Se enkelt indlæg
Gammel 27-05-2008, 11:05   #2
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har ikke lige hørt om disse regler før men vidste godt at der var noget på vej sådan som jeg læser det så må man gerne arbejde men hvis man overstiger ca 122.000 om året så skal kommunen afgøre om det er forenligt med det at være førtidspensionist...

vurdere kommunen at det ikke er forenligt så skal din førtidspension ikke fratages dig men du skal have den gjort hvilendene (forstår jeg på den måde at du hvis /når du ikke magter jobbet mere) så skal du kunne gå direkte tilbage på førtidspension uden at du skal igennem hele møllen igen ...

Der står

Citat:
* Reglerne om frakendelse afskaffes for alle førtidspensionister, der er tilkendt pension efter de regler, der var gældende indtil 1. januar 2003 (gammel ordning).
Det vil sige at du skal huske at det ikke gælder for dig hvis du er tilkendt pension efter 03

og ja jeg forstår det også som at du må tage et hvilket som helst job når du er førtidspensionist hvor meget du må tjene før de trækker i din pension det skal vi vist lige ud og lede efter

Men jeg fandt det her og det kan måske være en rettesnor
Citat:
Førtidspensionen er indtægtsbestemt. Den mellemste førtidspension består af et grundbeløb, et pensionstillæg og et invaliditetsbeløb. Invaliditetsbeløbet er ikke indtægtsbestemt. Det vil du få uanset sideløbende indtægt.

Grundbeløbet nedsættes på grund af indtægt. Forinden nedsættelse sker foretages dog et fradrag. Dette fradrag er forskelligt, afhængigt af om man er gift. Der foretages en beregning således at man har et indtægtsgrundlag. Såfremt indtægtsgrundlaget incl. førtidspension udgør mere 230.300 for en enlig nedsættes grundbeløbet med 60% af indtægtsgrundlaget over 230.300. Eksempel. Hvis du incl. pensionen har en indtægt på 300.000 nedsættes dit grundbeløb med 60% af (300.000 - 230.300) = 41.820. Grundbeløbet er pr. år 54.204, så der er ikke så meget til rest. Såfremt du incl. pensionen tjener mere end 320.600 bortfalder grundbeløbet helt.

Fradragsbeløbet for gifte er 156.200.-

Pensionstillægget nedsættes p.g.a. indtægt fra såvel dig selv som fra en ægtefælle/samlever. Før nedsættelsen er der også et fradragsbeløb. Det er for enlige 50.800 og for gifte /samlevende er det 102.000.

Det er således noget af et regnestykke for at kunne svare på dit spørgsmål. Du kan dog henvende dig til kommunen for at få oplyst det eksakte beløb, da kommunen har et beregningsprogram der meget hurtigt kan give resultatet.

Endelig skal du være opmærksom på, at førtidspensionen kan frakendes, hvis der sker en væsentlig forbedring af din erhvervsevne og hvis din indtægt ved personligt arbejde vedvarende overstiger det dobbelte af grundbeløbet.
Jeg kan forestille mig at nogle af beløbene er lavet om pga det nye i loven...

Men hvis jeg var dig så ville jeg da sende en kopi af det der står til min kommune og bede dem om på skrift lige at vejlede mig i hvad det kan få af konsekvenser osv ..

Men i det hele taget så ville jeg vente lidt med overhovdet at lege med tanken da det er noget der er så nyt så er det noget der tit går i mudder når det kommer ud til kommunerne og de ikke kan finde ud af et håndtag og det ville jo være så ærgerligt hvis det var dig der skulle være prøve klud
  Besvar med citat