Se enkelt indlæg
Gammel 04-09-2016, 09:16   #6
vasen
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2014
Indlæg: 1.105
Blog Indlæg: 1
Styrke: 11
vasen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af KageØre Se meddelelser
Jeg er alvorlig træt af at os på førtidspension altid skal fremstilles som fattige.

Det er muligt at man føler sig fattig hvis man ikke formår at planlægge sin økonomi, men det beløb som pensionen er, er altså ret stort, og jeg mener at mange lande kunne findes at spise folk af med mindre.
KageØre.

Jeg kan jeg remse utallige politikere op og meningsdannere for ikke at forglemme Cepos, som absolut ikke ser på overførselsindkomster, som en fattigdomsydelse.

Jeg har været i London et par gange , da min datter studerede derovre, og jeg så mange fattige og hovedrige.
Den billigste vuggestue plads kostede i 2008 , 7000 kr. pr. md, hvilket betød, at kun en lille del havde råd til at få passet deres børn Også børnehaver var kun for de velstående.
Der er børn helt ned i 4 års alderen , der får ryddet hele tandsættet, børn der er så fejlernærede , at de er alvorligt syge. Er det sådan et samfund vi vil have. Til gengæld var al medicin til børn under 16 år gratis og til voksne max 6o kr. det kostede så et mindre beløb, at gå til lægen. Hvordan der er i dag ved jeg ikke.

Jeg ved godt, at Ftp. er den største af overførselsindkomsterne, og derfor bl.a er der mange af os der har kæmpet i systemet i årevis, der ser det som en bedre mulighed. Dels pga. bedre økonomi, men også en måde til at få lidt ro i sit liv.

Sverige fremhæves af LA, som meget bedre pga lavere skat. Til gengæld skal de betale skat af indtægten når de sælger deres bolig. I Sverige trækker folk sig tidligere tilbage fra arbejdsmarkedet, og der er langt større hjælp til tandbehandling. Bl. a en snorkeskinne koster max 900, resten betales af sygesikringen. Desuden udregnes overførsels indkomsterne ud fra nogen andre parametre.
I Danmark koster den min. 4000, og sygesikringen giver intet tilskud.

Desuden virker det lidt som et lotteri, at få tilkendt en pension. Kommunerne vurderer forskelligt og selv i samme kommune kan det bero på, hvilke folk der sidder og vurderer ens sag.

For nogen år siden blev der lavet en undersøgelse (husker det som SFI) hvor det viste sig, at de med højere uddannelse lettere kom igennem nåleøjet. Årsagen kunne være, at de var bedre til at begå sig, og tale deres sag.

Nogen kommuner ser strengt på ansøgning, om § 34 og diverse andre former for ekstra hjælp udover kontanthjælp og tilsvarende ydelser.
Jeg ved ikke om der er lavet en undersøgelse på om der bliver tildelt flere pensioner først i kalenderåret, men det kunne være interessant at vide.

Noget helt andet, som også er vigtigt, er der de sidste år er lavet så mange reformer på det sociale område, at det er svært at følge med, og dermed intensiverer det utrygheden.

Sidst redigeret af vasen; 04-09-2016 kl. 09:43. Årsag: ændringer
vasen er ikke logget ind   Besvar med citat