Se enkelt indlæg
Gammel 19-11-2020, 21:45   #4
Mulle1111
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 23-10 2014
Indlæg: 45
Styrke: 10
Mulle1111 er ny på vejen
Er der nogen søde mennesker der ville hjælpe mig med at forkorte den her skabelon jeg har fundet og synes der er meget der ikke passer ind f. eks. er det jo ikke mig der har skrevet til en beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen, men synes jo at det han skriver lyder meget fornuftigt, men hvordan skriver jeg det lige så det ikke lyder som mig der har skrevet til ham. Og alle de der navne på lægere osv. Er der nogen grund til at skrive det når der alligevel står det her Kommunen har ansvaret for, at sager er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at kommunen kan træffe afgørelse.
Kan faktisk ikke overskue hvis jeg skal henvise til alle mulige, ville heller hvis jeg bare kunne argumentere for hvorfor jeg aldrig kommer på arbejdsmarkedet. Har jo være på kontanthjælp fra 2009-2014 og ressourceforløb fra 2014- 2020 og har ikke komme tættere på noget.



Ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag paragraf 17, stk. 2 - skabelon

Fra:*

*(indsæt navn)*

*Cpr.nr.: (indsæt CPR-nummer)*

*Til: (indsæt kommune navn, afdeling og adresse på kommunen)*

*Att.: (indsæt din sagsbehandlers navn)*

*ANSØGNING OM FØRTIDSPENSION*

*1. Jeg vil hermed gerne søge om førtidspension på det foreliggende grundlag, jf. pensionslovens § 17, stk. 2.*

*2. Vi gør opmærksom på, at kommunen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 21, stk. 1, i pensionsloven. Vi går naturligvis ud fra at (indsæt kommunens navn) overholder loven. I mit konkrete tilfælde betyder det, at kommunen senest skal træffe afgørelse den (indsæt dato – datoen er 3 måneder efter den dato som du sender ansøgningen på)*

*3. Vi gør videre opmærksom på, at tidspunktet for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension skal fremgå af sagen og meddeles mig, jf. samme § 21, stk. 1, i pensionsloven. Vi går naturligvis ud fra at (indsæt kommunens navn) også overholder denne del af loven.*

*Kommunens oplysningspligt*

*4. Kommunen har ansvaret for, at sager er oplyst i tilstrækkeligt omfang til, at kommunen kan træffe afgørelse, jf. § 10 i retssikkerhedsloven. Det er den såkaldte officialmaksime. I mit tilfælde anmoder jeg derfor om, at kommunen indhenter oplysninger fra samtlige nedenstående institutioner og instanser for at min sag kan blive oplyst i tilstrækkeligt omfang: (indsæt oplysninger på ALLE relevante steder hvor kommunen skal indhente oplysninger om dig)*

*Eks.:*

*Læge XXX*

*Adresse*

*Postnummer og by*

*Patient i perioden: xx-xx*

*Familieværkstedet*

*Adresse*

*Postnummer og by*

*Tilknyttet i perioden: xx-xx*

*Psykolog X

*Patient i perioden: xx-xx*

*Uddannelseshjælp (Kontanthjælp)*

*Jobcenter X*

*Adresse*

*Postnummer og by*

*Periode: xx-xx*

*Mentor X*

*Adresse*

*Postnummer og by*

*Periode: xx-xx*

*(SÆT ALT DET DU TÆNKER KAN GAVNE DIN ANSØGNING PÅ!)*

*AFSLUTTENDE BEMÆRKNINGER (her kan du komme med anmodinger som eks.*

*6. Jeg anmoder videre om, at kommunen indhenter den bekymringsskrivelse om mig der er lavet af mine § 85 støtter fra X, adresse, postnummer + by fra den (dato)*

*7. Jeg anmoder også om, at kommunen indhenter skrivelse fra min veninde sygeplejerske X af (dato)*

*8. Jeg anmoder desuden om, at kommunen inden denne ansøgning om førtidspension behandles i rehabiliteringsteamet sender mig en liste med fuldt navn, stillingsbetegnelse og oplysning om hvilket område de 5 repræsentanter hver især repræsenterer. Jeg henviser til § 10 i beskæftigelsesorganiseringsloven.*

*9. Jeg anmoder videre om, at kommunen vedlægger sin helhedsvurdering af mig til sagen. Vi henviser til § 6 i retssikkerhedsloven, hvorefter: "Hvis en borger har brug for at få hjælp i en længere tid, skal kommunalbestyrelsen tidligt i forløbet tilstræbe at tilrettelægge hjælpen ud fra en samlet vurdering af pågældendes situation og behov på længere sigt."*

*10. Vi henviser videre til § 7 i retssikkerhedsloven, hvorefter: "Senest 8 uger efter første henvendelse om løbende hjælp til forsørgelse skal kommunalbestyrelsen foretage en vurdering efter § 6. Stk. 2. Ansøgeren skal skriftligt have besked om kommunalbestyrelsens vurdering efter stk. 1." Jeg har modtaget hjælp til forsørgelse i mere end 8 uger - ja faktisk i hele (indsat antal år som du har været på offentlig forsørgelse) - så vi antager naturligvis at kommunen har overholdt loven og lavet den helhedsvurdering, som kommunen er forpligtet til.*

