Se enkelt indlæg
Gammel 03-09-2010, 00:18   #8
empowerment
Ikke aktiv pga ikke aktiv mailadresse
 
empowerments avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-06 2010
Lokation: et sted i jylland
Indlæg: 318
Blog Indlæg: 22
Styrke: 14
empowerment er rigtig godt på vej
Citat:
Det jeg gerne vil vide er: Kan denne forstås som enten revalidering eller virksomhedspraktik?
Jeg ved ikke hvad du mener med revalidering, men jeg læser det som om du opfatter revalidering som lig med uddannelse. Sådan er det ikke. Man kan revalideres til uddannelse, eller til arbejde.

I lov om sygedagpenge er der Et overliggende princip, som skal gælde. Altid hurtigste vej til arbejdsmarkedet. Dvs. kan man revalideres til arbejde kan man glemme alt om uddannelse. I princippet er der ingen grænser for hvad en revalidering kan indeholde, så længe det kan bringe en tilbage til arbejdsmarkedet som fuldt selvforsørgende. Når der revalideres til arbejde, kan det være ved at starte op med praktik. fx. med nedsat timetal som øges hen ad vejen til der gives "slip", og revalideringen afsluttet. Forsørgelsesgrundlaget er Revalideringsydelse, og dette er revalideringen som sådan.

Kan man ikke umiddelbart placeres på arbejdsmarkedet (kompetencemæssigt) så kan kurser eller uddannelse blive en del af revalideringen. Igen gælder princippet om hurtigst muligt tilbage til arbejdsmarkedet. Kan man fx. tilegne sig kompetence der sætter en i stand til at indtræde på arbejdsmarkedet med et AMU-kursus alene, så er kruset revalideringen.

Forlængelsen er i sig selv ikke en bevilling af revalidering, men som teksten siger overvejende sansynligt, og dermed lovgrundlaget for at kunne forlænge sygedagpengene. En bevilling af revalidering kommer som en AFGØRELSE, med klagevejledning og det hele.

Om aktøren kan eller ikke kan lave jobplan, må du be kommunen og aktøren om at klarer af med hinanden. Det er ikke ualmindeligt at aktøren laver jobplanen, de træffer blot ikke afgørelsen.... det gør formelt kommunen. Aktøren sender jobplan-foreslag til kommunen.

Der ligger så nogle diskussioner om hvor vit beføjelserne kan strækkes til aktøren. Har hørt/læst om en kommune der går så langt som til at påstå, at aktøren ikke er en aktør men en samarbejdspartner og derfor gerne må træffe myndighedsafgørelser...om den går... ja det kan der nok ventes længe på at få en afgørelse på. (Må næsten kaste mig i næsegrus af beundring for de jurister der har udtænkt den... og "tænker" noget i retningen af grov udnyttelse af ankesystemet).
__________________
Empowerment

vækst i erkendelse, indsigt og selvforståelse går hånd i hånd med en kraftfuld handlen

Sidst redigeret af empowerment; 03-09-2010 kl. 00:21.
empowerment er ikke logget ind   Besvar med citat