Se enkelt indlæg
Gammel 23-05-2009, 09:58   #15
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gadefejer Se meddelelser
Om at banke døde heste:
Retfærdighed eksisterer ikke, har aldrig gjort det og vil aldrig komme til det.

Mit udgangspunkt med tråden var bl.a. at påpege, at mulighederne for at forbedre ens lykke ved f.eks. at arbejde konstruktivt med eget selvværd, velvære, indstilling, vaner, indgroede opfattelser, motivation etc., er langt større end gennem den berømmede indflydelse i ”verdens bedste” demokrati og bureaukrati.

Hvad angår lovene generelt, så lader det til at alle har hver deres undskyldning som passer præcis til deres behov og selvskabte billeder. Skatten er for høj, politikken forkert, priserne urimelige, andre er storsvindlere, det er i orden at cykle på fortovet, operere med egne hastighedsbegrænsninger, tage stoffer, gå med kniv osv. Selv de kristne kan som gruppe betragtet ikke overholde ti sølle regler, men gradbøjer dem i det uendelige og tror sig lukket ind i næste liv med kirkeskatten som adgangsbillet.

Okay, tilbage på sporet. Hvis jeg kan være lykkelig som førtidspensionist/kontanthjælpsmodtager på et ultralavt forbrug, hvorfor skulle jeg så foretrække en tilværelse som kronisk utilfreds protestsanger? For at leve op til normerne i overforbrugssamfundet? Er det lidt provokerende sagt, så dermed ikke at piske sig selv og sine børn?

Men som tidligere sagt: Det er en hårfin balance, og selvfølgelig kan der være meget fornuft i at arbejde for klarere minimumsgarantier, som er til at forstå og administrere (borgerløn måske) – og have følelsen af at kunne gøre noget, hvilket kan være ganske gratis - eller påpege, når lovene ikke bliver efterlevet fra myndighedernes side uanset borgernes enorme mængder af ulovlig download, sorte arbejde eller skattefifleri.

Forresten ja.
Billige forslag til er selvfølgelig også yderst velkomne!
Er som sådan enig i dine filosofier her, men jeg mener bare, at vi som mennesker alle bør forlange respekt fra hinanden, fattige som rige... det er trods alt ikke min overbevisning, at dem med flere penge, og mere magt af en eller anden selvopspunden ide skal eje denne jord og dens kultur, normer, ret osv. osv. og hvis vi ikke kræver respekt og indflydelse... så får vi det dæleme heller ikke, hvilket er meget tydeligt. Retfærdighed eksisterer desvære kun fordi den ifølge lovgivning er en ret, og absolut ikke fordi dagens liberalisme synes det er noget alle fortjener.

Historien om hvad der giver livskvalitet er vidt forskellig fra person til person, og måske nogen har nogle interesse-ting i livet der kan gøres gratis, og hurra for det da, men nogle af os har også interesser og livsværdi i ting der koster lidt penge... jeg har f.eks. ikke tænkt mig at side og slå med en bambuskæp på nogle hule træstammer ude i skoven, for at få et "gratis instrument"... jeg har interesse i elektronisk musik der desvære koster penge, og som førtidspensionist mener jeg det er HELT RIMELIGT at forvente at man kan have bare LIDT økonomisk råderum, så hele resten af livet ikke skal handle om gratis-glæder og naturoplevelser infinitum.

Så længe vi ikke kan få en fattigdomsgrænse i DK, der svarer til de tal andre lande arbejder med, så mener jeg der er god grund til at kæmpe for respekt og fair behandling i dette land... men sådan er vi så forskellige.
  Besvar med citat