*11. Jeg anmoder om, at kommunen sender en kopi af sin helhedsvurdering til mig inden denne ansøgning om førtidspension behandles i rehabiliteringsteamet.*

*12. Hvis kommunen - mod forventning - ikke har overholdt loven og ikke har lavet den lovpligtige helhedsvurdering af mig anmoder vi hermed om, at den laves snarest muligt og senest inden 8 uger, således at helhedsvurderingen foreligger INDEN denne ansøgning om førtidspension behandles i rehabiliteringsteamet for derved at afværge yderligere problemer for mig. Vi gør opmærksom på, at 8 uger fra denne ansøgning er (indsat dato). Vi går herefter ud fra at kommunen senest den (indsæt dato) sender min helhedsvurdering til mig. (Jeg har skrevet til beskæftigelsesministeren og vedlagde også disse i min ansøgning)*

*13. Jeg har skrevet til beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen om min sag hos Næstved Kommune. Jeg vedlægger to breve i kopi. Han skriver bl.a. til mig: "Jeg vil nævne for dig, at vi i Folketinget i maj vedtog at ændre reglerne om tilkendelse af førtidspension. Med de nye regler skal kommunen kunne pege på en indsats, der giver en realistisk forventning om, at ens arbejdsevne kan blive bedre, for at kommunen kan beslutte, at man skal i et ressourceforløb. Hvis man aktuelt ikke har en arbejdsevne, der er god nok til, at man kan tage et arbejde og blive selvforsørgende, og kommunen ikke kan pege på en indsats, der kan gøre den bedre, så skal man ikke i ressourceforløb. Så skal man have førtidspension. Vi vedtog reglerne i maj, og de trådte i kraft den 1. juni."*

*14. Vi henleder - i forlængelse af ovenstående punkt 13 - kommunens opmærksomhed på den ny lov nr. 553 af 29. maj 2018. Loven trådte i kraft den 1. juni 2018. Pensionslovens § 16, stk. 2, lyder herefter således: "§ 16. Stk. 2. Personer i alderen fra 18 til 39 år kan tilkendes førtidspension, hvis det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i relevante jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger."*

*Vores bemærkning: Det er ordet "relevant" der er det centrale! I forlængelse af den ny lov nr. 553 blev nedenstående skrivelse sendt ud til alle kommuner: Arbejdsmarkeds- og Rekrutteringsstyrelsens skrivelse nr. 9470 af 20/6 2018 om orientering om lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om social pension (Ressourceforløb og dokumentationskrav for tilkendelse af førtidspension)*

*Vi citerer fra denne skrivelse: "Dokumentationskravet i sager om førtidspension Ændringen af § 16, stk. 2, og § 18, stk. 1, skal skabe klarhed om sammenhængen mellem iværksættelse af ressourceforløb og dokumentationskravet i forbindelse med tilkendelse af førtidspension. Med ændringen i lov om social pension tydeliggøres det, at lovens krav om dokumentation ikke må føre til, at der iværksættes indsatser, herunder ressourceforløb, som ikke er relevante i forhold til udvikling af borgerens arbejdsevne. Lovændringen skal sikre, at der ikke er tvivl om, at der kan ske tilkendelse af førtidspension uden forudgående deltagelse i ressourceforløb både i sager, hvor det;*

*1) på grund af særlige forhold (helbredsmæssige) er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres, og i sager, hvor det*

*2) er dokumenteret, at det er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres.*

*Det betyder, at der ikke længere kan visiteres til ressourceforløb alene med den begrundelse, at det ikke kan udelukkes, at borgerens arbejdsevne kan forbedres." Vores bemærkning: Det er igen ordet "relevant" der er det centrale!*

*15. Jeg beder altså kommunen om at indhente SAMTLIGE akter fra alle de sundhedsinstitutioner, kommuner, uddannelsesinstitutioner, praktiksteder, myndigheder mv. , der er nævnt ovenfor under mit punkt 5.*

*16. Jeg anmoder om skriftlig bekræftelse på, at kommunen har modtaget denne ansøgning.*

*17. jeg vedlægger en meget omfangsrig stribe bilag: (indsæt liste med bilag som eks.*

*- Fremmøde XXX, 3 sider*

*- Dokumenter vedr. mentor X, 60 sider*

*- Udskrift jobnet jobplan, 8 sider*

*- brev fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen af 15. december 2017, 1 side*

*- brev fra beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen af 14. august 2018, 1 side*

*18. Jeg anmoder om, at kommunen forholder sig til samtlige ovenstående punkter i sin afgørelse om førtidspension til mig.*

*Med venlig hilsen*

*(indsæt navn)*

*(indsæt CPR-nummer)*

*(indsæt dato)
Mulle1111 er ikke logget ind   Besvar med citat