Se enkelt indlæg
Gammel 27-04-2013, 22:55   #18
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hva´nu Se meddelelser
Jeg ser det ikke som om nogen benægter komorbiditet, men man må også have for øje at en psykisk lidelse kan give den fysiske lidelse en ekstra skrue.
Det er ikke utænkeligt ...

Men fjerner man eller med godt resultat behandler grundlidelsen, er mit gæt, at det vil have en gavnlig effekt på "overbygningen".

Og så hjælper det jo ikke, at man kidnapper og derved maser mennesker på et tvivlsomt grundlag for at behandle deres "overbygning" ... når man i stedet burde rette fokus på grundlidelsen.


Citat:
"som man har det og som man tar det"
er den sætning der giver mest mening for mig når jeg skal beskrive samspillet mellem fysisk sygdom og psykisk påvirkning.
Jo og derfor er benzodiazepiner og et velmenende råd om at tage den med ro et par dage også det helt rigtige valg, når man skal kausalbehandle et nyligt opstået hjerteinfarkt ... og man i sin hjælpeiver fejltolker symptomerne ... måske fordi man ikke ved bedre eller har adgang til de rette undersøgelsesmetoder ...


Citat:
Man kan sagtens have ondt i nakken og tro hovedet er ved at falde af... bliver man ikke orienteret på en ordentlig måde om at det ikke er tilfældet kan man blive i den fejlopfattelse.
Microjusteringer kan være meget adækvat ift. bestemte patientgrupper ... men at kidnappe patienten til en eksperimentiel behandling på den konto, det er dog formodentlig ikke noget vi skal være vidne til her i DK, hvor der er frihed til at fravælge at lade sig behandle (med visse få undtagelser).


Citat:
Man tror selv det er tilfældet og opbygger større og større mistro til dem der siger at de gerne vil hjælpe.
Ad hjælpe, så plejer Kierkegaard med fornavnet: Søren typisk at plinge ind på lystavlen her ... du kender sikkert citatet - skulle du imod forventning ikke kende citatet, kan du bla. finde det i den her omegn: http://www.sk.ku.dk/citater.asp led efter: Hjælpekunst.


Citat:
Til sidst ER det fysiske problem blevet til et egntlig psykiatrisk syndrom, og det er faktisk det man prøver at hjælpe folk med... mange ønsker så desværre ikke hjælp
Og det står dem jo frit for (med ganske få undtagelser: indlæggelse på gule/røde papirer iht. Psykiatrilovens bestemmelser) ... så hvis nogen (i en misforstået hjælpekunst-kontekst) sender betjente efter sådan et tilfælde, der nægter den type behandling man selv er sælger udi, med kidnapning for øje uden den juridiske formalitet i orden, ja så pådrager man nok sig selv et problem og de der bidrager pådrager sig et medvirkensansvar i den kontekst.

Jeg ville sq nødig sidde i de bukser med det ansvar under de konditioner, med risiko for at se karrieren glide af hænderne og det der er værre ...

Men der skal da nok et eller andet sted være en idiot eller to for hvem den risiko måtte være ganske ligegyldig - bare de kan føje sig selv som "verdens frelser" :-)
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat