Se enkelt indlæg
Gammel 20-04-2016, 07:36   #106
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.724
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
GOP, Genoptræningsplan vs udenlandsdansker

Hjerneskadeforeningen oplyser:

https://hjerneskadet.dk/brevkassen/o...gsmal-og-svar/

Spørgsmål

Min far, der har fast bopæl og betaler skat i Frankrig, har under et ferieophold her i Danmark været ude for en ulykke, som gav en blødning i hjernen. Han blev indlagt på neurokirurgisk afdeling, som nu vil udskrive ham. Har min far krav på en genoptræningsplan? Min far og mor har fortsat et sommerhus i Odsherred.

Svar fra socialrådgiver Eva Hollænder

Det følger af § 6 i Bekendtgørelse om ret til sygehusbehandling, at personer, der ikke har bopæl her i landet, har ret til sygehusbehandling i tilfælde af ulykke, pludseligt opstået sygdom eller forværring af kronisk sygdom. Behandlingen ydes på samme vilkår som til personer med bopæl her i landet, men der er alene tale om den akutte behandling, sundhedspleje og genoptræning under indlæggelse.

Hvis din far tager midlertidigt ophold i sit sommerhus, vil han få en midlertidig opholdskommune her i landet. Ifølge Vejledning om træning i kommuner og regioner vil din far ved et midlertidigt ophold her i landet have samme rettigheder som danskere med bopæl i landet til hjælp til træning efter Serviceloven.

Hilsen Peter

Venligst ingen debat i denne tråd!
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat