Emner: diktafon
Se enkelt indlæg
Gammel 25-03-2007, 21:09   #18
skarpretteren
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-03 2007
Indlæg: 9
Styrke: 0
skarpretteren er ny på vejen
RE: diktafon

Ja, jeg kan jo kun give Trylle og alle andre der siger at optagelsen må finde sted, fuldstændig ret.

Hvorfor er det ellers vi kan se optagelser i TV, hvor en borger snakker med myndighederne i telefon

Det er fordi at det er lovligt. Er man part i en samtale må denne optages, og man kan også uden "modpartens" samtykke vælge at offentliggøre samtalen.

Så længe der ikke er nogen der kan vise den LOV hvor i det står at man ikke må optage til møder på kommunen eller lignende steder, så må man henholde sig til straffelovens bestemmelser, som siger at det er lovligt!

- SÅ ER DEN IKKE LÆNGERE...

Om det er etisk og moralsk rigtig eller forkert, er så et helt andet spørgsmål.

Som både Pyt og Trylle også er inde på, så er der desværre kun alt for ofte god grund til at man ikke kan have tillid til "systemet".
Jeg siger med velberådet omhu "systemet" og ikke sagsbehandleren, for personligt har jeg da haft enkelte sagsbehandlere, som jeg har haft tillid til. Men når ens sag kører på 11. år, og man har oplevet at have op til 6 sagsbehandlere på et år (systemets fejl!) - hvor skal tilliden så komme fra. TILLID ER NOGET MAN GØR SIG FORTJENT TIL, ikke noget man bare kan forlange, eller forvente.

Hvis det offentlige havde tillid til borgerne, ville man heller ikke belemre dem med en "snage-seddel" (§11-opfølgning (ih.h.t. gl. lov)) - de ville jo så have tillid til at borgeren bare henvendte sig, hvis der var forhold der ændrede sig, noget man skriver under på at gøre. Men fra systemets side, vil man åbentbart have det bekræftet hver 3. md- alligevel.

Brug af diktafoner kendes også fra bl.a. advokater og læger, ikke blot for at det er deres sekretærer der skal kunne skrive et mødereferat ud, men også for at sikre sig de helt korrekte oplysninger.

En sagsbehandler skriver (i hvert fald ikke i min kommune) referat efter hvert enkelt møde, men først sidst på arbejdsdagen, hvor han/hun har haft yderligere et antal klienter/borgere.
Allerede dér er der rimelig stor risiko for sags sammenblanding, men også for at man har glemt vigtige aspekter af det der blev sagt... :@

Personligt mener jeg, at kommunen og andre myndigheder som standard selv burde optage alle samtaler - de kan jo gemmes elektronisk på edb-systemet, hæftet ved borgerens sagsmappe.
Det ville jeg ingen problem have med.
Til engæld er jeg et utal af gange blevet konfronteret med "fejlfortolkninger", fejl afskrift, direkte urigtige oplysninger samt påstande om at jeg skulle have sagt noget, som jeg med sikkerhed ved jeg ikke har sagt.

//
*************
//
skarpretteren er ikke logget ind   Besvar med citat