).


Spørgsmål nr. 173:


”Ministeren bedes oplyse, hvilke afdelinger der i de enkelte regioner har et formaliseret tilbud til undersøgelse og behandling for kroniske muskelsmerter herunder fibromyalgi og oplyse, hvor lang ventetid der er på de pågældende afdelinger. Ministeren bedes endvidere oplyse, om han er bekendt med, at der angiveligt er tilfælde, hvor patienter afvises fra sådanne forløb, mens overlægerne på samme afdelinger kan bruge dagarbejdstiden til at udarbejde indtægtsgivende speciallægeerklæringer for tilsvarende patienter.”



Svar:


Til brug for min besvarelse af spørgsmålet har jeg bedt Sundhedsstyrelsen og landets regioner om et bidrag.



Sundhedsstyrelsen oplyser bl.a., at det er de reumatologiske eller medicinske afdelinger i de enkelte regioner, der foretager undersøgelse og behandling af kroniske muskelsmerter, herunder fibromyalgi. Bl.a. oplyser Region Hovedstaden, at undersøgelser og behandling af patienter med smerter i bevægeapparatet har baggrund i en konkret lægefaglig vurdering af patientens symptomer.


Endvidere oplyser Region Midtjylland, at en stor del af udredning og behandling for kroniske muskelsmerter, herunder fibromyalgi, foregår hos de praktiserende læger.

. / .




Ifølge venteinfo.dk varierer ventetiden til reumatologiske og medicinske afdelinger. Ventetiden for udredning af kroniske muskelsmerter, herunder fibromyalgi fremgår bl.a. af regionernes vedlagte bidrag.


Endelig kan jeg tilføje, at udarbejdelsen af speciallægeerklæringer i bl.a. Region Syddanmark og Region Midtjylland foregår uden for arbejdstiden.
http://folketinget.dk/samling/20072/...303/532828.HTM
__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat