Se enkelt indlæg
Gammel 09-03-2009, 22:40   #1
tbbe
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 20-04 2008
Indlæg: 23
Styrke: 17
tbbe er ny på vejen
Fra §17 til §18 - må man det?

Hejsa alle

Jeg har skrevet om min kærestes situation herinde før og fået nogle helt fantastiske svar, så derfor prøver jeg igen.

Sidste år søgte kæresten førtidspension på §17 og fik afslag baseret på §20 stk. 2. Dette afslag var uden en konkret begrundelse som loven siger at socialforvaltningen skal give når de giver afslag på §20 stk. 2.
Vi ankede sagen til beskæftigelsesankenævnet og fik også her afslag, dog var de ikke enige i afgørelsen på §20 stk. 2 da der ikke var angivet nogen konkret arbejdsfunktion som kæresten menes at kunne klare. Det har dog heletiden været klart at behandlingsmuligheder er udtømte og at hendes situation er stationær. Tvivlen gik på at kæresten ikke har været arbejdsprøvet tilstrækkeligt, og det er jo et menings sprørgsmål som jeg ikke vil næremere ind på her. Vi er nu nået til efteråret sidste år.
Beskæftigelseankenævnet anbefalede at socialforvaltningen fremlagde en konkret arbejdsfunktion eller at genoverveje sagen efter §18 og indhente de nødvendige oplysninger som var krævet for at afklare de åbne spørgsmål forvaltningen måtte have og derved fjerne alt tvivl i kærestens sag.

Den tager lidt tid at synke og da vi regnede med at vi ikke kunne anke den sag længere gjorde vi ikke ret meget før i juleferien, hvor vi læste det hele igennem igen for at se om der var noget vi kunne gøre. Det var her vi "opdagede" at socialforvaltningen aldrig havde kommet med en konkret arbejdsfunktion som kæresten kunne klare.

Jeg skrev derfor til formanden for kommunens pensionsudvalg for at få dem til at gøre en af de dele som beskæftigelsesankenævnet havde anbefalet. Der gik et par uger og vi hørte intet. Jeg skrev igen uden resultat. Og ringede. Og skrev, og ringede...... Efter at bolden var blevet kørt lidt rundt internt har vi nu fået brev fra formanden fra kommunens pensionsnævn som skriver:

"Efter henstilling fra Beskæftigelseankenævnet fremsendes her ny afgørelse, men med henvisninger til korrekte paragraffer

......

Der meddeles hermed afslag på rejsning om førtidspension efter §18, i lov om social pension"

Dvs. de har lige flyttet ansøgningen fra §17 til §18, må de godt det?
Og når nu de har gjort det, betyder det så ikke at socialforvaltningen lige har påtaget sig en hel del ansvar i sagen? Sagen er kørt efter §17 hvilket betyder at der bl.a. ikke er indhentet lægepapirer, og dem der ligger er fra 2003.

Det beskæftigelsesankenævnet mente var at de skulle køre sagen efter §18 eller give et fyldestgørende afslag, men nu har de hverken givet et fyldestgørende afslag eller kørt sagen efter §18. Det kan ikke være helt lovligt!

Jeg håber virkeligt at i har nogle gode råd for vi aner ikke hvad vi skal gøre.

På forhånd tak

/Tbbe
tbbe er ikke logget ind   Besvar med citat